بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱
روپیه بدترین عملکرد را در سال جاری میلادی در بین ارزهای اصلی آسیا داشته است و از ابتدای سال ۲۰۱۸ تاکنون بیش از ۱۰ درصد ارزش خود را از دست داده است.
کد خبر : ۱۸۴۵۲۷
به گزارش بورس نیوز، روپیه هند درشش ماه آینده به خاطر بی ثباتی ناشی از انتخابات ملی در ماه مه ضعیف خواهد شد . در حالیکه سقوط قیمت نفت باید به اقتصاد کند هند و روپیه کمک کند ولی ادامه نگرانی در مورد کساد تقاضای داخلی بیش از پیش بر رشد اقتصادی سه ماهه سوم سال میلادی جاری تاثیر گذاشته است .

اکثر ارزهای آسیا در بحبوحه تقویت ارزش دلار در سال جاری ضربه خورده اند ، ولی ارزش برخی از آنها پس از توافق آمریکا و چین برای یک آتش‌بس 90 روزه بالا رفته است .

ولی روپیه که بدترین عملکرد را در سال جاری بین ارز‌های آسیا داشته یک استثنا بود.ارزش روپیه در روز دوشنبه بیش از 1 درصد ضعیف شد. ارزش روپیه از ابتدای سال 2018 تاکنون بیش از 10 درصد کاهش داشته است.

افزایش قیمت نفت در این هفته به همراه ارقام رسمی که نشان دهنده رشد اقتصادی ضعیف در هند در سه ماهه دوم سال بود، امیدها برای آرامش در جنگ تجاری را بر باد می دهد .
علی رغم چند پیشرفت اخیر، روپیه بدترین عملکرد خود را طی 5 سال در سال 2018 تجربه می کند و پیش بینی می شود ارزش آن پایین تر هم برود .

پراکاش ساکپال، اقتصاددان آسیایی گفت احتمالا این سیاست است که در مورد مسیر روپیه هند در سال 2019 تصمیم می گیرد. با برگزاری همه پرسی هایی در 5 ایالت برای زمینه چینی انتخابات ملی در مه 2019، گرمای سیاسی بیشتر هم میشود .

ساکپال گفت بنابراین دولت نخست وزیر نارندا مودی باید قدرت را برای دور بعدی در دست بگیرد. او به عصبانیت عمومی ادامه دار پس از تظاهرات آشوب طلبانه 2016 و بر اجرای مالیات بر کالاها و خدمات در اواسط 2017 اشاره کرد .

4نظر سنجی از حدود 40 استراتژیست پیش‌بینی می‌کند که روپیه تا پایان ماه مه 2019 ، درست پس از انتخابات عمومی ، ضعیف تر خواهد شد و ارزش آن به 72 در برابر دلار می‌رسد. روپیه در روز سه‌شنبه 70.49 دلار معامله شد .

ولی دورنمای روپیه در آخرین نظر سنجی نسبت به نظر سنجی قبلی خوش بینانه تر است. تقریباً نیمی از پنجاه و یک تحلیلگر در آخرین نظرسنجی پیش بینی کردند که ارزش روپیه در مواردی در 12 ماه آینده به 74.48 هم می‌رسد .

ارز هندی روپیه در 11 اکتبر به خاطر تصمیم ثابت نگه داشتن نرخ روپیه توسط بانک رزرو هند به پایین‌ترین حد رسید .

ولی آرام شدن تنش‌ها بین دولت هند و بانک مرکزی به همراه کاهش شدید قیمت نفت از اوایل اکتبر باعث افزایش نسبی ارزش روپیه در هفته های اخیر شده است .

ساکپال اضافه کرد از بین رفتن درگیری‌ها بین بانک مرکزی و دولت نکته مثبت دیگری است چون ادامه این تنش‌ها برای ارز ملی کشور مفید نیست .

با پایین بودن تورم ماه اکتبر نسبت به شاخص بانک مرکزی که چهار درصد برای فصل سوم است، انتظار می‌رود بانک مرکزی نرخ روپیه را روی 6.5 درصد در روز چهارشنبه تا حداقل آوریل ثابت نگه دارد .بعد ممکن است دوباره افزایش یابد.

ولی احتمالا روپیه نتواند بدون حمایت بانک مرکزی به راحتی ارزش از دست رفته خود را به دست آورد .

ایمی یان جانگ، تحلیلگر برتر آسیا گفت:« علی‌رغم آرام شدن اوضاع در هند ، این کشور هنوز نسبت به گرفتاری های داخلی و خارجی آسیب پذیر است . بعلاوه، خرد شدن نقدینگی در سیستم مالی آن به همراه بدهی‌های شدید بین بانکی، اعتبار سرمایه های هند را پایین آورده است» .
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر