بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸
رکود اقتصادی حاکم بر کشور و کاهش قدرت خرید مردم اسباب کاهش درآمد و فعالیت های شرکت های لیزینگ را مهیا کرده است. البته بلاتکلیفی ناشی از مشخص نشدن نرخ خودرو و شایعات گوناگون پیرامون آن، به افت درآمدها دامن زده است.
کد خبر : ۱۸۳۷۹۸
به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، درآمد شرکت‌های لیزینگ خودرو به شدت به بازار خودرو وابسته است و پس از گروه خودرو، این لیزینگی‌ها هستند که با خبر افزایش نرخ، حرکت صعودی خود را شروع می‌کنند اما نگاهی به وضعیت شرکت‌های لیزینگ خودرو خالی از لطف نیست.

نگاهی به میزان تسهیلات اعطایی این شرکت‌ها نشان می‌دهد که لیزینگ تحت نفوذ شرکت سایپا، اختلاف بسیار زیادی با سایر شرکت‌ها دارد و مانده تسهیلات با گذشت 6 ماه از سال، از 54 هزار فراتر رفته و رتبه نخست از این حیث را داراست و به تنهایی از مجموع کل شرکت‌های لیزینگ، تسهیلات بیشتری را اعطا کرده است.

لیزینگی ها سوار بر خودرو دولت / حفظ جایگاه «ولساپا» در روزهای بی رونق

رتبه‌های بعدی به ترتیب از آن «ولملت» و «وایران» است که نزدیک به 20 و 16هزار تسهیلات به متقاضیان خودرو تقدیم کرده‌ است.

اما در این بین، بررسی‌ها از افت فاحش تسهیلات اعطایی در مهرماه پرده بر می‌دارد؛ به غیر از «ولساپا» که 2145 مورد تسهیلات برای مشتریان خود کنار گذاشته، سه شرکت «ولصنم»، «ولملت» و «ولبهمن» تعداد بسیار محدودی را به ثبت رساندند؛ هر چند که بررسی روند «ولساپا» نیز نشان از حضور در کانال نزولی از ابتدای سال جاری دارد. 

اوضاع برای «وایران»، «ولغدر» و «ولیز» چندان خوشایند سپری نشد و مهرماه را بدون هیچ‌گونه تسهیلات به پایان رساندند که به خوبی نشان دهنده کاهش تقاضا برای خرید خودرو بوده است.

لیزینگی ها سوار بر خودرو دولت / حفظ جایگاه «ولساپا» در روزهای بی رونق

به طور کلی می‌توان گفت، مشخص نشدن قیمت قطعی خودرو موجب شده تا متقاضیان دست به عصا حرکت کنند و تا تعیین و اعلام قیمت‌های جدید منتظر بمانند. 

این عامل در کنار عدم تحویل خودرو توسط شرکت‌های تولیدکننده به لیزینگی‌ها، شرایط را برای این شرکت‌ها دشوار کرده و موجبات کاهش میزان و تعداد تسهیلات اعطایی شده است.

انتظار می‌رود با تعیین تکلیف نرخ خودرو، اوضاع برای شرکت‌های لیزینگ بهتر شود و با رشد فعالیت و عملیات خود، مجددا به روزهای رونق بازگردند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر