بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳
مروری بر مهم‌ترین رویدادهای تالار نقره‌ای؛

یک هفته با بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که" آغاز طرح قیمت تضمینی ذرت در بورس کالا" ، " معامله گواهی سپرده ذرت دانه ای کرمانشاه در بورس کالا "، " بورس کالا معاملات منصفانه را در اقتصاد رواج داد"، و " بین المللی شدن برند زعفران ایرانی از طریق بورس کالا" از مهم ترین آنها بود.
کد خبر : ۱۸۴۱۶۵
به گزارش بورس نیوز، در راستای اجرای سیاست قیمت تضمینی محصولات کشاورزی براساس ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری کشاورزی، عرضه ذرت دانه ای استان های کرمانشاه، فارس و خوزستان از روز دوشنبه ۵ آذر ماه ۱۳۹۷ در بورس کالای ایران آغاز شد.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران گفت: در راستای اجرای سیاست قیمت تضمینی، عرضه ذرت دانه ای سه استان کرمانشاه، خوزستان و فارس در قالب گواهی سپرده کالایی کلید می خورد. همچنین در سایر استان های تولیدکننده ذرت نیز عرضه محصول در بازار فیزیکی بورس کالا صورت می پذیرد.

علیرضا ناصرپور به مزایای اجرای سیاست قیمت تضمینی اشاره کرد و گفت: با اجرای این سیاست، معاملات شفاف شده و قیمت ها براساس عرضه و تقاضا به شیوه ای عادلانه تعیین می شود. ضمن اینکه اجرای این سیاست بار مالی دولت را کاهش داده و محصول کشاورز به ساده ترین روش، به صورت مستقیم و بدون حضور واسطه ها فروش می رود.

معامله گواهی سپرده ذرت دانه ای کرمانشاه با موفقیت انجام شد

ذرت دانه ای استان کرمانشاه تحویلی از انبار دانه طلایی ذهاب در قالب گواهی سپرده کالایی در حالی صبح روز دوشنبه ۵ اذر ماه در بورس کالای ایران عرضه شد که معاملات این کالای مشمول ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی با موفقیت انجام شد.

در جریان این معاملات ۲۰۰ هزار گواهی سپرده کالایی ذرت دانه ای معادل ۲۰۰ تن محصول، با سررسید انبار ۲۸ اسفندماه ۱۳۹۷ ، به ارزش بیش از ۲ میلیارد و ۷۷۰ میلیون ریال مورد دادوستد قرار گرفت.به این ترتیب، قیمت هر گواهی سپرده کالایی با پشتوانه ذرت دانه ای استان کرمانشاه با سازوکار عرضه و تقاضا، ۱۳ هزار و ۸۵۱ ریال تعیین شد.

دفاع از حقوق تولیدکننده و مصرف کننده با عرضه ذرت در بورس کالا

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان کرمانشاه اجرای سیاست قیمت تضمینی ذرت طی نخستین روز در بورس کالا را موفقیت آمیز دانست.

اسماعیل پرویزی اظهار کرد: سیاست قیمت تضمینی ذرت در راستای اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی برای محصول ذرت در حالی در بورس کالا به اجرا در آمده که به کمک سازوکار معاملاتی بورس کالا کشاورزان با روش های نوین معاملاتی و عرضه محصول در قالب گواهی سپرده کالایی آشنا می شوند. ضمن اینکه در این بازار، فضای معاملاتی شفافی حاکم بوده و امکان عرضه مستمر در آن وجود دارد. بطوریکه همه مردم در سراسر کشور می توانند معاملات و قیمت های کشف شده در این بازار را رصد کرده و به اطلاعات معاملاتی دقیقی دسترسی داشته باشند.

وی به حذف فعالیت های دلالی و واسطه ای مخرب در حوزه کشاورزی به کمک عرضه محصول در بورس کالا به عنوان دیگر مزیت این بازار اشاره کرد و گفت: از طریق بورس کالا کشاورزان می توانند محصول خود را به صورت مستقیم بفروشند و می توان گفت عرضه در این بازار راهی برای دفاع از منافع کشاورزان در مقابل سودجویان است.

بورس کالا معاملات منصفانه را در اقتصاد رواج داد


رئیس سابق هیات عامل ایمیدرو معتقد است، بورس کالای ایران یکی از بخش‌های اثرگذار در رونق صنایع معدنی و به ویژه صنعت فولاد ایران بوده است به طوری که توانسته در طول ۱۱ سال فعالیتش، جایگاه مهمی در اقتصاد کشور پیدا کند و نقش ویژه ای را در رواج معاملات منصفانه کالاها با کشف واقعی قیمت ها و هدایت سود به تولید کننگان از خود به نمایش بگذارد.

مهدی کرباسیان گفت: باید دقت داشت که از ابتدا هدف از ایجاد مجموعه ای به نام «بورس کالا» کشف قیمت کالاها براساس رویکرد عرضه و تقاضا است. این یکی از کارکردهای بسیار مهم بورس کالا در اقتصاد است تا به ایجاد تعادل منطقی در مکانیسم عرضه و تقاضا کمک کند و به دنبال آن عرضه کننده و خریدار بتوانند بدون مشکل در گروه های مختلفی مانند محصولات پتروشیمی، کشاورزی و صنعتی فعالیت کنند.

وی با اشاره به اینکه توسعه بورس کالای ایران سلامت اقتصاد را در پی دارد، افزود: به هر میزان که شفافیت و سلامت اقتصادی افزایش یابد، به همان میزان، آرامش و ثبات اقتصادی ایجاد شده و زمینه جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی بیشتر فراهم می آید.

بین المللی شدن برند زعفران ایرانی از طریق بورس کالا

با عرضه زعفران در بورس کالا می توانیم به حضور مستقیم در بازارهای بین المللی و عرضه محصول با کیفیت بالا و قیمت مناسب در کشورهای هدف امیدوار بود تا از این طریق بورس بین المللی زعفران را در اختیار خود بگیریم و به مرجع قیمتی برای این محصول صادراتی و استراتژیک تبدیل شویم.

نماینده مردم نیشابور در مجلس در خصوص بین المللی شدن معاملات زعفران در بستر بورس کالا، اظهار کرد: معاملات زعفران سال ها در کشور برمبنای خرده فروشی بوده است و به دلیل عرضه فله ای زعفران و عدم یکپارچگی در صادرات و حضور واسطه ها در این بخش، هیچ گاه نتوانستیم به جایگاه واقعی خود در بازار جهانی برسیم. اما با عرضه متمرکز زعفران در بورس کالا می توانیم به حضور مستقیم در بازارهای بین المللی و عرضه محصول با کیفیت بالا و قیمت مناسب امیدوار بود.

حمید گرمابی ادامه داد: ورود به بازارهای جهانی از طریق بورس کالا می تواند ایران را به مرجع قیمتی زعفران در دنیا تبدیل کند.اگر تلاش شود کلیه معاملات زعفران از طریق بورس انجام شود می توان راحت تر با برند زعفران ایرانی به بازارهای جهانی ورود کرد..

با عرضه زعفران در بورس حقوق زعفران کاران دیگر تضییع نخواهد شد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: با توجه به اینکه بورس کالا مکانی است که معاملات در آن شفاف و با قیمت واقعی صورت می گیرد، عرضه زعفران در این بازار باعث خواهد شد خریداران خارجی با اطمینان بیشتری اقدام به خرید این محصول کنند.

منصور مرادی افزود: با توجه به بسترهای مناسبی که بورس کالا برای انجام معاملات کالاها در اختیار دارد، با اطمینان می توان گفت عرضه زعفران در این بازار باعث خواهد شد تا در کنار نظارت بر معاملات این محصول، شاهد شفافیت قیمتی آن نیز باشیم.

وی اظهار داشت: به طور یقین با عرضه زعفران در بورس کالا خریداران خارجی بیشتر به خرید این محصول ترغیب خواهند شد. زیرا با توجه به اینکه بورس کالا مکانی برای انجام معاملات شفاف است، خریداران خارجی با اطمینان بیشتری اقدام به خرید این محصول خواهند کرد تا ایران از طریق بورس کالا به تدریج  به مرجع قیمتی زعفران در دنیا تبدیل شود

افزایش کیفیت زعفران داخلی و صادراتی با عرضه در بورس کالا

یک کارشناس صنعت زعفران گفت: افزایش رضایت کشاورزان از تاثیرات عرضه زعفران در بورس کالا است، چرا که با این کار واقعی‌سازی قیمت‌ها صورت گرفته و از این طریق کشاورز خود اقدام به عرضه محصولات در بورس می‌کند و دیگر دلالان از حاصل دسترنج آنها بهره نمی‌برند.

محمد رمضان‌زاده گفت: از زمانی که زعفران در بورس کالای ایران پذیرش شده و مورد معامله قرار گرفته است، شاهد افزایش قابل توجه کیفیت محصول تولیدی توسط کشاورزان و عرضه آن در بورس هستیم.

وی افزود: بورس کالا بستری برای حمایت از کشاورزان بویژه تولیدکنندگان زعفران است و زمانی هم که از کشاورز حمایت شود و با قیمت مناسبی بتواند محصول خود را به فروش برساند، بنابراین چرخه تولید بهتر چرخیده و کالایی مانند زعفران که حدود ۹۰ درصد آن در ایران تولید می‌شود، می‌تواند بقا پیدا کند، که در شرایط فعلی این موضوع یکی از دغدغه‌های اصلی در حوزه کشاورزی کشور است.

توسعه مناسبات تجاری ایران و عراق از مسیر بورس کالا

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: برای تجارت با هر کشوری از جمله عراق نیازمند ایجاد شفافیت و تعیین قیمت واقعی برای کالاهای مختلف هستیم و با توجه به ظرفیت هایی که در بورس کالا وجود دارد می توان از این مسیر برای توسعه تجارت خارجی و داخلی بهره برد.

محمود بهمنی گفت:روندهای غیرشفاف و واسطه های غیر ضروری یکی از اصلی ترین معضلات بازارهای کالایی به شمار می روند؛ اما زمانیکه به سمت استفاده از سازوکار بورس کالا می رویم، واسطه ها دیگر نقشی در تعیین قیمت ها ندارند و این تولیدکننده و مصرف کننده و به عبارت دیگر عرضه و تقاضا است که قیمت ها را کشف می کند.

وی با بیان اینکه بهترین روش کشف قیمت کالاها در بورس کالا صورت می گیرد، افزود: با توجه به اینکه بورس کالا دارای ابزارهای مختلف مالی است، تجار و سرمایه گذاران می توانند با استفاده از ظرفیت های این بورس با قیمت های واقعی معاملات کالاهای موردنظر خود را انجام دهند
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس مطرح کرد:

شفافیت و سرعت در پرداخت مطالبات کشاورزان دو مزیت عرضه ذرت در بورس کالا

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد:

توسعه مناسبات تجاری ایران و عراق از مسیر بورس کالا

عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس:

امکان برنامه‌ریزی برای آینده به کمک آمارهای بورس کالا

امروز به میزبانی بورس کالا رقم می‌خورد؛

عرضه ۱۱۱ هزار تن مواد پلیمری، گوگرد و وکیوم باتوم

ارسال نظر