بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر لزوم توجه به توسعه علمی به عنوان اولویت نخست کشور، اظهار کرد: توسعه علمی رمز بقای جامعه کشور و نظام جمهوری اسلامی است.
کد خبر : ۱۸۴۲۱۹
به گزارش بورس نیوز، اسحاق جهانگیری با بیان این‌که کشور در حوزه علوم و فناوری‌های نوین نیازمند انجام اقدامات مهم و اساسی است، خاطرنشان کرد: در گذشته زمانی که در دولت‌ها قصد تشکیل ستادهایی علمی مانند ستاد نانو یا بایو را داشتیم، تعداد متخصصان و اساتید این حوزه‌ها بسیار کم بود، همچنین رشته‌های دانشگاهی و دانشجویان کمی در این زمینه فعالیت می‌کردند، اما امروز خوشبختانه در بسیاری از بخش‌های فناوری‌های نوین به دستاوردهای بزرگی دست یافتیم و دانشگاه‌ها، متخصصان و دانشجویان زیادی در این زمینه حضور فعال دارند.  

وی اظهار کرد: محققان مختلف اعم از محققان ایرانی و غیرایرانی امروز این فرصت را ایجاد کرده‌اند که ایران به سطح بالایی در حوزه علوم نوین دست یابند و دستاوردهای ارزشمندی کسب کنند.

معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر لزوم توجه دولت و جامعه به حوزه علوم نوین، ادامه داد: حوزه سلول‌های بنیادین از رشته‌هایی بود که نیازمند انجام اقداماتی جدی بود. خوشبختانه با توجهی که به این بخش شد در سال‌های اخیر شاهد رشد قابل توجهی در این زمینه بوده‌ایم و امروز نیز در حال برداشتن گام‌های بلند در این بخش هستیم.

جهانگیری با بیان این‌که حرکت قدرتمندی که در حوزه سلول‌های بنیادین آغاز شده با برگزاری کنگره‌های مختلف علمی می‌تواند به شتاب و سرعت بهتری دست یابد، خاطرنشان کرد: مطمئنا با برگزاری کنگره‌های علمی نظیر کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادین که در حال برگزاری است علاوه بر آنکه فرصتی بهتر برای تبادلات علم و دانش و تجربه در سطح کشور و بین‌الملل ایجاد می‌شود حضور صاحبنظران در این کنگره پیام قابل توجهی دارد که کشور در این بخش می‌تواند عقب‌ماندگی‌های گذشته را جبران نماید و شتاب مناسبی در توسعه علم و فناوری به ویژه در بخش سلول‌های بنیادین ایجاد کند.

معاون اول رییس جمهوری سیاست‌گذاری‌های حوزه علم و فناوری را مکمل کار متخصصان و دانشمندان در حوزه‌های مختلف علم و فناوری به ویژه در زمینه‌ی سلول‌های بنیادین عنوان و تاکید کرد: باید در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای کشور، توسعه علوم و فناوری روز مانند سلول‌های بنیادین جایگاه خود را پیدا کند. از سوی دیگر باید بتوانیم با برگزاری جلسات و جشنواره‌های مختلف عوامل مساعد یا نامساعد پیشرفت علم و فناوری را به طور دقیق شناسایی کنیم و با مسئولان سیاست‌گذاری کشور در این زمینه به گفت‌وگو بنشینیم تا موانع پیش‌روی توسعه علم و فناوری را برطرف نماییم.

وی همچنین توسعه پایدار، متوازن و همه‌جانبه را به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کشور عنوان کرد و گفت: امروز آنچه که هم از نظر تجربی و هم از نظر نظری ثابت شده، آن است که توسعه پایدار در کشور محقق نمی‌شود مگر آنکه به توسعه علمی به عنوان اولویت اول پرداخته شود. در ایران تجربه کرده‌اید که همواره توسعه پایدار، متکی بر توسعه علمی بوده و توسعه علمی رمز بقای جامعه، کشور و نظام است.  

جهانگیری ادامه داد: مهم‌ترین عاملی که می‌تواند از جایگاه ایران در فضای بین‌الملل حفاظت کند، پرداختن جدی به موضوع توسعه علمی و در دستور کار قرار دادن این موضوع است.

معاون اول رییس جمهوری گفت: توسعه علمی به معنای  حفاظت و حراست از ظرفیت‌های جدیدی است که متکی به علم هستند و ما باید آنها را در خدمت توسعه کشور قرار دهیم.

 جهانگیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اعمال تحریم‌های جدید از سوی ایالات متحده آمریکا علیه ایران و مواجه کشور با شرایط جدید، اظهار کرد: چه در شرایط عادی و چه در شرایط ویژه‌ای که در مقطع فعلی با آن مواجهیم و تحریم‌های ظالمانه‌ای که از سوی آمریکا اعمال شده و تلاش دارد تا مانع دستیابی ما به بسیاری از ابزارهایی که می‌تواند در مسیر توسعه و پیشرفت به خدمت ملت ایران بیاید، شود، یکی از زمینه‌هایی که می‌تواند تهدید را به فرصت تبدیل نماید حوزه فناوری‌های نوین است.

وی با اشاره به حضور نیروی انسانی متخصص در کشور، خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های نیروی انسانی کم‌نظیری دارد و یقینا این ظرفیت فرصت‌های جدید علمی ایجاد می‌کند. با بهره‌گیری از این سرمایه نیروی انسانی در همه حوزه‌های علوم از جمله پزشکی، فنی و حتی علوم انسانی می‌توانیم با دانش بنیان کردن امور ظرفیت‌های بسیاری به روی کشور باز کنیم. همچنین باید تلاش کنیم تا این ظرفیت‌ها را با سرمایه‌گذاران مختلف مرتبط نماییم.

معاون اول رییس جمهوری با بیان این‌که باید در شرایط کنونی سوق‌ دادن سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های کشور به سمت فرصت‌های علمی در دستور کار دولت قرار بگیرد، خاطر نشان کرد: دولت دوازدهم به طور جدی، اصولی و علمی به این موضوع رسیده که باید به تحرک بخشی به پژوهش‌ها و کارهای تحقیقاتی، علم و فناوری را تبدیل به موضوع جدی در کشور کند. خوشبختانه امروز موضوع توسعه علم و فناوری در عالی‌ترین سطوح به اراده‌ای جدی تبدیل شده است و مساله‌ توسعه علم و فناوری در دستور کار اصلی دولت قرار گرفته است.

وی با تاکید بر این که یکی از اصول مورد توجه دولت در حوزه توسعه علم و فناوری توسعه صلح‌آمیز علوم و فناوری‌های نوین است، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه به دنبال فناوری‌های غیراخلاقی، تجاوزطلبانه و مخرب نخواهد رفت و خوشبختانه با وجود اتهاماتی که در حوزه هسته‌ای به کشور وارد شد، امروز معتبرترین‌ سازمان‌های بین‌المللی در گزارش‌های خود از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، این فعالیت‌ها را کاملا در چارچوب مقررات بین‌المللی می‌دانند و تصریح می‌کنند که نه تنها ایران به هیچ وقت به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده، بلکه به دنبال استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای در بخش‌های مختلف است.

جهانگیری تصریح کرد: دست دولت و ملت ایران در زمینه‌ی توسعه علم و فناوری به سوی همه مراکز علمی جهان دراز است و ما از هرگونه همکاری علمی با نهادهای علمی استقبال می‌کنیم.

وی همچنین با درخواست از دانشمندان ایرانی که خارج از کشور زندگی می‌کنند برای همکاری با دانشجویان، صاحبنظران و محققان ایرانی خاطرنشان کرد: دولت تمام تلاش خود را انجام داده تا بسیاری از موانع پیش‌روی دانشمندان ایرانی با کشور خود را برطرف نماید. علاوه بر این موضوع همه دستگاه‌ها اعم از دستگاه‌های اجرایی، قضایی، امنیتی باید در تحقق سیاست‌گذاری‌های علم و فناوری در کشور همراهی کاملی با دانشمندان داشته باشند و موانع پیش‌روی توسعه علم و فناوری در کشور را برطرف نمایند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر