بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

سفته‌بازی حلال راهکاری برای طلای سرخ نیست/ قیمت 600 تا 1100دلاری زعفران

زعفران محصولی بوده که ارزآوری کلانی برای کشور داشته و ایجاد ارزش‌افزوده برای آن، بهترین راه درآمدزایی از طلای سرخ است.
کد خبر : ۱۸۴۴۱۶

محمدحسین روشنک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، با اشاره به برداشت زعفران مرغوب طی سال جاری اظهارکرد: صنعت بسته‌بندی زعفران طی سال‌های گذشته با رشد کیفی مناسبی همراه بوده و برندهای متعددی در سراسر خراسان با بهره‌وری از صنایع بسته‌بندی توانسته‌اند نام تجاری بین‌المللی برای خود در سطح دنیا بدست آورند.

وی ادامه داد: بهترین و مرغوب‌ترین زعفران طی کشت سال‌جاری بدست آمد که با استاندارد به مراتب بالاتری نسبت به سال‌های گذشته همراه شد ضمن آنکه رعایت بهداشت در برداشت نیز از جمله اولویت‌هایی بوده که کشاورزان به آن هر ساله اهمیت می‌دهند.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه باید ضعف‌های بازاریابی را پوشش داد، تصریح کرد: یکی از ایرادات چرخه صنعت زعفران در کشور عدم بازاریابی صحیح جهانی بوده و فله فروشی بیشتر در دستور کار قرار داشته است؛ در بخش دیگری که زعفران با بسته‌بندی صادر شد نیز آنقدر کیفیت نامرغوب بود که رقبای فله‌خر توانستند با بسته‌بندی بهتر، مانع از کاهش کیفیت زعفران شوند.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان به نحوه قیمت‌گذاری زعفران نیز اشاره داشت و گفت: قیمت‌گذاری محصولات روستا باید از حیطه دولت خارج شده و دولت از خیر تعهدسپاری بگذرد و اجازه دهد محصولاتی که جنبه صادراتی دارد با بهترین قیمت فروش، جنبه صادراتی را بگیرد تا ارز صادراتی به کشور بازگردد.

وی اضافه کرد: قیمت زعفران دارای نرخی واحد نبوده و حدود قیمت زعفران از نوع نرخ صادراتی آن حدود هزار تا 1100 دلار است؛ امروز نرخ صادرات زعفران با قیمت 600 دلار تا 1100 دلار که بهترین نوع زعفران و مرغوبترین آن این قیمت است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران همچنین با اشاره به اینکه زعفران را نباید تنها محصول داخلی دانست، تاکید کرد: یکی از ضعف‌های بزرگ صنعت زعفران، نگاه عرضه داخلی بوده و همین راه اشتباه باعث شده تا ابتدا فله‌فروشی و سپس بسته‌بندی ضعیفی از سوی تولیدکنندگان مشاهده شود.

روشنک تاکید کرد: زعفران محصولی بوده که ارزآوری کلانی برای کشور داشته و ایجاد ارزش‌افزوده برای آن، بهترین راه درآمدزایی از طلای سرخ است.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه بورس‌کالا، برای زعفران مفید بوده، تصریح کرد: تاکنون ارتباط کشاورزان با بورس‌کالا فراگیر نبوده اما ایجاد بازار سفته‌بازی برای کالاها مناسب نیست، در نمونه‌ای باید مثال زده شود که عینا دیده شد که زعفران در تهران کیلویی 22میلیون تومان فروخته شد اما زعفران کیلویی 7 میلیون تومان بود؛ اوراق‌بازی و سفته‌بازی حلال به نفع کشاورز سر زمین تمام نمی‌شود و اگر مکانیزم‌ها تغییر نداشته باشد، زعفران نمی‌تواند شاهد جهشی در بورس باشد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

منع صادرات زعفران به‌صورت فله / ارزش‌افزوده زعفران در جیب کشورهای منطقه می‌رود

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد:

بورس کالا زمینه‌ساز ساماندهی بازار زعفران

ارسال نظر