بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۲
«پاکشو» و «شپاکسا» دو تولیدکننده مطرح مواد شوینده هستند که که از سوی با تهدید افزایش نرخ ارز مواجه هستند و از سوی دیگر، به فکر جبران برآمده اند. مقایسه ساختار فروش این دو نکات جالب توجهی را به معرض نمایش می گذارد.
کد خبر : ۱۸۳۷۹۱

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، «گروه صنعتی پاکشو» پیش بینی سود هر سهم 2330 ريالی برای سال 97 داشت که تا دوره 6 ماهه 31 درصد این رقم را محقق ساخته است.

بررسی فاصله ساختار فروش «پاکشو» با رقیب دیرینه، «شپاکسا»، نشان از اوضاع مناسب و مطلوب‎تر دارد. بر این اساس، در شرایطی که حاشیه سود ناخالص «پاکشو» 33 درصد است، در مورد «شپاکسا» به رقم 18 درصد بسیار نزدیک است. در سایر موارد این این دو شرکت تقریبا نزدیک به یکدیگر گام بر می دارند. به عنوان مثال حجم هزینه های اداری و عمومی در هر دو 10 درصد مبلغ فروش را می خورد.

مقاومت بالای این شوینده به عاملی حساس / «پاکشو» به دنبال نقطه پرش

حدود 83 درصد بهای تمام شده «پاکشو» به مواد مستقیم مصرفی مربوط می شود و از آنجا که بخش قابل توجهی از مواد مصرفی از طریق واردات تامین می شود، افزایش نرخ ارز به یک تهدید بدل شده است. چرا که میزان صادرات در رقم های حداقلی است و حجم چندان بالایی ندارد.

مقاومت بالای این شوینده به عاملی حساس / «پاکشو» به دنبال نقطه پرش

حاشیه سود ناخالص این تولیدکننده در سالیان اخیر در محدوده ای مشخص حرکت کرده و تغییرات گسترده چندانی نداشته است. این موضوع به خوبی نشان دهنده قدرت بالای شرکت در مدیریت هزینه ها و ثبات رویه دارد. همچنین نشان می دهد آن چنان که باید و شاید افزایش نرخ ارز اثری بر بهای تمام شده نگذاشته است.

شایان ذکر است که از 2600 میلیارد ريال مواد اولیه خریداری شده طی دوره 6 ماهه سال جاری، 38 درصد آن از منابع خارجی وارد شرکت شده است.

مقاومت بالای این شوینده به عاملی حساس / «پاکشو» به دنبال نقطه پرش

نکته اختلافی دیگر این دو شرکت، بالا بودن حجم هزینه های مالی در «پاکشو» است. این شرکت تولیدکننده مواد شوینده، بالغ بر 2720 میلیارد ريال تسهیلات مالی دریافت نموده و هزینه مالی شرکت را به رقم 218 میلیارد ريال در مدت مذکور افزایش داده است.

مقاومت بالای این شوینده به عاملی حساس / «پاکشو» به دنبال نقطه پرش

«پاکشو» برآورد کرده در 6 ماهه دوم سال 97 بیش از 100 درصد درآمد کسب شده 6 ماهه اول، فروش به سرانجام برساند. این در حالی است که در 6 ماهه دوم سال 96 کمی بیش از 6 ماهه اول همان سال فروخت اما به موجب افزایش نرخ های فروش در مدت اخیر، انتظار می رود در پایان سال جاری شاهد رشد فروش شرکت باشیم.

مقاومت بالای این شوینده به عاملی حساس / «پاکشو» به دنبال نقطه پرش

با توجه به تغییرات نرخ ارز و افزایش نرخ خرید مواد اولیه داخلی و خارجی و پیش بینی تاثیر با اهمیت در حاشیه سود، پیگیری های لازم برای افزایش نرخ صورت گرفته و انتظار می رود با تحقق این موضوع، سهم بازار شرکت افزایش یابد و شاهد پرش درآمدهای فروش باشیم. البته برای کاهش حساسیت منفی به افزایش نرخ ارز، باید بیش از گذشته به فکر نفوذ در کشورهای همسایه و صادرات محصولات باشد.

به طور کلی، «پاکشو» از «شپاکسا» فاصله گرفته و در سطح بالاتری قرار دارد. در صورتی ادامه فعالیت ها با همین فرمان، قطعا «پاکشو» سالی خوش را سپری خواهد و رشد سودآوری حاصل عملکرد این شرکت خواهد بود. نکته پایانی این که «پاکشو» بیش از سرمایه خود سود انباشته دارد و می تواند بخشی از آن را تا زمانی که معافیت مالیاتی وجود دارد، صرف افزایش سرمایه کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر