بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

حقوقی‌های بازار دست به کار شوند/ افزایش شفافیت فضای ورودی سهامداران به بورس

حتی اگر نرخ ارز آزاد ۱۰ تا ۱۵ درصد افت کند، باز هم شرکت های صادرات محور در نیمه دوم سال سود قابل قبولی محقق خواهند ساخت و قطعا در سال آینده وضعیت بهتری هم خواهند داشت
کد خبر : ۱۸۳۶۰۷
به گزارش بورس‌نیوز، بورس تهران روز گذشته را با افت قابل‌توجه شاخص‌کل و سرخ‌پوشی اکثر نمادهای بازار به پایان رساند. با توجه به کاهش نرخ غیررسمی ارز نگرانی‌هایی بابت ریزش قیمت سهم‌ها وجود دارد و برخی این روزها را زمان مناسبی برای خروج می‌دانند، اما امروز شاخص بازارسرمایه تاکنون با 2251 رشد همراه بوده و فعلاً خبری از ریزش‌های روزهای گذشته نیست.

علی قدرتی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری بصیر در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت فعلی بازار سرمایه و علل افت بازار بیان کرد: بازارسرمایه دارای هم‌روندهای کوتاه‌مدت و هم‌روندهای بلندمدت است؛ روند بلندمدت بازار سرمایه، روند رو به رشدی پیش‌بینی می‌شد و از ابتدای سال جاری هم با توجه به افزایش تولید و فروش شرکت‌ها، افزایش نرخ ارز، رشد قیمت‌های جهانی کامودیتی ها شاهد رشد سودآوری شرکت‌ها و افزایش چشمگیر بازدهی سهم‌های بازار و به‌تبع آن رشد خیره‌کننده شاخص کل بودیم. به‌هرحال پس از یک دوره رشد خیره‌کننده، بازار نیازمند استراحت و تجدیدقوا است تا عوامل دیگری که می‌توانند سبب رشد مجدد بازار شوند، تقویت شوند.

وی افزود: طبیعی است که در روندهای کوتاه‌مدت قیمت برخی سهم‌ها کمی افت کند؛ ولی این افت مقطعی نباید باعث نگرانی سهامداران و معاملات هیجانی شود.

این فعال بازار سرمایه با اشاره به لزوم توجه به گزارش‌های مالی شرکت‌ها گفت: گزارش‌های منتشرشده از سوی گروهی از شرکت‌ها حاکی از وضعیت مناسب فروش محصولات و افزایش قیمت‌ها در بورس کالا و اوضاع مناسب صادرات بوده و به نظر می‌رسد می‌توان به ارائه گزارش‌های ۹ و ۱۲ ماهه مطلوبی خوش‌بین بود. بسیاری از سهم‌های بازار نسبت‌های P بر E منطقی دارند و سرمایه‌گذاری بلندمدت در آن‌ها بازدهی مناسبی نصیب سهامداران خواهد کرد.

وی ضمن اشاره به ریزش‌های مقطعی که در بازار سرمایه رخ می‌دهد گفت: متأسفانه در چند روز اخیر جو هیجانی منفی سبب افت بازار شده است. این هیجان تا حدی طبیعی است؛ ولی جا دارد حقوقی‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری و صندوق توسعه بازار و سایر متولیان، حمایت بیشتری از بازار به عمل‌آورده و در مقاطع منفی، فعال‌تر شوند تا نگرانی سهامداران خرد کاهش‌یافته و این اطمینان به اهالی بازار داده شود که جایی برای نگرانی نیست.

قدرتی در مورد تأثیر کاهش نرخ ارزبر بازار سرمایه بیان کرد: توجه داشته باشید که سهم‌ها بر اساس انتظار دلار ۲۰ هزارتومانی و تسعیر ارز صادراتی شرکت‌ها با این نرخ رشد نکرده بود که اینک با افت نرخ دلار در بازار آزاد، نگران ریزش بازار سرمایه باشیم. درآمدهای صادراتی شرکت‌ها با نرخ بازار ثانویه تسعیر خواهد شد و معتقدم حتی اگر نرخ ارز آزاد ۱۰ تا ۱۵ درصد افت کند، بازهم شرکت‌های صادرات محور در نیمه دوم سال سود قابل قبولی محقق خواهند ساخت و قطعاً در سال آینده وضعیت بهتری هم خواهند داشت ضمن اینکه شرایط برای افت چندانی در بازارهای جهانی نفت فراهم نیست و جای نگرانی بابت افت سودآوری شرکت‌ها از این بابت نخواهد بود. 

وی ادامه داد: تنها نکته حائز اهمیت، وضعیت صادرات شرکت‌ها تحت تأثیر تحریم‌ها است؛ اگر روند صادرات شرکت‌ها مختل نشود، روند سودآوری شرکت‌ها هم دچار خلل نخواهد شد که البته تا این لحظه صادرات وضعیت قابل قبولی داشته است.

قدرتی اضافه کرد: نقش شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و کارگزاری‌ها در این مقاطع اهمیت بیشتری دارد و ضروری است این شرکت‌ها با ارائه تحلیل‌های صحیح، وضعیت سودآوری شرکت‌ها طی امسال و سال آینده را بررسی کنند تا سهامداران بادید بهتری اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

وی تصریح کرد: همواره سرمایه‌گذاران به دنبال بستری برای سرمایه‌گذاری هستند و وقتی از یک بازار بازدهی مناسبی کسب کنند، به سمت بازار دیگری حرکت می‌کنند. با توجه به فرصت‌هایی که در حال حاضر پیش روی سرمایه‌گذاران هستند، در بین بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری (بازار ارز، بازار سکه و طلا، بازار مسکن و بازار سرمایه)، با توجه به تحولاتی که در بازار ارز صورت گرفته، فعلاً بازار ارز به‌هیچ‌عنوان بازار مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست. بازار مسکن هم نقد شوندگی بسیار پایینی دارد.

قدرتی خاطرنشان کرد: کماکان بازار سرمایه مناسب‌ترین بازار است، ولی رشد خیره‌کننده بازار در نیمه نخست سال انتظارات سرمایه‌گذاران را تغییر داد و استراتژی سهامداران را به کوتاه‌مدت تغییر داد. بنابراین گروهی از سهامداران به‌محض آنکه رشد یک سهم متوقف می‌شود اقدام به خروج از آن سهم می‌کنند؛ درحالی‌که اگر استراتژی بلندمدت داشته باشند، قطعاً از بازار سرمایه بازدهی مناسبی کسب خواهند کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در معرفی گزینه‌های برتر برای سرمایه‌گذاری اظهار داشت: آنچه روند گزارش‌های ۶ ماهه و آمار تولید و فروش ماهانه شرکت‌ها نشان می‌دهد، برخی شرکت‌های پتروشیمی، شیمیایی و همچنین پالایشی از وضعیت مناسب‌تری برخوردار هستند. در مقابل سهم شرکت‌هایی که ارزبر هستند چندان مناسب نیستند. ضمن اینکه توصیه می‌شود در سرمایه‌گذاری‌ها، تحلیل را مبنای تصمیم‌گیری قرار دهند و از سهم‌هایی که بدون دلیل منطقی و فقط بر اساس جو بازار رشدکرده، اجتناب کنند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر