بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران:

مردم مجددا به کمک دولت بیایند

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: در بحران و جنگ اقتصادی کنونی همچون جنگ تحمیلی که مردم به کمک نظام و دولت آمدند باید باز هم مردم به کمک دولت بیایند
کد خبر : ۱۸۳۱۵۰

به گزارش بورس‌نیوز، امیرحسن کاکایی اظهار کرد: در بحران و جنگ اقتصادی کنونی همچون جنگ تحمیلی که مردم به کمک نظام و دولت آمدند باید باز هم مردم به کمک دولت بیایند.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: در اوضاع کنونی باید در بدنه منابع انسانی شرکتها صرفه‌جویی، کاهش هزینه و مدیریت شود تا بهره‌وری بالا برود و به طور قطع تمام اینها نیازمند زمان و همچنین اقدامات قانونی است.

وی با اشاره به طرح افزایش بهره‌وری در صنعت خودرو در شرایط فعلی، افزود: در شرایطی که صنعت خودرو در بحران به سر می‌برد چگونه می‌توان بهره‌وری در این صنعت را افزایش داد تا جلوی زیان شرکتها گرفته شود.

کاکایی با بیان اینکه مدیریت هزینه و افزایش بهره‌وری در کوتاه مدت در صنعت خودرو غیر ممکن است، تصریح کرد: از چند راهکار می‌توان هزینه در شرکتهای خودروساز را مدیریت کرد گام اول بالا بردن بهره‌وری به واسطه افزایش فن آوری و ایجاد خطوط تولید مدرن است که به طور قطع این مساله نیازمند سرمایه‌گذاری است.

2 مانع مهم برای رشد بهره‌وری و مدیریت هزینه خودروسازان

وی تاکید کرد: گام دیگر کاهش هزینه انسانی و افزایش بهره‌وری منابع انسانی است که متاسفانه قوانین کار و شرایط کشور اجازه چنین مساله ای را به شرکت‌ها نمی دهد. در واقع فضای جامعه و قوانین هیچ کدام امکان تعدیل نیرو به شرکت‌های خودروسازی را نمی دهد بنابراین این عامل هم در این شرایط شدنی نیست.

این کارشناس صنعت خودرو همچنین در خصوص مدیریت هزینه بواسطه نهاده‌های تولید گفت: البته نهاده‌های تولید هم مثل قیمت فولاد و آلومینیوم و غیره دست ما نیست، مگر اینکه دولت بخواهد این بخش را دست کاری کند و اگر دستکاری شود بدون شک یکسری از صنایع دیگری دچار مشکل خواهند شد.

کاکایی با تاکید بر اینکه با هر گونه کار بر روی عوامل بهره‌وری و مدیریت هزینه موافق هستم، خاطر نشان کرد: در وضعیت کنونی نرخ ارز به گونه ای است که نمی توان با افزایش هزینه‌هایی که رخ داده مقابله کرد از این رو این مساله غیر ممکن است در واقع شرایط فرهنگی و اجتماعی و شرایط قانونی اجازه نمی دهد.

به گفته وی تنها راهکار کنونی مقابله با وضعیت بازار خودرو و مدیریت هزینه‌ها، افزایش قیمت است هر چند باید برخی از مشکلات قانونی را حل کرد و مردم را نیز آماده کرد.

کاکایی تاکید کرد: تا زمانی که واقعیت‌ها در خصوص صنعت خودرو کتمان می‌شود این شرایط ادامه دارد اما به طور حتم وزیر صنعت با کارگروهی که تشکیل می‌دهند مشکلات را حل خواهند کرد.

وی افزود: هر چند هر روز که در تصمیمات تاخیر می‌شود میلیارد میلیارد زیان شرکتها افزایش می‌یابد چرا که مکانیزم‌های کارگروهی هم تا رسیدن به توافق زمان می‌برد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران تلاش برای بقا و به‌روزرسانی را دو راهکار صنعت خودرو ایران دانست و گفت: باید همزمان باید این دو کار صورت گیرد و در صورتی که یکی از این موارد کنار گذاشته شود مشکلات حل نخواهد شد.

کاکایی با اشاره به طرح مدیریت هزینه توسط وزیر صمت به جای افزایش قیمت گفت: به طور قطع وزیر صنعت و معدن به دلیل رفاه مردم این مطلب را عنوان کردند که فعلا قیمت‌ها افزایش نیابد.

ضرورت تغییر و تحولات فوری و آنی در صنعت و قیمت خودرو

وی افزود: هر چند نباید جنگ اقتصادی را کتمان کرد و باید در خصوص تغییر و تحولات فوری و آنی در صنعت خودرو به خصوص در حوزه قیمت گذاری تصمیم گیری شود.

کاکایی با توجه به توقف تولید برخی از خودروها به امکان داخلی سازی این خودروها با خروج شرکتها اشاره کرد و گفت: بله قطعا می‌توانیم اما زمانی که موضوع اجرا مطرح می‌شود و نکته مهم زمان اجراست و دیگری سرمایه‌ای که برای اجرا نیاز است .داخلی سازی صحبت بسیار مهمی است و در این سالهاست در این زمینه تاکید زیادی هم شده است اما اگر از امروز هم شروع کنیم در صورتی که سرمایه کافی در اختیار باشد حداقل 6 ماه تا یک سال زمان نیاز است به داخلی سازی کامل در این خودروها دست یابیم.

نکته‌ای نگران‌کننده که مانع جذب سرمایه‌گذاری در خودروسازی می‌شود

این کارشناس صنعت خودرو افزود: نکته مهمی که به شدت نگران‌کننده است زیانی که اتفاق می‌افتد و هیچ امیدی به تغییر آن وجود ندارد و باعث می‌شود که سرمایه‌ای هم جذب نشود .

کاکایی شفافیت را زمینه‌ساز جلب حمایت مردم و سرمایه‌گذاری در صنعت و تولید دانست و گفت: طرح امیدواری از سوی مسئولان حرکت درستی است اما واقعیت‌ها را باید عنوان کرد چرا که پتانسل‌های جدیدی را بوجود می‌آید بنابراین در صورتی که واقعیت‌ها بپذیریم و قیمت‌ها اصلاح کنیم و از سویی به مدیران صنعتی اجازه دهیم که در حوزه بهره‌وری، سرمایه‌گذاری، داخلی سازی و توسعه فعالیت نمایند می‌توانند سرمایه‌های سرگردان را که در حال نابودی اقتصاد کشور است را مدیریت کرده و در مسیر توسعه بکار گیرند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر