بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳
آمریکا لیست بلندبالایی از شرکت ها و اشخاص تحت تحریم را منتشر کرد که مشاهده نام برخی شرکت‎ها عجیب به نظر می رسد. بررسی اثرات تحریم بر شرکت پتروشیمی مبین نتایج جالب توجهی به همراه دارد.
کد خبر : ۱۸۳۰۲۴

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، نام شرکت «پتروشیمی مبین» در لیست 75 صفحه ای تحریم های آمریکا به چشم می خورد. اما آیا ذکر نام این شرکت در لیست تحریم ها واقعا برای اعمال فشار بر ایران است یا تنها به جهت سیاه کردن کاغذ بوده است؟

تیر تحریم ها به خطا رفت / «مبین» و علامت تعجب بزرگ!

بررسی وضعیت فروش شرکت پتروشیمی مبین نشان از رشد روز افزون دارد و از سال 86 که بررسی ها انجام گرفته تا به امروز از کانال صعود خارج نشده است.

رشد قابل توجه فروش در سال 93 علاوه بر رشد نرخ ها، ناشی از افزایش قابل توجه فروش گاز است.

در 7 ماهه نخست سال 97 به رقم فروش 30483 میلیارد ريالی دست یافت که معادل 74 درصد مبلغ فروش 12 ماهه سال 96 است. با این اوصاف، قطعا روند صعودی فروش در سال جاری نیز ادامه خواهد یافت.

تیر تحریم ها به خطا رفت / «مبین» و علامت تعجب بزرگ!

شایان ذکر است که «مبین» هیچ گونه فروش خارجی ندارد و تمام تولیدات خود را به عنوان خوراک، در اختیار شرکت های داخلی قرار می دهد. بنابراین، تحریم ها هیچ گونه اثری بر فروش این شرکت نخواهد گذاشت و همچنان در کانال صعود باقی خواهد ماند.

یکی از بخش هایی که اثرات تحریم نمود پیدا می کند، هزینه های فروش، اداری و عمومی است. روند این بخش هم با توجه به تورم های سالانه، تقریبا طبیعی جلوه می کند و در سال 93 به موجب اورهال و تعمیرات اساسی، افزایش زیادی نسبت به سال قبل داشته است.

تیر تحریم ها به خطا رفت / «مبین» و علامت تعجب بزرگ!

«مبین» تا سال 90 در امر سودسازی افت و خیز داشته و در سال 91 وارد فاز زیان شد که علت آن را تنها می توان در زیان ناشی از تسعیر ارز جستجو کرد. در سال های بعد توانست با کنترل هزینه ها سطح سود خود را به شدت بالا ببرد و از سال 92 روند رو به رشد خود را حفظ کند. در 6 ماهه سال 97 نیز 11449 میلیارد ريال سود خالص بدست آورده که معادل 84 درصد سود کل سال 96 است. پس در این بخش نیز در سال جاری شاهد تداوم رشد خواهیم بود.

تیر تحریم ها به خطا رفت / «مبین» و علامت تعجب بزرگ!

به این ترتیب، تمام شواهد نشان می دهد که تحریم ها هیچ گونه اثری بر فعالیت های «مبین» نخواهد داشت و ورود اسم این شرکت در لیست تحریم ها تنها کاغذبازی بوده و نشان می دهد متولیان تحریم چندان با بازارهای ایران و شرکت ها آشنایی ندارند و تیرشان در مورد این شرکت به خطا رفته است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر