بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دغدغه قطع همکاری با اروپا/ بازار سرمایه تحت الشعاع ریسک های احتمالی

اگر به دلیل تحریم ها صادرات مختل شود و یا تحت تاثیر قطع مراودات مالی و قرار گرفتن در لیست سیاه FATF نتوان درآمدهای صادراتی را به کشور منتقل کرد، افزایش نرخ ارز اثر مثبتی بر صورت های مالی شرکت ها نخواهد داشت.
کد خبر : ۱۸۲۸۸۷
روز گذشته، شورای نگهبان از رد لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم و اعاده آن به مجلس خبر داد.


مهدی حیدرزاده مدیرعامل شرکت کارگزاری مدبر آسیا در گفتگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر رد لایحه CFT توسط شورای نگهبان بیان کرد: مفاد مربوط به FATF، شفافیت و تایید سلامت نظام مالی ایران است و پذیرش این مقررات احتمال انجام معاملات و مراودات مالی با بانک های سایر کشورها را برای کشور ما مهیا می سازد. چنانچه این اتفاق رخ ندهدو همچنین تحریمها کاملا اجرا شود، روند صادرات و واردات مختل شده و امکان دریافت یا پرداخت پول (چه به شکل ارزی و چه در قالب ریالی) وجود نداشته و فعالان اقتصادی امکان نقل و انتقال پول را نخواهند داشت.
وی افزود: یکی از شروط اروپا برای همکاری با ایران، پذیرش مقررات FATF بوده و در صورت عدم پذیرش این لایحه، باید علاوه بر تبعات تحریم های آمریکا، نگران قطع همکاری با اروپا هم باشیم.

این فعال بازار سرمایه در خصوص پیش بینی وضعیت بازار ارز و بازار سرمایه گفت: با توجه به عدم پذیرش لایحه CFT توسط شورای نگهبان و تحریم های ۱۳ آبان، به نظر می رسد باید منتظر افزایش نرخ دلار باشیم. بازار سرمایه در شرایطی از افزایش نرخ ارز منتفع می شد که شرکت های بزرگ بازار از جمله فولادی ها و پتروشیمی ها، درآمد ارزی حاصل از صادرات خود را به داخل منتقل می کردند و از تسعیر ارز با نرخ نیما بهره می بردند. اما اگر به دلیل تحریم ها صادرات مختل شود و یا تحت تاثیر قطع مراودات مالی و قرار گرفتن در لیست سیاه FATF نتوان درآمدهای صادراتی را به کشور منتقل کرد، افزایش نرخ ارز اثر مثبتی بر صورت های مالی شرکت ها نخواهد داشت.
وی افزود: در دوران تحریم قبلی هم فروش بسیار دشوار بود و بازار آگاه است که تحریم ها افت فروش به دنبال خواهد داشت.
حیدرزاده در پاسخ به این سوال که "در شرایط کنونی سرمایه گذاری در کدام گروه ها ریسک کمتری به دنبال خواهد داشت؟" عنوان کرد: ریسک سیستماتیک حاکم بر بازار کل گروه ها را تحت الشعاع قرار خواهد داد. این موضوع که مثلا گروه غذایی وابستگی به تحریم ها ندارد و گروه مناسبی برای سرمایه گذاری خواهد بود، و یا گروه بانکی به دلیل شرایط فعلی بیش از سایر گروه ها جای ریزش دارد، چندان منطقی نیست؛ چرا که سهام گروه غذایی هم رشد زیادی داشته و به هر حال همه گروه ها از ریسک های سیستماتیک بازار و اوضاع اقتصادی تاثیر می پذیرند.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
اجرای FATF مسیر اعمال تحریم‌ سخت‌تر علیه ایران را هموار می‌کند

اعضای اصلی FATF درگیر بزرگترین پولشویی تاریخ

ارسال نظر