بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۵
فراهم ساختن یك اقتصاد سالم و كافى براى همه انسانها، نیاز به رشد فرهنگى و بالا رفتن سطح دانش بشرى از یك سو، و تكامل وسائل صنعتى از سوى دیگر دارد؛ وسائلى كه بتواند پیوند سریع و نزدیك و دائمى میان تمام نقاط جهان بر قرار سازد، كه آن هم بدون گذشت زمان ممكن نیست.
کد خبر : ۱۸۳۴۳۷
به گزارش بورس نیوز، حال چگونه ممكن است یك حكومت به وضع همه جهان رسیدگى كند اگر ارتباطات به كندى صورت گیرد؟ به راستی چگونه مى توان با وسائلى كه فرستادن یك پیام با آن به نقاط دور افتاده جهان یك یا چند سال وقت لازم دارد دنیا را اداره كرد؟

لذا چنین حكومتى نیاز به وجود وسایل كامل ارتباط جمعى دارد تا در پرتو آن بتواند مقرّرات و احكام و اصول انسانى را از طرق مختلف در مدّت كوتاهى به مردم جهان اعلام كند. این موضوع بدون تكامل صنایع انسانى و گذشت زمان نیز انجام نمى گیرد.

بدین ترتیب براى برقرار ساختن یك حكومت جهانى، براساس عدل و داد، نیاز فراوانى به پیشرفت علوم و دانش ها و فرهنگ هاى اجتماعى و مردمى است كه آن نیز بدون پیشرفت فكرى و گذشت زمان ممكن و میسّر نمى گردد.

از این جهت برقرارى حكومت جهانى كه در سراسر جهان، عدل و داد و قانون حكومت كند و همه مردم جهان از كلّیّه مزایاى فردى و اجتماعى اسلام بهره مند گردند بدون وجود یك فرهنگ پیشرفته در كلیه شؤون بشرى امكان پذیر نیست و هرگز بدون یك فرهنگ كامل، جامه عمل به خود نمى پوشد. این نیز احتیاج به گذشت زمان دارد.

اینچنین است که  از برخی روایات كه شكل زندگى مردم جهان را در عصر قیام مهدى علیه السلام ترسیم مى كند استفاده مى شود كه پیشرفت تكنولوژى و صنعت مخصوصاً صنایع حمل و نقل و ارتباطى در آن عصر چنان خواهد بود كه قارّه هاى بزرگ جهان عملًا به صورت چند شهر نزدیك به هم در مى آیند؛ و شرق و غرب حتّى حكم یك خانه را پیدا مى كند؛ مشكل زمان و مكان بكلّى حل خواهد شد.

البتّه ممكن است قسمتى از این امور در پرتو یك جهش و انقلاب صنعتى در آن عصر صورت گیرد، ولى بالاخره یك نوع آمادگى علمى و به عنوان زمینه تکاملی باید در آستانه چنان عصرى وجود داشته باشد.

پرورش نیروی انسانی و  انقلابى


بی شک پیشبرد اهداف و پى ریزى انقلاب مهدوی به یك نیروى فعّال و سازنده انسانى نیاز دارد، از این رو لازم است گروهى هر چند در اقلّیّت باشند در این جهان پرورش یابند كه هسته اصلى ارتش انقلابى آن مصلح بزرگ را تشكیل دهند.

باید در میان این جهنّم سوزان، گلهائى برُویَد تا مقدّمه گلستانى گردد؛ باید در این شوره زار نهالهایى تربیت شوند تا پیام آور بهار براى دگران باشند.

باید افرادى فوق العاده آگاه، شجاع، دلسوز؛ فداكار و جانباز براى این كار تربیت شوند هرچند نسلهایى براى این منظور یكى پس از دیگرى بگذرند تا ذخایر اصلى آشكار گردد و عناصر اصلى انقلاب فراهم شود، و این نیز زمان مى خواهد.

اگر در برخى از روایات مى خوانیم كه فلسفه طولانى شدن غیبت امام زمان، همان امتحان و آزمایش مردم است، ممكن است ناظر به همین قسمت باشد؛ زیرا امتحان و آزمایش در منطق اسلام نه به معنا آزمون هاى معمولى و كشف امور پنهانى است؛ بلكه مقصود از آن پرورش روحیّات پاك و پدید آوردن حدّاكثر ورزیدگى در افراد است.

سخن آخر

در خاتمه باید گفت آثار و اسرار غیبت طولانى امام زمان(عج) نشان می دهد تحقق جهات چند گانه در این نگاشته، نیاز به این دارد كه زمان قابل ملاحظه اى بگذرد و جهان از بسیارى از جهات پیش برود؛ و آمادگى روحى و فكرى براى پذیرش حكومت جهانى بر اساس حقّ و عدالت در مردم پدید آید؛ آن گاه این برنامه با وسایل و امكانات خاصّى در سطح جهانى به وسیله حضرت مهدى (عج) پیاده گردد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر