بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱
در نشست روز جمعه اوپک صورت گرفت؛

توافق اوپک و متحدانش به کاهش تولید نفت

اوپک و متحدانش به رهبری روسیه علی‌رغم فشارهای امریکا روی کاهش تولید نفت به توافق رسیدند.
کد خبر : ۱۸۴۵۸۰

به گزارش بورس نیوز، اوپک و متحدانش به رهبری روسیه علی‌رغم فشارهای امریکا روی کاهش تولید نفت به توافق رسیدند. حالا که دنیا با کاهش قیمت نفت مواجه شده است و بازار نفت، بازار خرسی شده است، همه نگاه‌ها به سمت نشست روز جمعه اوپکی‌ها و غیراوپکی ها در وین بود. رویترز گزارشی از نتیجه این نشست منتشر کرده است.

طبق این گزارش، اوپکی‌ها از ژانویه میزان تولید خود را 0.8 میلیون بشکه در روز نسبت به سطح اکتبر کاهش خواهند داد، درحالی‌که متحدان غیراوپکی هم 0.4 میلیون بشکه در روز دیگر را کاهش خواهند داد. اقدامات این حرکت در جلسه‌ای در ماه آوریل دوباره بررسی خواهد شد.

بعدازاینکه در نشست گفته شد میزان تولید نفت در روز 1.2 میلیون بشکه درروز کاهش خواهد یافت، بیش از حداقل یک‌میلیون بشکه‌ای که بازار انتظار داشت، قیمت نفت حدود 5 درصد رشد کرد و به 63 دلار رسید.

عربستان سعودی به‌عنوان رهبری سازمان صادرکننده نفت با تقاضای ترامپ برای کمک به رشد جهانی با صرف‌نظر کردن از کاهش عرضه نفت مواجه شده است.

کاهش تولید می‌تواند منجر به افزایش قیمت‌ها و کمک به ایران شود. این در حالی است که واشنگتن در پی فشار بر سومین تولیدکننده اوپک یعنی ایران بوده است.

در این نشست خبرنگاران از خالد الفلیح وزیر انرژی عربستان پرسیدند که این کاهش تولید باعث قطع روابط ریاض و واشنگتن خواهد شد. خالد الفلیح جواب داد: پادشاهی آمادگی پمپاژ بیشتری دارد اگر کاهش تولید عمده‌ای رخ دهد. او گفت: ما مصرف‌کنندگان را فراتر از چیزی که می‌پردازند نمی‌بریم.

در نشست اوپک سؤال‌ها تنها به کاهش تولید خلاصه نشد. ماجرای کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول هم مطرح بود. در این جریان، ترامپ از ولیعهد عربستان، محمد بن سلمان با وجود فشار سیاست‌مداران امریکایی برای اعمال تحریم‌های سنگین علیه عربستان حمایت کرد.

از الفلیح سؤال شد که آیا تصمیم اوپک باعث عقب‌نشینی واشنگتن از حمایت بن سلمان و تحریم عربستان خواهد شد که الفلیح جواب داد: روابط سعودی و امریکا براساس ارزش‌های مشترک است.

این معامله اوپک ابتدا قرار بود برای دو روز با تعویق انجام بگیرد. اول از ترس اینکه روسیه میزان تولید را به‌اندازه کافی کاهش خواهد داد، دوم اینکه نگرانی از اینکه صادرات نفت ایران که با تحریم‌های امریکا مواجه شده است، هیچ معافیتی دریافت نمی‌کند. اما بعد از چند ساعت مذاکره، مسئله حل شد و روسیه هم اعلام کرد که آماده است حتی بیشتر از این هم میزان تولیدش را کاهش دهد.

روسیه متعهد شد که میزان تولیدش را 228 هزار بشکه در روز نسبت به سطح 11.4 میلیون بشکه‌ای ماه اکتبر کاهش دهد. هرچند گفته می‌شود این کاهش امکان دارد تدریجی و طی چند ماه اتفاق افتد.

عراق دومین تولیدکننده بزرگ اوپک هم متعهد شد که میزان تولید را 140 هزار بشکه در روز کاهش دهد. عربستان هم میزان تولید را به 10.7 میلیون بشکه در روز در ماه دسامبر نسبت به 11.1 میلیون بشکه ماه نوامبر کاهش خواهد داد. در ماه ژانویه میزان تولید عربستان به 10.2 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

ایران، لیبی و ونزوئلا از این کاهش تولید معاف شدند. نیجریه که در دوره قبلی تولید که ژانویه 2017 اتفاق افتاده بود، از کاهش تولید معاف بود، توافق کرد تا در این کاهش شرکت کند.

نشست بعدی اوپک در ماه آوریل برای اثرگذاری این برنامه‌ریزی اهمیت دارد


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری اتاق تهران گفت:

سخت شدن همکاری بخش خصوصی با شرکای خارجی

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت:

با تحریم‌ها زندگی می‌کنیم

پس از اعلام کاهش تولید اوپک ومتحدانش؛

افزایش یک دلاری نفت در نیویورک

ارسال نظر