بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸
اقتصاددان مسکن مطرح کرد:

ایجاد تعادل در بازار مسکن

بانک مسکن تنها بانک عامل با فعالیت موثر در حوزه توانمندسازی بخش تقاضا و عرضه بازار مسکن بوده است.
کد خبر : ۱۸۴۷۳۹

به گزارش بورس نیوز، حجت‌اله میرزایی با بیان اینکه طی چند سال اخیر بانک مسکن تنها بانک عامل با فعالیت موثر در حوزه توانمندسازی بخش تقاضا و عرضه بازار مسکن بوده است، گفت: در وضعیت کنونی که بخش مسکن با عدم تعادل میان دو طرف عرضه و تقاضا مواجه شده است نیاز است که دولت سازوکار مناسبی برای جبران کاهش قدرت خرید متقاضیان و سپرده‌گذاران صندوق پس‌انداز مسکن یکم در برابر تورم ملکی ماه‌های اخیر به کار ببندد.

وی با اشاره به تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن به عنوان موثرترین اهرم تجهیز مالی متقاضیان مصرفی طی سال‌های اخیر در بازار مسکن، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه شکل گرفته در بازار مسکن پایتخت در نیمه پاییز امسال به بیش از 90 درصد رسیده و همین تورم ملکی سبب شده تا قدرت خرید تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم از حدود 40 درصد در سال 96 در سال جاری کاهش پیدا کند. از این رو انتظار می‌رود دولت سازوکاری برای جبران کاهش قدرت خرید سپرده‌گذاران خانه اولی مسکن یکم کند تا از این طریق از یک سو به رونق معاملات بازار مسکن و از سوی دیگر بازگشت امید و اعتماد به سپرده‌گذاران کمک کند.

به گفته وی افزایش قدرت خرید سپرده‌گذاران صندوق پس‌انداز مسکن یکم می‌تواند دست کم به رونق معاملاتی واحدهای کوچک متراژ به ویژه در محدوده واحدهای مسکونی نوسازی شده در هسته فرسوده شهرها منجر شود.

وی در عین حال تصریح کرد: از آنجاکه در حال حاضر بازار مسکن با یک نااطمینانی و هزینه‌های مبادلاتی بزرگ مواجه است که بیش از همه ناشی از فقدان اطلاعات مناسب، ارزان و در دسترس برای همه است؛ دولت برای کمک به بازار، ایجاد مسیری مناسب برای ارایه اطلاعات به تمامی فعالان بازار اعم از سازندگان، فروشندگان، متقاضیان و مشاوران املاک است تا تمامی اضلاع بازیگر این بازار بتوانند از منافع دسترسی به اطلاعات کامل و جامع استفاده کنند. چراکه دسترسی کامل به اطلاعات مربوط به بازار مسکن ابتدا منجر به کاهش هزینه‌های مبادلاتی و در نهایت منجر به رشد غیرواقعی قیمت‌ها خواهد شد.

میرزایی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی باید برای حل و فصل سریع باقی مانده طرح مسکن مهر اقدام کند، گفت:در روند اجرای این طرح، پیش‌بینی هزینه پایین ساخت‌وساز برای واحدهای مسکونی مسکن مهر بدون لحاظ رشد نرخ تورم و محاسبه سطح پایین اقساط تسهیلات بانکی مربوط به این طرح سبب شد تا از یک سو برای بانک عامل هزینه جمع آوری اقساط پرهزینه شود و از سوی دیگر به دلیل نبود تضامین مناسب، بخشی از متقاضیان از پرداخت اقساط خود طفره روند. بنابراین متولی بخش مسکن می‌تواند به سازوکارهای مناسبی برای دریافت اقساط تسهیلات مسکن مهر برای کمک به بانک عامل دست پیدا کند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر