بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷
کارشناس بورس‌انرژی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد؛

حمل‌ونقل نفت بخش‌خصوصی حل شد/ تخفیف نفتی‌ها برای خریداران طلای سیاه در بورس

مشکلات بخش حمل‌ونقل جزئی بوده و به‌زودی برطرف خواهد شد و اگر به همین روال عرضه‌ها ادامه یابد، امکان رقابت بر قیمت پایه نیز فراهم خواهد شد.
کد خبر : ۱۸۳۲۶۸

حسین جعفری کارشناس بورس انرژی در خصوص عرضه نفت در این بازار به بورس‌نیوز گفت: در بازار نفت تنها یک عرضه صورت نمی‌گیرد بلکه به‌صورت روزانه، ماهیانه یا حتی سالانه قراردادهایی بر اساس قیمت روز با مشتریان خارجی منعقد شده اما در بورس، عرضه‌ها در دوره‌های مختلف انجام می‌شود.

وی با اشاره به دومین عرضه نفت در بورس‌انرژی ادامه داد: قیمت نفت بر اساس میزان تقاضا و عرضه تعیین می‌شود بنابراین دومین عرضه طلای سیاه در این بازار با هدف افزایش میزان صادرات این محصول انجام شد نه افزایش قیمت؛ این امر انگیزه‌ای برای خرید بیشتر توسط خریداران محسوب شده که خرید از بورس را در دستور کار قرار دهند و به همین دلیل ممکن است برای عرضه بعدی، تقاضا افزایش یابد .

جعفری با اشاره به فروش نفت در گذشته، تصریح کرد:فروش نفت از طریق وزارت نفت و تعداد 2.5 میلیون بشکه در روز عملیاتی می‌شد اما در حال حاضر فروش طلای سیاه توسط بورس انرژی امکان‌پذیر شده و هفته‌ای چند هزار بشکه عرضه می‌شود ولذا حجمی که داخل بورس عرضه می‌شود کمتر بوده و با افزایش تقاضا برای خرید از بورس انرژی، موجب افزایش قیمت این محصول می‌شود و اگر هر هفته عرضه شود و تقاضا برود بالا قطعا قیمت نفت در بورس انرژی نیز افزایش می‌یابد و رقابت شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه کشتیرانی مشکلی از بابت حمل‌و‌نقل این حجم از عرضه ندارد، گفت: مشکلات بخش حمل‌ونقل جزئی بوده و به‌زودی برطرف خواهد شد و اگر به همین روال عرضه‌ها ادامه یابد، امکان رقابت بر قیمت پایه نیز فراهم خواهد شد.

کارشناس بازارسرمایه افزود: قیمت واقعی نفت در دو عرضه اخیر، واقعی نبوده بلکه به‌عنوان انگیزه‌ای برای خریداران چنین قیمتی طرح شد تا از طریق بورس انرژی، برای نفت مشتری پیدا شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا عرضه نفت در بورس انرژی تغییری در درآمدهای نفتی ایران ایجاد می کند، گفت: اگر فروش یک و نیم بشکه نفت توسط وزارت نفت قطع شود تغییری در درآمدهای نفتی ایجاد می‌شود اما طبیعتا حذف نمی‌شوند و هنوز ما صادرات داریم و به 8 کشور به طور رسمی صادرات و چند شرکت دیگر به طور غیر رسمی صادرات داریم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر