بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۸
مدیر مالی شرکت سیمان خوزستان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

بودجه، شمشیر دو لبه سیمانی‌ها / صادرات ۲۰میلیون دلاری سخوز

با در نظر گرفتن کلیه شرایط، شرکت های سیمانی قطعا در سال جاری بیش از سال گذشته، سود محقق خواهند ساخت.
کد خبر : ۱۸۳۷۶۸
به گزارش بورس‌نیوز یکی از صنایع که بابت مصوبه پیمان سپاری ارزی گله مند بود، صنعت سیمان بود. از آنجا که بخش عمده صادرات سیمان و کلینکر به عراق و افغانستان انجام می شده و درآمد صادرات به صورت ریالی وصول می شده است، الزام صادرکنندگان به ارائه تعهد ارزی صادرات این صنعت را محدود کرده بود. در خبرها آمده صادرات کمتر از ۱ میلیون دلار معاف از تعهد ارزی، صادرات ۱ تا ۳ میلیون دلار مشمول معافیت ۵۰ درصدی در پیمان سپاری ارزی و صادرات ۳ تا ۱۰ میلیون دلاری مشمول معافیت ۳۰ درصدی خواهد بود.

منوچهر قائمی مدیر مالی شرکت سیمان خوزستان «سخوز» در این خصوص به بورس‌نیوز گفت: معافیت های مربوط به تعهد ارزی صادرکنندگان تاثیر چندانی بر صنعت سیمان نخواهد داشت؛ چرا که ارزش صادرات اکثر شرکت های بزرگ سیمانی بیش از ۵ میلیون دلار است و مشمول معافیت نمی شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال ارزش صادرات سالانه «سخوز» حدود ۲۰ میلیون دلار است و مشمول معافیت نمی شود.

کارشناس صنعت سیمان افزود: الزام شرکت ها به ارائه تعهد ارزی در زمان صادرات، محدودیت هایی ایجاد کرده و خصوصا صادرات سیمان و کلینکر به عراق را تحت تاثیر قرار داده است. انتقال ارز از عراق به ایران از طریق سیستم بانکی امکانپذیر نیست و صادرات به عراق با مشکل مواجه شده است.

این فعال صنعت سیمان در خصوص وضعیت سودآوری سیمانی ها گفت: با توجه به افزایش نرخ پاکت سیمان، قیمت سیمان بسته بندی شده هم افزایش داشته و این افزایش نرخ از روز گذشته، اعمال شده است. در سال جاری نرخ فروش سیمان هم ۱۲ درصد افزایش داشته است. افزایش نرخ ارز هم سودآوری سیمانی ها را افزایش داده و با در نظر گرفتن کلیه شرایط، شرکت های سیمانی قطعا در سال جاری بیش از سال گذشته، سود محقق خواهند ساخت.

وی تصریح کرد: چشم سیمانی ها به لایحه بودجه ۹۸ است و امیدواریم دولت هم حجم بودجه عمرانی را افزایش دهد و هم بودجه در نظر گرفته شده را اجرا کند. ساختار بودجه می تواند رونق را به سیمانی ها بازگرداند. البته احتمالا نرخ حامل های انرژی نیز در بودجه ۹۸ افزایش خواهد داشت و افزایش احتمالی نرخ حامل های انرژی خبر مثبتی برای سیمانی ها نخواهد بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر