بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰
یکی از ریسک‎های اصلی شرکت‎های پتروشیمی در ایران، اعمال تحریم‎ها و محدود شدن دامنه فعالیت، به شمار می‎رود. با وجود تمام بی‎مهری‎ها از سوی جوامع بین الملل و تحمل تحریم‎های اقتصادی، برخی شرکت‎ها نظیر پتروشیمی شازند به خوبی توانسته‎اند از این معبر عبور کنند و گلیم خود را از آب بیرون بکشند.
کد خبر : ۱۸۲۹۰۴

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، روز گذشته لیست شرکت هایی که مشمول دور جدید تحریم های آمریکا شده اند، اعلام شد. در میان شرکت ها و اسامی درج شده در گزارش 75 صفحه ای آمریکا، نام شرکت پتروشیمی شازند به چشم می خورد.

به همین بهانه به سراغ صورت های مالی چند سال اخیر این شرکت رفتیم تا مشخص شود دور اول تحریم ها تا چه حد بر فعالیت های شرکت اثر گذاشته است.

بر اساس بررسی های صورت گرفته، مبلغ فروش کل «شاراک» تا سال 92 در کانال صعودی قرار داشت و پس از آن و با شدت گرفتن تحریم ها، افت چندانی مشاهده نمی شود. در خصوص صادرات نیز وضعیت به همین شکل است و پس از اوج گیری در سال 92، نسبت به تحریم ها مقاومت نشان داده است.

عبور «شاراک» از پیچ تحریم ها / کم محلی این پتروشیمی به محدودیت ها

با توجه به ماهیت فعالیت «شاراک» حجم مواد اولیه وارداتی در سطح نازلی قرار دارد. بنابراین، از این منظر با تهدید چندان بزرگی روبرو نیست. به علاوه، بررسی هزینه های فروش، اداری و عمومی در سال های گذشته با افزایش غیرطبیعی مواجه نبوده است. البته سال 90 نسبت به 89 افزایش نسبتا قابل ملاحظه ای داشته اما در سال های پس از آن، نسبت به رشد تورم و نرخ حقوق و دستمزد، افزایش هزینه های فروش، اداری و عمومی مطابق انتظار بوده است.

عبور «شاراک» از پیچ تحریم ها / کم محلی این پتروشیمی به محدودیت ها

به طور کلی می توان گفت تحریم ها چندان اثر منفی بر «شاراک» نگذاشته و این شرکت باز هم می تواند از پیچ تحریم ها به سلامت عبور کند و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر