بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰
به عقیده برخی از کارشناسان تاکنون عرضه‌های اولیه مبتنی بر تنوع‌سازی صنایع نبوده و بازاریابی و ایجاد تنوع اقتصادی برای عرضه و فروش این شرکت‌ها نیز باید به نحو مطلوب‌تری انجام شود.
کد خبر : ۱۸۴۵۴۲
ضرورت ایجاد تنوع اقتصادی در عرضه‌های‌اولیه/ سبزپوشی شاخص فرش‌قرمزی برای میزبانی از تازه واردها
به گزارش بورس نیوز، سرمایه‌گذاری جدید در بورس اوراق بهادار معمولاً از دو طریق افزایش سرمایه شرکت‌ها یا ورود شرکت‌های جدید بهبورسانجام می‌شود.

در سال جاری نیز به دلیل ترس از اثرات ناشی از تحریم بر اقتصاد ایران و نیز کاهش نقدینگی رایج در کشور مسئولین زمینه نخستین ورود بسیاری از شرکت‌ها فراهم کردند تا جایی که در ماه گذشته شاهد ورود چندین شرکت به بورس وفرابورسبودیم اما بسیاری از فعالان بازار سرمایه ورود بی‌پروا، بدون برنامه‌ریزی و زمان‌بندی مناسب سهام‌ها را دلیلی برای آشفتگی بازار می‌دانند.

در این خصوص حمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه به بورس نیوز گفت: در حال حاضر زیرساخت‌های لازم برای انجامعرضه‌های اولیهشرکت‌ها در فرابورس فراهم بوده و ارزش این بازار نیز حدود 108 هزار میلیارد تومان یعنی 6 برابر کمتر از بورس تخمین زده می‌شود.

وی بابیان اینکه بورس و فرابورس تقسیم وظایف کرده و شرکت‌های متوسط و کوچک‌تر در فرابورس پذیرش می‌شوند، افزود: ظرفیت پذیرش بورس و فرابورس بیش از تعداد شرکت‌هایی بوده که تاکنون پذیرفته‌شده‌اند اما پذیرش و عرضه اولیه شرکت‌ها در این بازارها باید بر مبنای مسیر مشخصی صورت گیرد تا از این طریق فرآیند پذیرش وتأمین مالیبنگاه‌هایی که در تولید ناخالص ملی تأثیرگذار هستند بهتر و سریع‌تر انجام شود.

میرمعینی ادامه داد: با ایجاد تنوع در پذیرش شرکت‌ها در بلندمدت شاخص بورس و فرابورس نیز وضعیت بهتری را تجربه کرده و سرمایه‌گذاران می‌توانند پرتفوی سرمایه‌گذاری مناسب‌تری تشکیل و ریسک‌ها را پوشش دهند.

کارشناس بازار سرمایه بابیان اینکه در آینده باید تعداد عرضه‌های اولیه در صنایعی که دارای مزیت هستند افزایش یابد، گفت: اکنون بازار سرمایه گنجایش افزایش تعداد عرضه‌های اولیه را دارد اما از سویی دیگر باید زمینه‌های مناسب برایامنیت سرمایه‌گذارینیز فراهم شوند.

وی بابیان اینکه باید سرمایه‌گذارهای جدید به بورس و فرابورس راه یابند، ادامه داد: با ورود سرمایه‌گذاران جدید به این بازارها فرآیند تأمین مالی برای شرکت‌های عرضه‌شده تسهیل می‌یابد.

میرمعینی با اشاره به اینکه تاکنون عرضه‌های اولیه هدفمند نبودند، افزود: این عرضه‌ها مبتنی بر تنوع سازی صنایع نبوده وبازاریابیو ایجاد تنوع اقتصادی برای عرضه و فروش این شرکت‌ها نیز باید به نحو مطلوب‌تری انجام شود.

تأثیر عرضه‌های اولیه بر هیجانات بازار

جالینوس سبزهعضو هیات مدیره کارگزاری آبتین استاک نیز گفت:عرضه‌های اولیه موجبات افزایش تعداد فروشندگان سهام را فراهم می‌کند زیرا سهامداران به دلیل سرمایه‌گذاری در عرضه‌های اولیه سهم‌های خود را به فروش می‌گذارند که این امر موجبات افزایشهیجاناترا در بازار فراهم می‌کند.

قیمت، معیار اصلی در خرید نخستین سهام شرکت‌ها

فردینآقابزرگیمدیرعامل کارگزاری بانک دیبابیان اینکه زمان نقش مهمی را در میزان استقبال از سهم‌ها را در عرضه اولیه ایفا می‌کند، گفت:قیمتنیز یکی دیگر از عوامل مؤثر در این زمینه محسوب می‌شود بنابراین اگر بر اساس ارزیابی و گزارش‌های کارشناسی که شرکت‌های تأمین سرمایه یا مشاور سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند قیمت بالایی برای سهمی در نظر گرفته شود طبیعتاً جذابیت لازم برای خرید آن سهام ایجاد نمی‌شود.

قرمز پوشی شاخص مانعی برای عرضه‌های اولیه

محسن محمدی مدیرعامل کارگزاری سرمایه‌گذاری ایرانیان در خصوص اینکه باید وسواس عرضه‌های اولیه بیشتر شود نیز گفت: شرایط زمانی عرضه‌های اولیه باید متناسب با وضعیت شاخص‌ها باشد بنابراین هنگامی‌که بازار روندمنفیرا طی می‌کند، عرضه اولیه می‌تواند بازار را منفی‌تر کند و حتی شرایط بازار را از برنامه خارج کند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر