بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۲
فعال صنعت پلاستیک در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:‏

پتروشیمی‌ها تحت حمایت دولت‌ها / خام فروشی به دلیل تأمین نقدینگی

در زمان وزارت نعمت زاده متأسفانه نگاه به صنایع بالادستی و پایین‌دستی بسیار تفاوت ‏داشت یعنی آقای وزیر حمایت بی‌چون‌وچرایی از پتروشیمی‌ها داشتند و در مقابل نگاه مثبتی به صنایع تکمیلی وجود نداشت.‏
کد خبر : ۱۸۳۵۰۶

هوشنگ پارسا در گفت‌وگو با بورس‌نیوز ضمن بیان این مطلب گفت: شرایط کار برای صنایع پایین‌دستی پتروشیمی کمی سخت شده زیرا ارز و نوسانات مواد اولیه فشار بسیاری بر صنایع تکمیلی آورده و این مهم ادامه کار با روال عادی را سخت می‌کند.

وی ادامه داد: صنعت کشور ما مشکل اساسی دارد که علت آن جهت‌دار نبودن صنعت و نبود هدف برای توسعه اقتصادی است؛ صنایع تکمیلی در حال حاضر با کمبود مواد اولیه و مشکل تأمین نقدینگی روبه‌رو هستند و در این میان افزایش قیمت محصولات پتروشیمی مشکلات را برای ما بیشتر کرده است.

این فعال صنعت پلاستیک تصریح کرد: متأسفانه یا خوشبختانه، صنعت پتروشیمی در کشور ما همیشه موردحمایت بی‌چون‌وچرای دولت بوده است و همیشه یارانه‌های مناسبی به این حوزه پرداخت می‌شود امانگاه دولت و پتروشیمی به صنایع پایین‌دستی مناسب نیست.

وی رفتار پتروشیمی‌ها با صنایع تکمیلی را مانند رفتار ارباب و رعیت دانست و افزود: تا وقتی این نگاه ارباب‌ورعیتی تغییر نکند، صنایع بالادستی هرروز قوی‌تر و صنایع پایین‌دستی هرروز ضعیف‌تر خواهند شد و این به نفع کشور و صنعت نیست.

پارسا با انتقاد از حضور پررنگ دولتی‌ها در صنایع بالادستی گفت: این حضور باعث شده است که حرف و نظر صنایعی همانند پتروشیمی در سیاست‌گذاری‌های دولتی تأثیر مستقیم گذاشته و بازی همیشه به نفع ایشان رقم بخورد.

تأمین نقدینگی دلیل خام فروشی!

مدیرعامل پلاستیک‌کار در مورد دلیل روی آوردن صنایع بالادستی به خام فروشی گفت: برخی مواقع صنعت برای تأمین نقدینگی راهی جز خام فروشی ندارند اما؛ اگر اجازه می‌دادند صنایع تکمیلی از حداقل امکانات کشور بهره ببرند همانند همان اتفاقی که برای پتروشیمی‌ها به‌صورت حداکثری رخ می‌دهد! بی‌شک خام فروشی در کشور کمتر و رشد اقتصادی و ارزش‌افزوده افزایش می‌یافت.

وی افزود: صنایع تکمیلی این ظرفیت را دارند تا کل مواد اولیه تولیدی در پتروشیمی‌ها را به محصول با ارزش‌افزوده بالا تبدیل کنند اما؛ دوستان ترجیح می‌دهند با صادرات بی‌مورد، برای تولیدکننده داخلی، رقیب تراشی کنند.

 

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر