بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹
مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین گفت: افزایش نرخ ارز با افزایش نرخ فروش شرکت‌های تولیدی و تاثیر مثبت در سودآوری شرکت‌های صادرکننده و همچنین افزایش ارزش جایگزینی شرکت‌ها، منجر به افزایش قیمت سهام شد.
کد خبر : ۱۸۳۲۷۳

به گزارش بورس‌نیوز، علیرضا تاج‌بر اظهارکرد: بسیاری از شرکت‌ها افزایش قابل توجهی در سودآوری خواهند داشت و با بررسی و تحلیل آن دسته از شرکت‌ها که از این پتانسیل برخوردارند، می‌توان به سرمایه‌گذاری مطمئن و میان‌مدت در بازار سهام پرداخت.

وی در عین حال افزود: بازار سرمایه پس از خلق بازدهی مناسب برای سرمایه‌گذاران، در مقطعی حساس قرار دارد که در آن اغلب سرمایه‌گذاران در انتظار به سر برده و کاهش حجم معاملات نشانه‌ای از تأمل سهامداران در خرید و فروش است.

این کارشناس بازار سرمایه، یکی از دلایل صعود بازار در ماه‌های گذشته را افزایش نرخ ارز دانست و گفت: افزایش نرخ ارز با افزایش نرخ فروش شرکت‌های تولیدی و تاثیر مثبت در سودآوری شرکت‌های صادرکننده و همچنین افزایش ارزش جایگزینی شرکت‌ها، منجر به افزایش قیمت سهام شد.

تاج‌بر خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که افزایش قیمت بیش از این برای این دسته از سهام، وابسته به ارائه گزارش‌های ماهانه و فصلی بوده و سهامداران در انتظار تاثیر تقابل افزایش قیمت ناشی از افزایش ارز با کاهش مقداری فروش ناشی از تحریم‌ها هستند.

مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین افزود: در گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها و گزارش فصلی آذر ماه تاثیر این تقابل بر صورت‌های مالی تا حدی آشکار خواهد شد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بازار انتظار افزایش بیش از این را برای قیمت ارز ندارد ؛ چرا که عملیاتی شدن تحریم‌ها و اعلام نام ده‌ها شرکت تحریم شده در کنار ریسک عدم تصویب FATF و اذعان برخی شرکت‌های معظم به وجود مشکلات جدی در ورود ارز به کشور، تاثیر چندانی بر بازار ارز نداشته و همچنان شاهد تثبیت نرخ ارز آزاد در کانال 14 هزار هستیم.

به گفته تاج‌بر، جمیع این موارد روزهای کم نوسانی را طی یک ماه آتی برای بازار ترسیم می‌کند و انتظار می‌رود با تعیین پارامترهای اصلی بودجه 98 و افشای گزارش‌ها و صورت‌های مالی شرکت‌ها در آذر ماه، شاهد بازگشت رونق معاملات در بازار باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سهام همچنان پتانسیل بازدهی بالایی داشته و بسیاری از شرکت‌ها افزایش قابل توجهی در سودآوری خواهد داشت، اظهار کرد: با بررسی و تحلیل آن دسته از شرکت‌ها که از این پتانسیل برخوردارند، می‌توان به سرمایه‌گذاری مطمئن و میان مدت در بازار سهام پرداخت و انتظار می‌رود شاخص بورس در یکسال آتی، خود را با رشد نرخ ارز و نرخ تورم منطبق کند .

تاج‌بر در عین حال تاکید کرد: نکته ای که باید مورد توجه ارکان بازار سرمایه قرار گیرد، اهتمام در فرهنگسازی و جایگزینی سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به جای بازار ارز و سکه و ... در جامعه است؛ به خصوص که ارکان نظام به پشتیبانی از این بازار پرداخته و سران کشور حمایت خود را از بازار سرمایه اعلام کرده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان اظهار کرد: تجربه اثبات کرده ورود مستقیم آحاد جامعه به بازار سرمایه از طریق دریافت کد سهامداری و اقدام به معاملات برخط، به رفتار هیجانی و احساسی و واکنش بیش از حد به اخبار منجر می‌شود و در بازار سرمایه کشور نهادهای مالی واسط شامل صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های مشاوره و سبدگردان به صورت مطلوبی معرفی نشده‌اند. لذا باید در این خصوص از تجربیات و قواعد جهانی استفاده کرد و سرمایه‌گذاران را از مجرای اصولی به بازار سرمایه هدایت کرد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر