بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
نایب رییس انجمن انبوه‌سازان در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

پالس مثبت شرکت‌های ساختمانی برای نوسازی / قیمت تمام‌شده پایین انبوه‌سازان

بیش از ۸۰ درصد از ساختمان های کشور از مقاومت کافی در برابر زلزله برخوردار نیستند.
کد خبر : ۱۸۳۹۴۹
به گزارش بورس‌نیوز ، "زلزله" واژه‌ای است که این روزها لرزه بر اندام بسیاری از مردم انداخته و با توجه به حجم بالای بافت فرسوده ساختمانی در کشور نگرانی‌ها منطقی است. از سوی دیگر، ساخت‌وساز در کشور رونق چندانی ندارد و کاسبی شرکت‌های ساختمانی به‌رغم پتانسیل‌های این صنعت، کساد است.

ایرج رهبر نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: علم مهندسی بر مقاوم‌سازی ساختمان‌ها مطالعات زیادی داشته و برخی کشورها ازجمله کشور زلزله‌خیز ژاپن در مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله تجربیات بسیار موفقی داشته‌اند.

وی افزود: متأسفانه بیش از ۷۰ درصد ساختمان‌های کشور، از مقاومت کافی در برابر زلزله برخوردار نیستند و در صورت بروز یک حادثه یا زلزله شدید به‌خصوص در شهرهای بزرگ، دچار معضل جدی خواهیم شد. به نقطه‌ای رسیده‌ایم که باید در این مورد اقدام کرد. مقاوم‌سازی بافت فرسوده درگرو تخریب ساختمان‌های قدیمی و احداث ساختمان‌های جدید مطابق با استانداردهای شهری است.

این فعال صنعت انبوه‌سازی در رابطه با علل عدم جذابیت نوسازی بافت فرسوده در کشور اظهار داشت: موانع و مشکلاتی بر سر راه نوسازی بافت فرسوده کشور وجود دارد که کار در این حوزه را کند کرده است. مهم‌ترین دلیل عدم جذابیت نوسازی بافت فرسوده برای شرکت‌های ساختمانی و انبوه‌سازان، عدم توجیه اقتصادی ساخت‌وساز در برخی مناطق است. در نظر داشته باشید که در نقاطی از کشور که زمین ارزش چندانی ندارد، ساخت‌وساز حاشیه سود مناسبی برای سازنده ندارد. همچنین تملک زمین در بافت فرسوده شهری و یا ترغیب مالکان به مشارکت با انبوه‌سازان برای نوسازی بافت فرسوده، خود پروسه‌ای زمان‌بر است.

بعد از هر زلزله شدید، علاوه بر خسارات مالی و جانی برای هم‌وطنان، دولت نیز متحمل هزینه گزافی برای کمک به بازسازی مناطق ویران‌شده می‌گردد و تلاش کانون انبوه‌سازان این است که بتوان قبل از بروز حادثه، از خسارت پیشگیری کرد. شرکت‌های ساختمانی و انبوه‌سازان، ظرفیت لازم برای ورود به این حوزه رادارند و در صورت حمایت دولت و تسهیل برخی شرایط می‌توان نوسازی بافت فرسوده را جذاب کرد تا هم ساخت‌وساز در کشور رونق گیرد و هم رفاه مردم فراهم شود.

رهبر تصریح کرد: بدون شک بازسازی ویرانی‌های زلزله توسط انبوه‌سازان، هم باقیمت تمام‌شده کمتری قابل انجام است و هم می‌توان ساخت‌وساز را به‌گونه‌ای انجام داد که مقاومت و عمر مفید بیشتری داشته باشد. اما متأسفانه نه‌تنها درزمینهٔ نوسازی بافت فرسوده در کشور، اقدامات مناسبی صورت نگرفته؛ بلکه حتی پس از بروز حوادث هم با انبوه‌سازان و شرکت‌های ساختمانی هماهنگی لازم انجام نمی‌شود و بازسازی هر ساختمان توسط مالکان ساختمان صورت می‌گیرد. چطور می‌توان بدون هیچ‌گونه تجربه و دانش فنی اقدام به احداث یک ساختمان کرد؛ درحالی‌که بسیاری از امور ساده‌تر و روزمره زندگی ازجمله دوخت یکدست لباس به اهل‌فن واگذار می‌شود؟!

کارشناس صنعت ساختمانی در ادامه ضمن تأکید بر مشکلات ناشی از احداث ساختمان توسط سازندگان غیرحرفه‌ای گفت: عمر مفید ساختمان در کشور ما کمتر از استانداردهای جهانی است و ضعف ساختمان‌ها در کشور ما، ناشی از ورود بسیاری از افراد غیرحرفه‌ای به حوزه ساخت‌وساز است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کاهش میزان مراجعه اجاره آپارتمان مسکونی؛

رسوب فایل‌های اجاره در بنگاه‌ها

معاملات بازارمسکن تهران نشان می‌دهد؛

افت شدید معاملات و ایجاد مرز روانی برای رشد قیمت مسکن

تحلیل قیمت مسکن در ماه‌های آتی؛

طرح جامعی در حوزه مسکن تدوین نشده است

ارسال نظر