بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹
تعرفه‌های امریکا باعث شده که شرکت‌ها برخی تولیدات خود را به خارج از چین منتقل کنند.
کد خبر : ۱۸۳۶۰۸

به گزارش بورس نیوز، تعرفه‌های امریکا باعث شده که شرکت‌ها برخی تولیدات خود را به خارج از چین منتقل کنند، اما این چیزی نیست که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا ترجیح می‌دهد. سی ان ان گزارشی درباره فشار جنگ تجاری روی کشورهای دنیا منتشر کرده است.

طبق این گزارش، جنگ تجاری که روی 250 میلیارد دلار از صادرات چین اعمال می‌شود، باعث شده این کالاها برای آمریکایی‌ها گران‌تر تمام شود. این کالاها از کمربند چرمی تا یخچال‌فریزر و موتورسیکلت را شامل می‌شود.

این اختلال در بزرگ‌ترین روابط تجاری دنیا رخ‌داده و باعث شده است تا سازندگان ماشین‌آلات صنعتی، برندهای مد، تولیدکنندگان الکترونیک روی تغییر مکان برخی خطوط مونتاژ خود کار کنند.

ویلیام ما، مدیر گروه Kerry Logistics می‌گوید: ما با سؤالات فراوانی روبه‌رو هستیم. این مسائل همه بعد از جنگ تجاری اتفاق افتاد.

بسیاری از شرکت‌ها اکثر عملیات خود را در چین نگه‌داشته‌اند، آن‌ها به دنبال بازار داخلی چین هستند. اما آنهایی هم که به خارج از چین می‌روند، درواقع به ایالات‌متحده هم نخواهند رفت. آن‌ها در عوض کسب‌وکار خود را به دیگر کشورهای آسیایی انتقال می‌دهند.

در نظرسنجی اخیر توسط دو اتاق بازرگانی امریکا در چین مشخص شد که یک‌سوم از شرکت‌هایی که پاسخ داده‌اند، تمایل دارند تولیدات خود را به دلیل جنگ تجاری به خارج از چین منتقل کنند. تنها 6 درصد از آنها حاضرند کسب‌وکار خود را به ایالات‌متحده ببرند.

آسیا، نه امریکا

در بعضی صنایع، تعرفه‌ها باعث تسریع در تغییر مکان تولید از چین به کشورهای آسیای جنوب شرقی شده است، جایی که نیروی کار ارزان‌تر است.

استیو مادن که کیف‌های دستی‌اش با تعرفه‌های 10 درصدی مواجه شده است، می‌گوید بخش قابل‌توجهی از تولیدش را به کامبوجیه و دیگر کشورها منتقل خواهد کرد. این شرکت در حال حاضر حدود 85 درصد از کیف‌های دستی‌اش را در چین تولید می‌کنند که این رقم می‌تواند در سال آینده به 50 یا 60 درصد برسد.

به گفته فعالان اقتصادی این تغییر تقریباً به‌طور کامل به دلیل درگیری‌های امریکا و چین رخ‌داده است. آن‌ها خودشان را برای تعرفه‌های بعدی آماده می‌کنند.

مارک‌های تکنولوژی هم نگاهشان به جنوب شرقی آسیاست. هیو لو، معاون رئیس بخش مصرف‌کننده Taiwan's New Kinpo Group که قطعات الکترونیک برای مشتریانی ازجمله توشیبا و سامسونگ می‌سازد، می‌گوید که برای انتقال تولید از چین مشتاق است.

به گفته لو، تولیدکنندگان ابزارهای تلویزیون و بازی‌ها به این جابه‌جایی علاقه‌مندند. اما تأمین‌کنندگان صنعتی بزرگ با این ماجرا به‌سختی برخورد کرده‌اند.

توشیبا می‌گوید که برخی از تولیدات تجهیزات خود را به شانگهای منتقل کرده است. Komatsu ماشین‌ساز‌ هم به سی ان ان گفت که برخی از خطوط مونتاژ خود را به ژاپن و مکزیک منتقل خواهد کرد.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر