بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳
اجبار سهامداران عمده شرکت ها به عرضه بخش بیشتری از دارایی خود با قیمت پایین با این هدف که سهامداران خرد در کوتاه مدت سود بیشتری کسب کنند، چندان منطقی نخواهد بود.
کد خبر : ۱۸۳۱۷۳
به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه هفته جاری را با رنگ سرخ آغاز کرد و شاهد افت شاخص کل بودیم. افت محسوس ارزش معاملات حاکی از احتیاط سهامداران در خرید و فروش ها است. با این شرایط، برخی فعالان بازار معتقدند باید عرضه های اولیه را افزایش داد تا جذابیت بیشتری برای سهامداران ایجاد شود. این روزها بعضی سهامداران خرد در گروه های بورسی درخواست افزایش میزان سهم در عرضه اولیه شرکت ها را مطرح کرده اند.
مهدی میرشاه محمد مدیرعامل شرکت کارگزاری پگاه یاوران نوین در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت فعلی بازار سرمایه بیان کرد: بازار سرمایه در مقطعی رشد چشمگیری داشت و در حال حاضر بسیاری از سهم ها وارد فاز اصلاحی شده و نوسان چندانی نشان نمی دهند. حرکت مجدد بازار نیازمند اتفاقی خاص مثل کاهش ریسک های سیستماتیک یا ورود نقدینگی جدید خواهد بود. بازار سرمایه تا حد زیادی اثر روانی ناشی از تحریم ها را پیشخور کرده و از اینجا به بعد باید تاثیر تحریم ها را در صورت های مالی شرکت ها مشاهده کرد. قطعا تحریم ها آثار و عوارضی داشته و مشکلاتی ایجاد خواهد کرد؛ ولی راه هایی هم برای گذر از بحران و دور زدن تحریم ها وجود دارد که به کار خواهد رفت.

وی افزود: به اعتقاد من بازار سرمایه هنوز متناسب با ارزش جایگزینی رشد نکرده و اگر افزایش ارزش جایگزینی شرکت ها به دلیل افزایش نرخ ارز را عاملی برای ارزش گذاری بازار سرمایه در نظر بگیریم، بازار سرمایه کماکان پتانسیل رشد دارد. وقتی صحبت از پتانسیل رشد بازار به سبب افزایش ارزش جایگزینی می شود، تمامی گروه ها را در بر می گیرد.
وی در معرفی گروه های برتر برای سرمایه گذاری گفت: گروه غذایی پتانسیل رشد سودآوری داشته و گروه مناسبی برای سرمایه گذاری خواهد بود. همچنین گروه های خودرویی و ساختمانی هم از رشد بازار جا مانده اند و گزینه های مناسبی برای سرمایه گذاری هستند.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفتگو در رابطه با درخواست برخی سهامداران مبنی بر عرضه درصد بیشتری از سهم شرکت ها در عرضه های اولیه اظهار داشت: هر شرکتی که وارد بازار سرمایه می شود استراتژی خاص خود را دارد. طبق قوانین سازمان بورس شرکت ها جهت حضور در بازار بورس و فرابورس ملزم به عرضه اولیه حداقلی از سهم شرکت هستند و حتی گاه شرکت ها متعهد به عرضه میزانی از سهم ظرف یک دوره مثلا یک ساله می شوند. اینکه سهامداران عمده شرکت ها را وادار به عرضه بخش بیشتری از دارایی خود با قیمت پایین کنیم تا سهامداران خرد در کوتاه مدت سود بیشتری کسب کنند، چندان منطقی نخواهد بود. به هر حال سرمایه گذاری آداب خود را دارد و باید نگاه سرمایه گذاران را از کوتاه مدت به میان مدت و بلندمدت تبدیل کرد. البته در صورت افزایش تعداد عرضه های اولیه بخشی از خواسته سهامداران خرد پاسخ داده خواهد شد؛ اما ورود شرکت های بزرگ به بازار سرمایه در گرو آمادگی بازار سرمایه خواهد بود. به هر حال عرضه های اولیه محرک های جذابی برای سهامداران بوده و با ورود شرکت های جدید، حجم بازار سرمایه نیز افزایش خواهد یافت؛ اما باید وضعیت نقدینگی بازار را هم در نظر داشت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر