بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۹
ایجاد سیستم مالی جداگانه با عنوان سوئیفت روسی؛

سازوکار روس‌ها برای مقابله با تحریم‌های آمریکا

روس ها که نگران اعمال تحریم های مالی آمریکا علیه خودشان به مانند ایران هستند، در یک سال اخیر گام هایی را برای رهایی از دلار و ایجاد سیستم مالی جداگانه با عنوان سوئیفت روسی پیموده اند.
کد خبر : ۱۸۲۹۸۷
به گزارش بورس نیوز، «الویرا نابولینا» رییس بانک مرکزی روسیه چندی پیش با توجه به احتمال گسترش فشارهای تحریمی آمریکا علیه روسیه گفت که همه شرایط برای ادامه فعالیت بانک های روسی در صورت حذف روسیه از سامانه سوئیفت فراهم شده است.

آمریکا از سال 2014 تاکنون در مساله اوکراین و نیز برخی مسائل دیگر چون پرونده اسکریپال بیش از 60 بسته تحریمی در مورد روسیه وضع کرده است.

خانم «اولگا اسکوروباگاتووا» معاون بانک مرکزی روسیه نیز یک ماه پیش اعلام کرد که بانک های خارجی تا پیش از پایان امسال (دی ماه سال جاری) می توانند عضو سیستم شبه سوئیفت روسیه به نام «اس.پ.ف.اس» شوند.

وی در گفت وگو خبرنگاران اضافه کرد: استفاده از سوئیفت روسی به بازیگران خارجی امکان می دهد با شرکت های روسی که در فهرست تحریم های خارجی قرار گرفته اند، همکاری کنند.

معاون بانک مرکزی روسیه گفت: تا یک ماه پیش 416 شرکت و موسسه مطرح روسیه از جمله خزانه داری فدرال، شرکت گازپروم نفت و روس نفت به این سیستم ملحق شده اند.

معاون بانک مرکزی روسیه به نقل از پوتین گفت که آمریکا با تحریم اقتصادی روسیه مرتکب اشتباه راهبردی شد.

وی ادامه داد: اوایل ماه اکتبر ولادیمیر پوتین و دمیتری مدودف رئیس جمهور و نخست وزیر روسیه به علاقه کشورهای ترکیه، چین و هند برای ورود به سیستم «اس.پ.ف.اس» اشاره کردند.

از سوی دیگر، «آناتولی آکساکوف» رئیس کمیسیون امور مالی دومای روسیه به تازگی از مذاکره روسیه با ایران برای مشارکت در سوئیفت روسی (SPFS) خبر داده است.

وی با بیان این مطلب افزود: همکاری های فنی با ایران در حال انجام و امکان پرداخت های مستقیم با شرکت های ایرانی بوجود آمده است.

آکساکوف خاطرنشان کرد: روسیه برای هماهنگی فعالیت در این سیستم (سوئیفت روسی) همزمان با بانک مرکزی ایران، ترکیه و چین در حال مذاکره است.

رئیس کمیسیون امور مالی دومای روسیه ادامه داد: این کشورها باید فناوری های مالی خود را هماهنگ کنند تا مساله ای در استفاده از سیستم های داخلی ارسال اطلاعات مالی در سوئیفت روسی بوجود نیاید.

به گفته وی، سیستم سوئیفت روسیه که بانک مرکزی این کشور ایجاد کرده است اکنون از نظر تعداد اعضا از سوئیفت بین المللی پیشی گرفته است.

دیروز نیز بانک مرکزی روسیه در اطلاعیه ای با اعلام آماده شدن سوئیفت روسی (SPFS) اعلام کرد که بانک ها و موسسات اعتباری داخلی و خارجی در صورت آماده بودن شرایط فنی می توانند به سوئیفت روسی وصل شوند.

در گزارش بانک مرکزی روسیه گفته شده است: « خدمات این سامانه شامل انتقال اطلاعات در قالب سوئیفت، انتقال اطلاعات مالی در قالب های ویژه به کاربران، کنترل اطلاعات مالی در قالب سوئیفت و امکان مشخص کردن شرکت کنندگان در (SPFS) برای کاربران و دریافت اطلاعات مالی از آنها است.»

در ادامه این گزارش آمده است: اصول ورود بانک ها و مشتریان آنها به سیستم (SPFS) به این گونه است که این موسسات در صورت آماده بودن خدمات فنی و پس از عقد قرارداد با بانک مرکزی روسیه در آن عضو می شوند.

در گزارش خاطرنشان شده است: بانک مرکزی روسیه مطابق با قوانین و مقررات خود اجازه دارد خدمات در عرصه انتقال اطلاعات مالی به موسسات اعتباری و مشتریان آنها و شخصیت های حقوقی، بانک ها و موسسات اعتباری خارجی و بانک مرکزی کشورهای دیگر ارایه دهد.

آنچه مسلم است هنوز سوئیفت روسی کارکرد خود را در عبور از تحریم های مالی آمریکا نشان نداده است و به عبارتی هنوز امتحان خود را پس نداده است اما این واقعیت را نشان می دهد که روس ها هیچ اعتمادی به طرف آمریکایی ندارند و به این نتیجه رسیده اند که آنچه علیه ایران رخ می دهد، ممکن است در مورد روسیه نیز بزودی بکار گرفته شود بنابراین ضمن اینکه با دقت موضوع تحریم های ایران را پیگیری می کنند از هم اکنون در حال ایجاد سازو کارهای لازم برای مقابله با تحریم های مالی آمریکا هستند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر