بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶
مدیر امور مالی و اقتصادی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از تأثیر مستقیم نوسان نرخ ارز بر بهای تمام شده محصولات این مجموعه خبر داد.
کد خبر : ۱۸۴۲۳۸
به گزارش بورس نیوز، مدیر امور مالی و اقتصادی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در خصوص تأثیرات نوسان نرخ ارز بر روند فعالیت‌های شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت : تغییرات نوسان نرخ ارز در نوسان بهای تمام‌شده کالای فروش رفته مؤثر خواهد بود. این تغییرات با توجه به ترکیب هزینه‌های شرکت به‌طور عمده ، بر روی هزینۀ تأمین مواد اولیۀ کمکی شمش فولاد و قطعات و لوازم‌یدکی با منشاء تأمین‌کنندۀ خارجی ، تأثیر خواهد گذاشت.

محمود سیدی تصریح کرد:  مدیران شرکت چادرملو در حدّ امکان ، پوشش تأثیرات  نوسان نرخ‌های ارزی  را در برنامه‌های شرکت ، پیش‌بینی کرده‌اند و تمام تلاش شرکت برای استفاده از تخصیص ارز در قالب سیاست‌های جاری بانک مرکزی معمول شده است. البته تداوم تحقق خریدهای خارجی علاوه بر مشکل افزایش نرخ ارز ، با چالش عدم دسـترسی به مبادلات معمول بین‌المللی بانکی نیز مواجه است.

وی افزود: خوشبختانه  با تمهیدات پیش‌بینی‌شده ، قبل از آغاز تحریم‌های جدید، شرکت توانسته است با تأمین به‌موقع قطعات و لوازم‌یدکی پرمصرف خارجی ، تا حدی اثرات منفی تحریم‌ها را  در کوتاه‌مدت کاهش دهد .

سیدی اضافه کرد : مقدار موجودی‌های فعلی قطعات و لوازم‌یدکی پرمصرف خارجی  به میزان 2 سال مصرف ماشین‌آلات و تجهیزات معدن ، کارخانه‌های تولید کنسانتره ، گندله  آهن اسفنجی و فولاد را تأمین و از این لحاظ،  شرکت در حاشیه امنیت نسبی قرار دارد.

مدیر امور مالی و اقتصادی چادرملو همچنین در پاسخ به این سؤال که تأثیر نوسانات نرخ ارز بر قراردادهای خارجی برای  تأمین مواد اولیه چیست ؟ گفت: تمامی مواد اولیه موردنیاز تولید محصولات ، از زنجیره تولیدی درون شرکت تأمین می‌گردد ، بدین لحاظ شرکت هیچ‌گونه وابستگی به تأمین مواد اولیه خارجی برای تولید محصولات خود ندارد. لیکن تهیه و تأمین الکترود گرافیتی و بخشی از فرو آلیاژها و آجرنسوز که فاقد تولیدکننده داخلی است ، بایستی از تأمین‌کنندگان خارجی خریداری گردد.

به همین منظور تمهیدات لازم برای تأمین یک‌ساله موارد یادشده به‌عمل‌آمده است. بدیهی است تدوام تامین این قبیـل مواد مصـرفی در آینـده ، منوط به برقراری تسهیـلات مرتبط با تعامـلات بانکی بین‌المللی بوده و شرکت موضوع تأمین این موارد  را ، از سایر تأمین‌کنندگان خارجی که متأثر از تحریم‌های آمریکا نیستند، پیگیری می نماید.

سید محمود سیدی در مورد اثرات  تحریم‌ها بر صنعت فولاد نیز گفت: عمده محصول کنسانتره تولیدی شرکت چادرملو(پس از تامین کنسانتره مورد نیاز کارخانه گندله‌سازی و تبدیل به محصولات واسطه ای نظیر گندله ، آهن اسفنجی و محصول نهایی فولاد) به همراه گندله تولیدی مازاد بر نیاز تولید آهن اسفنجی به شرکت‌های فولادی داخل کشور عرضه می‌گردد.

وی افزود:  تقاضای مؤثر از سوی شرکت‌های فولادی داخلی در صورت استمرار فعالیت ، عرضه محصولات کنسانتره و گندله این شرکت را ، پوشش خواهد داد .

سیدی اضافه کرد : تقاضای فولاد برای مصرف داخل کشور ، بخش بزرگی از ظرفیت نصب‌شده تولید فولاد را به خود اختصاص می‌دهد و تولید ظرفیت فولاد مازاد بر تقاضای داخلی درصورتی‌که محدودیت‌های تحـریم مـدیریت گردد ، قابل‌عرضه به بازارهای خارج از کشـور خواهد بود .
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر