بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۸
ساعت پنج‌و‌نیم عصر امروز نیم‌نگاهی دارد به بانک‌هایی که در تحریم رفتند تا حرکت نفت به سمت واقعی شدن.
کد خبر : ۱۸۲۹۷۷
به گزارش بورس‌نیوز، این روزها تمامی صنایع با استفاده از تجربه تحریم گذشته به جنب‌وجوش افتاده و سعی در دور زدن حرفه‌ای‌تر تحریم‌ها داشته تا اگر تله‌ای از سوی آمریکایی بر راه صنایع داخلی چیده شده باشد، صنایع بتوانند به‌راحتی هرچه‌تمام‌تر از آن عبور کنند.

روز گذشته لیست شرکت‌هایی که مشمول دور جدید تحریم‌های آمریکا شده‌اند، اعلام شد. در میان شرکت‌ها و اسامی درج‌شده در گزارش 75 صفحه‌ای آمریکا، نام شرکت پتروشیمی شازند به چشم می‌خورد اما ماهیت فعالیت همچون «شاراک» حجم مواد اولیه وارداتی در سطح نازلی قرار داشته و توانسته با توسل به چنین موردی جاخالی به تحریم‌ها دهد.

از سوی دیگر زمانی که صنعت سیمان نیز در لیست تحریم‌ها خودنمایی می‌کرد ، کاملاً مشخص است که نویسنده سناریوی تحریم، از اقتصاد کشور اصلاً بویی نبرده و بار دیگر به کاهدان زده است.

اما خبر خوش این بوده که زیرمجموعه‌های هلدینگ فارس و خوزستان در این فهرست قرار ندارند و این تحریم‌ها احتمالاً صادرات دریایی محصولات این شرکت‌ها را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

بانک‌هایی که در تحریم رفتند

در لیست تحریمی باردیگر نکته خنده‌آور این بود که سناریونویس تلاش فراوانی داشته تا تمامی بانک‌ها و زیرمجموعه‌های آن‌ها و حتی شرکت‌های وابسته در کنار یکدیگر قرار گیرند اما این لیست بیشتر شبیه عکس‌های دسته جمعه بوده چراکه بانک‌های ایرانی با طرف خارجی ارتباطی ندارند ، حال تحریم باشد یا نباشد و تنها حربه تحریم‌ها برای بزرگ‌نمایی بوده و علناً از جنبه عملیاتی افتاده است.

نفت به‌سوی قیمت واقعی

در شرایطی که قیمت پایه تعیین‌شده نفت در بورس انرژی کمی باقیمت بازار تفاوت داشت، اما خوش‌بختانه با کاهش قیمت پایه به 71 دلار و 59 سنت خبر خوشی بود که منتشر شد تا عرضه و رقابت برای فروش رنگ‌وبوی جدی بگیرد.

عرضه اولیه شبصیر با لبخند به تحریم

رکورد تعداد متقاضی در عرضه اولیه‌ها شکسته شد، بیش از 260 هزار نفر در عرضه شبصیر شرکت کرده و سهم در قیمت 8500 ریال کشف قیمت شد.

در عرضه اولیه سهم «شبصیر» به هر کد (نفر)، حدود 126 سهم در قیمت 8500 ریال (سقف قیمت) ، تعلق گرفته است. (حدود 107 هزار تومان)

حدود 260 هزار نفر در این عرضه شرکت کردند که رکورد دیگری در میزان شرکت‌کننده متقاضی سهم‌های عرضه اولیه‌ای است.

تولید آلومینیوم در هفت ماه افزایش داشت

آمارهای تولید آلومینیوم در کشور نشان می‌دهد میزان تولیدات این محصول در هفت‌ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 7 درصدی یافته است.

از فروردین تا پایان مهر سال گذشته 194,913 تن محصول تولیدشده است که این رقم در سال جاری به 208,633 تن رسیده است.

این میزان تولید کلیه محصولات شامل شمش خالص، بیلتريال آلیاژ، ئی سی و براده را شامل می‌شود.

ایرالکو 103,166 تن، هرمزال 64,477 تن و المهدی 40,990 تن آلومینیوم تولید کرده‌اند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر