بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱
گلدمن ساکس اعلام کرد کمبود نفت در راه است چون شرکت‌ها نمی‌توانند کاملاً در تولید آینده سرمایه‌گذاری کنند.
کد خبر : ۱۸۳۰۸۴

به گزارش بورس نیوز، گلدمن ساکس اعلام کرد کمبود نفت در راه است چون شرکت‌ها نمی‌توانند کاملاً در تولید آینده سرمایه‌گذاری کنند .

شرکت‌های بزرگ نفتی بیش از پیش به دنبال سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های کم‌کربن‌تر هستند چون هم از طرف دولت و هم سرمایه‌گذاران برای استفاده از انرژی پاکتر تحت فشار قرار دارند .

مایکل دلاویگنا، رئیس تحقیقات منابع طبیعی در شرکت گلدمن ساکس گفت: در دهه 2020 مسلما با کمبود نفت مواجه خواهیم شد. چون هیچ کس اجازه ندارد کاملاً در تولید آینده نفت سرمایه‌گذاری کند .

او اضافه کرد: انتقال به انرژی کم‌کربن نتیجه قیمت بالاتر و نه پایین‌تر نفت است.

دلاویگنا گفت شرکت‌های بزرگ نفتی متوجه شده‌اند که اگر می‌خواهند سرمایه‌گذاران را جذب کنند، باید نشان دهند در مورد به حداقل رساندن میزان کربن در اتمسفر جدی هستند .

این تحلیلگر گلدمن ساکس گفت: شرکت‌های نفتی باید به کاهش شتاب شرکتهای زغال‌سنگ در 5 سال گذشته دقت کنند تا متوجه تغییر حساسیت‌های سرمایه‌گذاری شوند.

وی اظهار کرد: تا انتقال کامل به انرژی تجدیدپذیر، موقتا برای دستیابی به سهم بیشتر در بازار گاز رقابت وجود خواهد داشت. این تحلیلگر گفت با هزینه‌های بالای زیرساخت‌های گاز، شرکت‌های بزرگ تحت حمایت دولت موقعیت خوبی دارند .

«هفت خواهر جدید» نفتی تاثیرگذارترین شرکت‌های خارج از سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی هستند .

این شرکت‌ها عبارتند از آرامکوی عربستان، گزپروم روسیه، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی نفت چین، پتروبراس برزیل، پی‌دی‌وی‌اس‌ای ونزوئلا و پتروناس مالزی. «هفت خواهر»‌های اصلی در دهه 1950، بعدها تبدیل شدند به بریتیش پترولیوم، چورون و شل، اکسون موبیل و رویال داچ شل .

دلاویگنا گفت شرکت‌های نفت اروپایی مثل شرکت انگلیسی شل و شرکت فرانسوی توتال هم رقیب آمریکا در تبدیل شدن به «شرکت‌های بزرگ انرژی» به جای «شرکت‌های بزرگ نفتی» هستند .

بازارهای نفت در روزهای اخیر ضعیف بوده چون نگرانی از تولید بیش از حد و ترس از رکود اقتصادی قیمت نفت را تحت فشار قرار داده است. قراردادهای برنت و وست تگزاس اینترمدیت با کاهش حدود 20 درصدی قیمت نفت نسبت به بالاترین حد آن در ماه اکتبر وارد بازار‌های بی‌رونق شده‌اند .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر