بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۴
رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که در سال ۹۴ به‌واسطه کاهش قیمت نفت فشار بزرگی به دولت وارد شد، تصریح کرد: البته در همان شرایط سخت دولت و به‌ویژه وزارت نفت کار بزرگی انجام دادند که غربی‌ها تصور آن را هم نمی‌کردند.
کد خبر : ۱۸۳۷۳۲

به گزارش بورس‌نیوز، حسن روحانی، در جلسه شورای اداری استان آذربایجان غربی، با اشاره به این‌که دشمنان در برابر هر اقدام برای خنثی کردن توطئه‌ها و تحریم‌ها، توطئه جدیدی طراحی می‌کنند، گفت: دولت تدبیر و امید از همان آغاز کار با تحریم فروش نفت روبه‌رو بود و فروش نفت ایران در آن ایام به حدود یک میلیون بشکه کاهش یافته بود، اما دولت با همان محدودیت‌ها امور را به خوبی اداره کرد تا اواخر سال ۹۴ که توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حاصل و برای مدتی محدودیت‌ها رفع شد.

وی افزود: در سال ۹۳ مذاکرات با قدرت‌های جهانی در حال به نتیجه رسیدن بود تا این‌که در فاصله کوتاهی وزرای امور خارجه رژیم صهیونیستی و عربستان به وین سفر کردند و پس از این سفرها مذاکرات به یک مرتبه قفل شد. در جریان این سفرها این پیام به طرف‌های مذاکره با ایران ابلاغ شد که اگر اندکی صبر کنند با توطئه‌ای که طراحی شده است قیمت نفت به شدت کاهش می‌یابد و ایران ناچار خواهد بود به هر شرایطی برای رسیدن به توافق تن دهد و به فاصله اندکی پس از سفر وزیران امور خارجه رژیم صهیونیستی و عربستان به وین، قیمت نفت آغاز به کاهش کرد.

رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که در سال ۹۴ به‌واسطه کاهش قیمت نفت فشار بزرگی به دولت وارد شد، تصریح کرد: البته در همان شرایط سخت دولت و به‌ویژه وزارت نفت کار بزرگی انجام دادند که غربی‌ها تصور آن را هم نمی‌کردند. غربی‌ها فکر می‌کردند احیای چاه‌های نفت ایران که تولید در آنها به دلیل کاهش فروش نفت متوقف شده بود حداقل یک سال به طول می‌انجامد، اما وزارت نفت در فاصله کوتاهی و با صرف حدود ۸۰۰ میلیون دلار تولید در این چاه‌ها را ازسرگرفت و تقریبا تا اواخر سال ۹۴ تولید نفت کشور ۲ برابر شد.

روحانی عنوان کرد: وقتی در سال ۹۵ تولید نفت کشور و به تبع آن درآمد کشور افزایش یافت، بلافاصله توطئه جدیدی آغاز شد و کشورهای تولیدکننده نفت دور هم جمع شدند و اصرار داشتند که به دلیل کاهش بیش از پیش قیمت، تولید نفت همه تولیدکنندگان باید کاهش یابد، اما وزیران نفت و امور خارجه کشور با اتخاذ دیپلماسی قوی و بسیار خوب موفقیت بزرگی را نصیب کشور کردند و توانستند ایران را از سیاست‌ کاهش تولید مستثنا کنند.

وی گفت: آمریکایی‌ها ابتدا تبلیغ می‌کردند که صادرات نفت ایران را به صفر خواهند رساند و در عمل آن را دنبال کردند، اما چنانچه بارها تاکید کردم، آنچه آمریکایی‌ها تبلیغ می‌کردند که از ۱۳ آبان‌ماه آغاز خواهد شد، چیز جدیدی نبود و همه فشاری که آنها می‌خواستند به ما وارد کنند، در مهر و شهریورماه اعمال شده بود.

رئیس‌جمهوری افزود: باید این نکته را در نظر داشته باشیم که برخی مؤلفه‌ها و نیازمندی‌های زندگی از جمله در عرصه انرژی و کالاهای اساسی و بهداشت و درمان همچنان در ایران ارزان‌تر از خیلی از کشورهای دیگر دنیاست و حتی در مقایسه با کشورهای همسایه این خدمات بسیار ارزان‌تر است. برای نمونه در عربستان که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت است، سوخت لیتری حدود ۵۰ سنت است که حتی اگر با دلار ۵ هزار تومانی هم آن را محاسبه کنیم، باز از ایران خیلی گران‌تر است.

روحانی با اشاره به بهره‌برداری از بیش از ۵۰۰ پروژه کشاورزی و گازرسانی به ۲۰۰ روستای جدید در استان آذربایجان غربی، ادامه داد: ایران تنها کشوری است که شبکه سراسری گاز را تا روستاها گسترش داده و شما کشورهای زیادی در دنیا نمی‌بینید که شبکه گاز به این گستردگی باشد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر