بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸
دبیر انجمن صنفی سیمان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

برخی سیمانی‌ها در لیست نحس/ خبر خوش برای زیرمجموعه‌‌ هلدینگ‌های فارس و خوزستان

تقریبا نیمی از صادرات صنعت سیمان به کشورهای افغانستان و عراق صورت می‌گیرد که به دلیل حمل زمینی و امکان دریافت ریال می‌توان این دو بازار را حفظ کرد؛ اما به دلیل مصوبه پیمان سپاری ارزی شرکت ها و الزام به صادرات ارزی، صادرات به این دو کشور هم دچار مشکلاتی شده است.
کد خبر : ۱۸۲۹۵۴
به گزارش بورس‌نیوز، اگرچه گفته می‌شد تحریم‌ها اثری بر صنعت سیمان ندارد؛ اما ظاهراً نام چند شرکت سیمانی هم در فهرست تحریم‌های امریکا قرارگرفته است.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز ضمن تائید این خبر، بیان کرد: ظاهراً تعدادی از شرکت‌های سیمانی وابسته به بانک ملی و غیره در فهرست تحریم‌های امریکا قرارگرفته‌اند. 

وی ادامه داد: زیرمجموعه‌های هلدینگ فارس و خوزستان در این فهرست قرار ندارند و این تحریم‌ها احتمالاً صادرات دریایی محصولات این شرکت‌ها را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

وی افزود: نمی‌توان گفت تحریم‌ها اثری بر روند فعالیت سیمانی‌ها ندارد، چراکه به‌هرحال صادرات سیمان و همچنین روند واردات تجهیزات موردنیاز شرکت‌ها از تحریم اثر می‌پذیرد. البته تقریباً نیمی از صادرات صنعت سیمان به کشورهای افغانستان و عراق صورت می‌گیرد که به دلیل حمل زمینی و امکان دریافت ریال می‌توان این دو بازار را حفظ کرد؛ اما به دلیل مصوبه پیمان‌سپاری ارزی شرکت‌ها و الزام به صادرات ارزی، صادرات به این دو کشور هم دچار مشکلاتی شده است. 

شیخان تاکید کرد: چنانچه دولت مساعدت بیشتری به عمل آورد و امکان دریافت درآمدهای صادراتی از افغانستان و عراق به شکل ریالی فراهم شود، دغدغه کمتری بابت تحریم‌ها خواهیم داشت. به نظر می‌رسد تحریم‌ها علیه ایران بیشتر حالت نمایشی دارد؛ ولی شرکت‌های خارجی ریسک همکاری با ایران و تحریم توسط امریکا را نمی‌پذیرند.

این فعال صنعت سیمان در رابطه با تأثیر افزایش احتمالی نرخ حامل‌های انرژی بر صنعت سیمان گفت: اگر در بودجه ۹۸، نرخ حامل‌های انرژی افزایش یابد، بهای تمام‌شده سیمان هم افزایش خواهد داشت و ازآنجاکه بازار کشش افزایش قیمت زیادی ندارد، ممکن است مشکلاتی درروند سودآوری شرکت‌ها ایجاد شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر