بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸
راشاتودی گزارش داد:

کدام فلز از طلا گران‌تر شد

قیمت پالادیوم با ۹ درصد افزایش به بالاترین حد در سال جاری رسیده و بهترین عملکرد را در میان فلزات اصلی حتی طلا داشته است.
کد خبر : ۱۸۳۸۵۱
به گزارش بورس نیوز،  قیمت پالادیوم با ۹ درصد افزایش به بالاترین حد در سال جاری رسیده و بهترین عملکرد را در میان فلزات اصلی داشته است. سرمایه‌گذاران شرط بسته اند که افزایش قیمت آن تازه شروع شده است.

تقریباً ۷۰ درصد تقاضای پالادیوم مربوط به صنعت اتومبیل سازی می شود. این فلز که بیشتر در مبدل های کاتالیزوری استفاده می شود، به خاطر تغییر صنعت اتومبیل سازی از موتورهای دیزلی به بنزینی افزایش قیمت داشته است. این تغییر، تقاضا را در بازاری که عرضه پالادیوم را محدود کرده بود بالا برده است .

متخصصان می گویند جنگ چین با هوای آلوده عامل دیگری برای افزایش تقاضای پالادیوم بوده است. استانداردهای سخت تر آلودگی باعث می شود اتومبیل سازان بیشتر از مبدل های کاتالیزوری استفاده کنند .

مکسول گلد، مدیر استراتژی سرمایه‌گذاری در سرمایه گذاری های ابردین استاندارد که ناظر بر ۷۳۰ میلیارد دلار است گفت:« بازار دورنمایی بسیار مثبت دارد» .

او گفت:« ما طی ۸ سال گذشته با کمبود عرضه مواجه بودیم و انتظار می‌رود که این شرایط ادامه پیدا کند. مطمئنا مسئله اصلی در مورد عرضه، بخش معدن است و کم شدن ذخایر موجود» بازار پیش‌بینی می‌کند قیمت این فلز همچنان افزایش یابد .

تولید پالادیوم مانند فلز خواهرش پلاتینیم، بسیار متمرکز است. روسیه و آفریقای جنوبی با هم حدود سه چهارم تولیدات معدنی جهان را تامین می‌کنند.تولید روسیه_ تولید کننده بزرگتر_ در ۲۰۱۷ ، ۸۱ تن بود. شرکت نوریلسک نیکل روسیه بزرگترین تولید کننده پالادیوم در جهان است و حدود ۴۰ درصد تولید جهانی را تشکیل می دهد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران:

قیمت طلا ۳۰درصد کاهش یافت

کارشناسان بازارسرمایه در میزگردی مطرح کرد:

افزایش حجم معاملات نیاز حیاتی بورس/ نگاه سردی که ضدیخ می‌خواهد

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

بورس نیازمند افزایش حجم معاملات/ نقدینگی نباید به واسطه‌ها برسد

ارسال نظر