بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۳
روانشناسی معاملات در بازار سهام:

برگ برنده معامله‌گران موفق

معامله گران موفق عموما به صورت مستمر از بازار کسب سود می‌کنند، طوری نیست که یک ماه یا یک فصل را خوب کار کنند و سود خوبی کسب کنند سپس یک سال بگذرد و دوباره دست به کار شوند .
کد خبر : ۱۸۲۹۶۶

به گزارش بورس‌نیوز، ممکن است جمع گسترده معامله‌گران راجع به یک سهم یا سهام مختلف و شاخص کلی بورس نظر خودشان را داشته باشند اما شما به عنوان معامله‌گر وقتی می‌خواهید خرید و فروشی را انجام دهید نباید تحت تاثیر جو و شایعات قرار بگیرید.

باید هر سهم را تحلیل کرده و یک هدف قیمتی برایش در نظر بگیرید و طمع نکنید. همه این موارد به عنوان مبحث روانشناسی معاملات شناخته می‌شود . به طور کلی در بازار سهام حدود ۱۰ یا حداکثر ۱۵ درصد معامله‌گران سود بالایی را به دست می‌آورند. مسلما تنها کسانی که روی خودشان تسلط دارند منفعت لازم را از بازار کسب می‌کنند .

برگ برنده معامله‌گران موفق

در واقع این مبحث، برگ برنده معامله‌گران موفق است. این افراد عموما به صورت مستمر از بازار کسب سود می‌کنند، طوری نیست که یک ماه یا یک فصل را خوب کار کنند و سود خوبی کسب کنند سپس یک سال بگذرد و دوباره دست به کار شوند. معامله‌گران موفق، نگرشی مبتنی بر انضباط ذهنی دارند که کمک می‌کند نظم ذهنی و فکری روی معامله‌گری داشته باشند. وقتی که از این معامله‌گران موفق راز کارشان را جویا شوید متوجه خواهید شد که آنها روی خود و احساساتشان کنترل دارند، منظم هستند و انعطاف‌پذیرند. این افراد توانایی تغییر عادات ذهنی خود را دارند تا همسو با جریان بازار شوند .

یک معامله‌گر موفق برای خود یک حد ضرر قرار می‌دهد تا وقتی بازار از لحاظ فکری همسو و هم جهت با او نیست سهم خود را بفروشد . مثلا ممکن است او بخواهد سهمش بالا رود اما بازار تمایلی به صعود آن سهم در آن زمان نداشته باشد . پس او به راحتی با فعال شدن حد ضررش آن سهم را می‌فروشد. یعنی هم جهت با بازار حرکت می‌کند . اما اگر معامله‌گری تازه کار ولجوج بوده و انعطاف پذیر هم نباشد سهم خود را نمی‌فروشد و به راحتی ضرر‌های سنگینی می‌کند. توجه کنید که انعطاف پذیری ذهنی و کنترل احساسات در مبحث روانشناسی معاملات جای می‌گیرند و هیچ ارتباطی با شناخت انواع تحلیلها همچون تکنیکال یا فاندامنتال ندارند.

روانشناسی معاملات و روانشناسی انسان‌ها

می‌توان گفت که روانشناسی معاملات به نوعی همان روانشناسی انسان‌هاست که موضوعات بسیار مهمی را در دل خود دارد . خوبی مواردی چون انضباط، نظم، کنترل بر احساسات، غلبه بر احساس طمع و انعطاف‌پذیری این است که خوشبختانه هیچ کدام صفات مادرزادی نیستند. با مباحث تحلیلی و مدیریت سرمایه می‌توانید تبدیل به یک معامله‌گر خوب شوید اما تنها زمانی به یک معامله‌گر حرفه‌ای و عالی تبدیل خواهید شد که بر مبحث روانشناسی معاملات تسلط داشته باشید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر