بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵
نائب رئیس پول و بازارسرمایه اتاق تهران گفت:

محدودیت صادرات یکی از دغدغه‌های فعالان اقتصادی

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: یکی از بزرگترین دغدغه‌های فعالان اقتصادی در ماه‌های پیش رو و کنونی محدودیت صادرات است.
کد خبر : ۱۸۵۰۷۹

به گزارش بورس‌نیوز، عباس آرگون درباره صادرات اظهار کرد: یکی از بزرگترین دغدغه‌های فعالان اقتصادی در ماه‌های پیش رو و کنونی محدودیت صادرات است. به دلیل تشدید تحریم‌ها حمل‌و‌نقل، بیمه و نقل‌وانتقال نقل و انتقال پول دشوار شده است و به طور حتم این دشواری‌ها صادرات را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر برخی مسائل داخلی به محدودیت بیشتر صادرات دامن می‌زند که از جمله آن بحث الزام بازگشت ارز و پیمان‌سپاری ارزی است. از نظر من وزن پیمان‌سپاری ارزی و الزامات مربوط به بازگشت ارز اگر بیش از تحریم‌ها نباشد کمتر از آن نیست.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی بسیاری از صادرات‌کنندگان محصول را اعتباری به فروش می‌رسانند. درواقع نسیه می‌دهی تا بعد پول را دریافت کنی. در شرایط کنونی این صادرکننده نیست که تعیین‌کننده شرایط خرید است. خریدار در تعیین شرایط خرید تعیین‌کننده‌تر است و به دلیل مشکلات فعلی تجارت با ایرانیان همه نوع احجافی به صادرکننده ایرانی اعمال می‌شود و از سوی دیگر در شرایطی که در معامله در موضع ضعف قرار گرفته‌اید، با مقرراتی مثل پیمان‌سپاری ارزی هم درگیرید. چنین مقرراتی مزیت‌هایی که نرخ ارز برای صادرات ایران به همراه آورده را خنثی می‌کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: هرچند شرایط تحریمی امروز مشابه شرایط سال‌های گذشته است اما از منظر عوامل محدودکننده داخلی صادرات بیش از آن سال‌ها تحت فشار است. این در حالی است که به طور معمول دولت‌ها باید از صادرکنندگانی که تحت تحریم‌های ظالمانه قرار می‌گیرند حمایت کنند. قواعدی که در شرایط عادی به کار می‌آید، مناسب فعالیت در شرایط اضطرار نیست اما این ضرورت از سوی تدوین‌کنندگان مقررات و آیین‌نامه‌های مرتبط با تجارت دیده نشده است. دولت باید در نظر بگیرد که اثر محدودکننده مقررات امروز شاخص‌های کلان اقتصاد را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است با کاهش میزان صادرات غیرنفتی کشور، رشد اقتصادی پیش‌بینی شده محقق نشود.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر