بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸
عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: به محض آنکه بازار خود را اصلاح کند و این ریسک‌ها تعیین تکلیف شوند، التهابات نیز فروکش خواهد کرد؛ چرا که شرکت‌ها از پتانسیل خوبی برای سودآوری برخوردارند.
کد خبر : ۱۸۳۹۲۵

به گزارش بورس‌نیوز، علی احمدزاده اصل، تحولات اخیر بازار را بیشتر ناشی از حضور ریسک‌های سیستماتیک دانست و افزود: به محض آنکه بازار خود را اصلاح کند و این ریسک‌ها تعیین تکلیف شوند، التهابات نیز فروکش خواهد کرد؛ چرا که شرکت‌ها از پتانسیل خوبی برای سودآوری برخوردارند.

وی با بیان اینکه بخش عملکردی شرکت‌ها روند مطلوب و بازارپسندی را طی می‌کند، اظهار کرد: با کارنامه خوبی که از شرکت‌ها در گزارش‌های 9 ماهه شاهدیم، مشکل خاصی وجود ندارد و در واقع به نوعی ریسک‌های غیرسیستماتیک هم پوشش داده می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: شرکت‌ها و صنایع بزرگی همچون مس، فولاد و پتروشیمی اگر چه صادرات چندانی نداشتند اما در داخل کشور، میزان تقاضا به نحو معناداری افزایش یافت؛ لذا توانستند عدم صادرات را با فروش داخلی و افزایش حجم و ارزش فروش پوشش دهند. برای نمونه شرکت‌های فعال در گروه مس توانست حتی با بهبود بخشیدن به وضعیت قبلی خود بودجه‌های خود را پوشش دهند و با تعدیل مثبت همراه شدند.

قائم مقام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنایع سیمان افزود: هم اکنون فروش ریالی شرکت‌ها در داخل بسیار زیاد شده و اگرپیش از این یک فراورده یا محصول بالادستی پتروشیمی یا معدنی را به بهایی مشخص می‌فروختند، در حال حاضر همان محصول را 2 برابر و گاهی تا 4 برابر می‌فروشند.

به گفته احمدزاده اصل، در شرایط تحریم حتی شرکت‌هایی که تا حدودی غیرفعال بودند و در صنایع پایین‌دستی توان رقابت با شرکت‌های خارجی را نداشتند، با افزایش قیمت معادل‌ها یا مشابه‌های خارجی، توان رقابت در داخل را پیدا می‌کنند.

وی شکوفایی صنایع پایین‌دستی را از جمله آثار این اتفاق دانست و گفت: اگر در شرایط تحریم از فرصت‌ها به خوبی استفاده شود و صنایع مختلف پایین‌دستی مانند مس و فولاد و به ویژه پتروشیمی‌ها مورد حمایت قرار گیرند، توان رقابت و تولید محصول و ایجاد ارزش افزوده را بازخواهند یافت و این مساله در نهایت بر تولیدات کل صنایع، اثرات مثبت خواهد گذاشت.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص ورود برخی پتروشیمی‌ها به مرحله تعمیرات و احتمال تاثیر آن بر بازار گفت: تعمیرات و اورهال در کل بودجه پتروشیمی‌ها دیده شده است؛ در حقیقت هیچ شرکتی فارغ از محاسبات اورهال نبوده و از قبل پیش‌بینی‌ها انجام شده است. بنابراین اگر عکس‌العمل منفی هم دیده شود، بیشتر احساسی و فارغ از تحلیل‌های منطقی است.

احمدزاده اصل خاطرنشان کرد: در هرحال برای سال 97 علی رغم اورهال شدن برخی شرکت‌ها و تعطیلی به علت تعمیرات و حتی کاهش صادرات با قاطعیت می‌توان گفت که به بودجه خود خواهند رسید.

وی در پایان با ابراز خوشبینی نسبت به پوشش بودجه شرکت‌ها برای سال 97 افزود: شرکت‌ها روند طبیعی خود را طی خواهند کرد و حتی ممکن است سودهای قابل قبول تر و مناسب‌تری در پایان سال ارائه دهند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر