بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل مطرح کرد:

تفاهم برای ساخت 8 آزادراه جدید با شستا

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل اظهار کرد: برای ساخت 8 آزادراه جدید به طول 850 کیلومتر با شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) به تفاهم رسیده‌ایم و به زودی قرارداد آزادراه‌های جدید منعقد می‌شود.
کد خبر : ۱۸۴۳۰۹

به گزارش بورس‌نیوز، خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل درباره جزئیات ساخت 8 آزادراه جدید اظهار کرد: برای ساخت 8 آزادراه جدید به طول 850 کیلومتر با شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) به تفاهم رسیده‌ایم و به زودی قرارداد آزادراه‌های جدید منعقد می‌شود.

وی با بیان اینکه درباره مسائل کلی قرارداد به تفاهم رسیده‌ایم، ادامه داد: قرار بر این است که سهم سرمایه‌گذاری شرکت شستا 70 درصد و سهم دولت 30 درصد باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره کاهش توان مالی پیمانکاران پس از افزایش قیمت‌ها و ضرورت اصلاح سهم 70 درصدی آورده شرکت‌ها و پیمانکاران تاکید کرد: یکی از مشکلات هم همین موضوع است که پیمانکاران به میزان و سهم‌آورده 70 درصدی معترض هستند چراکه اولا کشش افزایش نرخ عوارضی وجود ندارد و بعد اینکه این میزان سرمایه‌گذاری در مسیرهای با ترافیک متوسط جواب نمی‌دهد.

وی ادامه داد: این میزان آورده برای پیمانکاران تنها در مسیرهای منتهی به تهران که ترافیک بالا است، جواب می‌دهد البته در مناطق البرز که جغرافیای کوهستانی دارد هم آورده 70 درصدی سرمایه‌گذاری برای پیمانکاران توجیه ندارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با بیان اینکه با این شرایط تمایل سرمایه‌گذاران برای مشارکت در پروژه‌ها کاهش پیدا می‌کند، گفت: از سوی دگر دولت هم منابعی ندارد که بخواهد سهم‌آورده 50-50 درصد سرمایه‌گذاری را بپذیرد بنابراین راهکار میانه این است که بخشی از 70 درصد سهم‌آورده پیمانکاران از طریق ارایه تسهیلات تامین شود در غیر این صورت سرعت اجرای پروژه‌ها کُند خواهد شد.

خادمی ادامه داد: می‌توان سهم‌آورده پیمانکاران در ساخت پروژه‌های آزادراهی را در همان سطح 70 درصد حفظ کرد اما درصدی از این آورده را از طریق ارایه تسهیلات با تعهد خود پیمانکاران تامین کرد.

وی همچنین از انصراف پیمانکاران از چند پروژه به دلیل تغییر قیمت‌ها خبر داد و گفت: شرکت‌ها از زمان انعقاد تفاهمنامه تا 6 ماه فرصت دارند که قیمت‌ها را تعیین و اعلام کنند و معمولا 6 ماه دیگر هم می‌توان این مدت زمان را تمدید کرد. اگر پس از گذشت این مدت زمان شرکت‌ها اقدام به اعلام قیمت و آمادگی برای اجرای پروژه نکنند، تفاهمنامه لغو می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: تاکنون تفاهنامه 4 الی 5 پروژه لغو شده چراکه سرمایه‌گذاران نتوانسته‌اند تعیین قیمت داشته باشند و از ورود به پروژه منصرف شده‌اند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر