بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰
ساعت پنج‌و‌نیم عصر امروز نیم‌نگاهی دارد به سعادتمند شدن بانک‌ها در بورس و سوییفت تا بازدهی مناسب شرکت ملی صنایع مس ایران.
کد خبر : ۱۸۳۱۰۹
به گزارش بورس‌نیوز، بازار سرمایه در روزی که بار دیگر جامع قرمز برتن کرده بود درگیر شائبه‌ ادغام بانک سرمایه و بانک ملت قرار گرفت تا بانک ملت صف فروش شود بااین‌حال سریعاً این خبر از سوی مدیر امور سهام این بانک تکذیب شد.

فردا روز بانک‌های سوئیفت

با توجه به شرایطی که این روزها بانک‌ها در حال سپری کردن هستند و نرخ تسعیر ارز توانسته شاخص‌های برخی بانک‌ها را سبز کند اما در خبر دیگر می‌توان به این نکته اشاره داشت که فردا بانک‌هایی که امکان حضور در سوئیفت را دارند اعلام شده تا برای امور دارویی و غذایی به کار گرفته شوند البته برخی بانک‌هایی که عامل تسویه بانکی نیز نام گرفته بودند توانستند ضمن تسویه با برخی طلبکاران حدود 80درصد سپرده‌های مؤسسات غیرمجاز را در بانک تعیین‌شده نگاه‌دارند البته این بانک سودده از زیر تیغ ادغام با دیگر بانک‌های زیان‌ده دولتی نگذشته است.


نوبت به ریسک‌پذیران رسید

کلیت بازار در بازه زمانی یک‌ساله دارای ریسک کمتری بوده و ترس چندانی ندارد اما اغلب نوسان‌گیران که از بازارهای فرعی آمده‌ و ماندگاری چندانی در بورس ندارند چشم به سودگیری کوتاه مدت دارند، بااین‌حال، قیمت سهام‌های فعلی در سطح مناسبی بوده اما در کوتاه مدت، نیاز به اصلاح وجود دارد.

پیچ نفت به دستان خصوصی‌ها می‌رسد!


با ورود این محصول به بورس انرژی دیگر این سخت‌گیری‌ها اعمال نمی‌شود و افراد حقیقی و حقوقی که توانایی مالی برای خرید دارند می‌توانند از این طریق نفت را دریافت کنند.

شرکت‌هایی که به دلیل سخت‌گیری‌های وزارت نفت نمی‌توانستند نفت بخرند اکنون می‌توانند وارد میدان شوند بنابراین می‌توان گفت شرایط برای خریداران تسهیل شده است.

فلز سرخ، نمایان شد

سهم شرکت ملی صنایع مس ایران ازجمله سهم‌هایی است که امسال بازدهی مناسبی برای سهامداران خود به ارمغان آورد.

«فملی» که از ابتدای مردادماه تاکنون رشد قیمت تقریباً ۶۰ درصدی داشته، در دوره ۶ ماهه نخست امسال ۲۴۷۹۱ میلیارد ریال سود خالص محقق ساخته است.

بررسی گزارش‌های آمار تولید و فروش ماهانه شرکت نشان می‌دهد درآمد فروش این شرکت در ۷ ماهه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۳۷ درصدی را به ثبت رسانده است.

بازگشت درآمدهای نفتی نباید گران تمام شود

یکی از شروطی که باید جنبه عملیاتی بگیرد، بازگشت پول حاصل از درآمدهای نفتی باشد تا بازگشت پول صرف سرمایه‌گذاری در داخل کشور شود نه اینکه درآمد نفتی ایران در دیگر کشورها سرمایه‌گذاری شود.

این امر موجب شد که دولت‌های غربی راهکارهای دور زدن تحریم‌ها را با دقت بیشتری بررسی کنند ؛ اگر فرد یا شرکتی به‌عنوان فروشنده در بازارهای جهانی نفت ایران را عرضه کند خارجی‌ها می‌دانند که این فرد نماینده دولت یا جز نهادهای دولتی محسوب می‌شود که اکثر این نهادها یا در لیست تحریم قرار دارند و یا با فروش اولین محموله در لیست سیاه قرار خواهند گرفت.

وقتی سرمایه، اسیر می‌شود!

سیاست‌های اشتباه در صنعت بانکداری کشور، ضربه‌های سنگینی بر پیکره اقتصاد است. سیستم بانکداری کشور در حال حاضر حال ناخوشی دارد و کم نیستند بانک‌هایی که زیان انبار می‌کنند. این در حالی است که بانک همواره به‌عنوان مأمنی امن برای سرمایه‌گذاری و سپرده‌گذاری معرفی‌شده است.

تا پایان شهریورماه سال جاری بیش از 14909 میلیارد تومان زیان انباشته در حساب‌های شرکت جا خوش کرده که حدود 37 برابر سرمایه کنونی بانک است. به‌عبارت‌دیگر، با سرعت بسیار بالایی از روی ورشکستگی رد شده و باید کلمه دیگری برای آن پیدا کرد.

نکته دیگر این است که فقط یک سرفصل از بخش بدهی‌ها به‌تنهایی با کل دارایی‌های بانک سرمایه برابری می‌کند. جمع کل دارایی‌های بانک سرمایه 17113 میلیارد تومان و سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار بیش از 17555 میلیارد تومان است.

تحلیل فاصله ساختار دارایی‌های «سرمایه» نسبت به میانگین 8 بانک دیگر حاکی از اختلاف فاحش نیست. در شرایطی که مطالبات از بانک مرکزی نزدیک به 14 درصد کل دارایی‌ها را تشکیل می‌دهد، این میزان در گروه 9 درصد است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر