بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰
تا روز گذشته بر اساس خالص ارزش دارایی‌ها (NAV)، ارزش صندوق نیکوکاری دانشگاه الزهرا رقم ۵ میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان و دانشگاه تهران رقم یک‌میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان بوده‌است.
کد خبر : ۱۸۳۷۵۵

به گزارش بورس نیوز، مدیرعامل فرابورس ایران در دومین همایش تحلیل مسائل و تامین منابع مالی در آموزش عالی کشور به اقدامات بازار سرمایه در تجهیز منابع برای دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: چند سالی است که در بازار سرمایه اقداماتی را به منظور تامین منابع مالی برای دانشگاه‌ها آغاز کرده‌ایم و درصددیم برای جذب هرچه بهتر منابع، موانع حقوقی و فقهیِ در این مسیر را رفع کنیم.

وی ادامه داد: بودجه بسیاری از دانشگاه‌های معتبر در جهان نظیر هاروارد، ییل، پرینستون و ... مدت‌هاست که از طریق «وقف» تامین می‌شود و ما نیز در بازار سرمایه به دنبال راه‌اندازی صندوق وقف هستیم که تا رفع مسائل حقوقی و فقهی آن، صندوق‌های نیکوکاری را برای دو دانشگاه الزهرا و تهران راه‌اندازی کرده‌ایم.

هامونی افزود: تا روز گذشته بر اساس خالص ارزش دارایی‌ها (NAV)، ارزش صندوق نیکوکاری دانشگاه الزهرا رقم ۵ میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان و دانشگاه تهران رقم یک‌میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان بوده‌است. اگرچه این ارقام برای بودجه این دانشگاه‌ها بسیار اندک است اما سرآغاز راهی ا‌ست که بزرگترین دانشگاه‌های دنیا برای تامین منابع مالی خود مدت‌هاست در پیش گرفته و در آن موفق بوده‌اند.

مدیرعامل فرابورس به سایر اقداماتی که ماحصل آن به تامین هر چه بیشتر منابع مالی برای دانشگاه‌ها و سیستم آموزش عالی کشور می‌انجامد اشاره کرد و افزود: اخیرا دستورالعمل اوراق وقف توسط کمیته فقهی سازمان بورس نیز مصوب شده و براساس آن می‌توانیم پروژه‌های پژوهشی و دانشگاهی را از طریق پذیره‌نویسی این اوراق در بازار اولیه تامین مالی کنیم. البته در تلاشیم تا این اوراق تنها محدود به پذیره‌نویسی در بازار اولیه نشود بلکه به عنوان یک ورقه بهادار قابل معامله و برای تامین مالی بسیاری از پروژ‌ه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: به تازگی شاهد تصویب اساسنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی در سازمان بورس بودیم، این صندوق‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های غیرسهامی و سهامی عامی که در بورس‌ها پذیرش نشده‌اند، می‌کنند. از طریق این صندوق‌ها و نیز صندوق‌های جسورانه می‌توان در شرکت‌های دانش‌بنیان تحت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و پارک‌های علم و فناوری سرمایه‌گذاری کرد و موجب رشد و بلوغ آن‌ها شد.

هامونی درباره درخواست تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی گفت: چندین درخواست تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی به فرابورس اعلام شده که با راه‌افتادن آن‌ها مسیر تازه‌ای در خصوص تامین مالی نوآوری و بعضا شرکت‌های کوچک و دارای اشکالات ساختاری گشوده خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر