بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:

مخالف حذف پروازهای چارتری هستیم

معاون گردشگری کشور درباره تازه‌ترین اقدامات و تحولات رخ داده درباره حل این چالش گفت که با حذف پروازهای چارتری مخالفت و درخواست کرده سیاست‌گذاری آن به سازمان میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری واگذار شود.
کد خبر : ۱۸۳۷۹۵

به گزارش بورس نیوز، تعداد سفرهای هوایی تنها در مهرماه ۲۲ درصد کاهش داشته، این آمار را شرکت فرودگاه‌ها اعلام کرده است که بر این اساس فرودگاه مهرآباد به عنوان فعال‌ترین فرودگاه کشور در این ماه نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، ۲۰۰۰ پرواز کمتر داشته است. فرودگاه امام خمینی (ره) که محوری‌ترین فرودگاه بین‌المللی کشور است، با کاهش ۱۳۰۰ پرواز و بیش از ۲۰۰ هزار مسافر روبه‌رو شده است.

با تشدید شدن نوسانات ارز از ابتدای امسال که با پروپاگاندا و تهدیدهای آمریکا برای بازگشت تحریم‌ها همراه بود، برخی شرکت‌های هواپیمایی خارجی فعالیت خود را در ایران متوقف کردند. مضاف بر این شرکت‌های هواپیمایی داخلی که از دریافت ارز به نرخ دولتی محروم شدند، با این توجیه که بیش از ۵۰ درصد هزینه‌هایشان ارزی است و با وجود پیگیری‌های سازمان هواپیمایی موفق نشدند ارز مورد نیاز خود را حتی به نرخ بازار ثانویه تامین کنند، قیمت‌ها را به شکل قابل توجهی افزایش دادند.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تحت تاثیر این شرایط در نامه‌ای از معاون اول رییس‌جمهور درخواست کرد کمیته‌ای مشترک با عضویت این سازمان، وزارت راه و شهرسازی (سازمان هواپیمایی کشوری) و بانک مرکزی برای بررسی و کارشناسی ابعاد مختلف موضوع و احصاء و اجرای راهکارهای عملیاتی برای برون رفت از چالش‌های پیش‌رو به صورت واقع‌گرایانه تشکیل شود که هرگز این اتفاق رخ نداد. پس از آن رییس‌جمهور به وزارت صمت دستور پیگیری کنترل گرانی بیلت هواپیما را داد که ستاد تنظیم بازار در این بخش بنا به اظهارات آژانس‌های هواپیمایی، هنوز وارد عمل نشده است. آخوندی ـ وزیر پیشین راه و شهرسازی ـ علاج مساله را حذف پروازهای چارتری دانسته و گفته بود: «در تلاش هستیم سهم پروازهای چارتر را از سبد پروازها به شدت کاهش دهیم و محدود کنیم چراکه افزایش قیمت‌ها در پروازهای چارتر خیلی بیشتر از قیمت رسمی شرکت‌های هواپیمایی است. »

ولی تیموری معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این مورد گفت: نه تنها پیگیری موضوع افزایش نرخ بلیت هواپیما را رها نکرده‌ایم، که همچنان با سازمان هواپیمایی در این مسیر همکاری داریم. در آخرین مذاکرات درحالی که سازمان هواپیمایی خواهان حذف پروازهای چارتری بود، ما با آن مخالف کردیم چون این پروازها را نیاز صنعت گردشگری می‌دانیم.


وی توضیح داد: وقتی مقصد جدیدی در گردشگری تعریف می‌شود که هنوز زیرساخت پروازی مناسبی ندارد، این پروازهای چارتر است که خلاء آن را پوشش می‌دهد. منتهی نظر ما این است که برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری پروازهای چارتر باید در اختیار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بخش خصوصی مرتبط با آن قرار گیرد.

او درباره دیدگاه سازمان هواپیمایی درباره پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: آن‌ها متقاعد شده‌اند که پروازهای چارتر زیان‌بخش است، درصورتی‌که ما از آن دفاع می‌کنیم و آن را بخشی از خدمات و زیرساخت گردشگری می‌دانیم. مشکل‌ساز شدن این پروازها به خاطر آن است که مدیریتش با یک سازمان (هواپیمایی) است و مصرف‌کننده و مسؤولیتش با سازمان دیگری (میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) است، درحالی‌که اگر برنامه‌ریزی آن را به سازمان بسپارند می‌توان از آن به عنوان مزیت استفاده کرد.

تیموری تاکید کرد: ما با درآمد پروازهای چارتری کاری نداریم، منظورمان از این درخواست آن بوده، سایت‌گذاری مربوط به آن را دست‌کم مشترک با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام دهند، چون مصرف‌کننده آن در این بخش تعریف شده است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد؛

آخرین جزییات از فروش بلیت چارتری

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت:

فرسودگی ناوگان هوایی از 50 درصد گذشت

نسبت به مدت مشابه سال گذشته صورت گرفت؛

کاهش صادرات و واردات بیلت کره‌جنوبی

ارسال نظر