بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

حرکت نقدینگی از معاملات سهام به اوراق با درآمد ثابت

در دوره هایی که سهم های بزرگ بازار رشد چندانی ندارد، سهم شرکت های کوچک تر برای سرمایه گذاری های کوتاه مدت و نوسان گیری جذاب تر می شود.
کد خبر : ۱۸۵۲۱۷
به گزارش بورس نیوز بازار این روزها حال مساعدی ندارد و سهم هایی که در داغی تابستان رشد قیمت شدیدی تجربه کرده بودند، اینک در سرازیری سقوط قرار گرفته اند. به نظر می رسد نقدینگی تازه وارد از بازار خارج شده و بازار سهام در حفظ پول چندان موفق عمل نکرده است.

مسیح زرگر کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص علل کمبود نقدینگی این روزهای بازار بیان کرد: اصولا نقدینگی ریسک گریز است و اگر ریسک در بازاری افزایش یابد، احتمال خروج پول از آن بازار هم تقویت می شود. علاوه بر ریسک های سیستماتیک که بازار سرمایه با آن مواجه بود، فشار عرضه ها هم به نگرانی ها و جریان خروج پول از بازار سهام کمک کرد. به نظر می رسد بازار اوراق با درآمد ثابت بخشی از نقدینگی خارج شده از بازار سهام را به خود جذب کرد.

این فعال بازار سرمایه در رابطه با وضعیت بازار بدهی گفت: اگر جریان نقدینگی به سمت بازار بدهی سرازیر شود، با افزایش تقاضای اوراق، قیمت اوراق افزایش یافته و بازدهی اوراق کاهش خواهد یافت. افزایش تقاضا و به تبع آن افزایش قیمت معاملات ثانویه اوراق بدهی ممکن است دولت را به سمت انتشار اوراق بدهی بیشتر سوق دهد؛ ولی به هر حال اوراقی که سودی پرداخت نمی کنند، برای سرمایه گذاری بلندمدت جذابیت کمتری خواهد داشت. مهمترین ناشر اوراق بدهی، دولت است و دولت هم این روزها در فروش نفت خام توفیق چندانی ندارد و به همین دلیل درآمدهای دولت هم کاهش یافته است. از سوی دیگر عملا شرایط تحریم موجب شده درآمدهای مالیاتی هم رشدی نداشته باشد و در نتیجه، دولت از طریق انتشار اوراق بدهی اقدام به پرداخت بدهی های خود می کند و این قضیه می تواند تا حدی نگران کننده باشد. در این شرایط، اوراقی که سررسید بلندمدت تری دارند، ریسک بیشتری خواهند داشت. 

زرگر در معرفی مناسب ترین گزینه های سرمایه گذاری در بازار سهام اظهار داشت: شرکت ها و صنایع بورسی با ریسک های خارجی همچون احتمال کاهش قیمت های جهانی نفت و کامودیتی ها، محدودیت ها و مشکلات مراودات مالی با سایر کشورها، عدم شفافیت کانال های مالی نقل و انتقال پول، محدودیت انتقال دانش فنی و تکنولوژی به کشور و نیز مشکلات داخلی همچون ابهامات مربوط به موضوع پذیرش مقررات FATF، اعمال مکانیزم های محدودکننده بانک مرکزی جهت جابجایی پول، کاهش صادرات به علت محدودیت های داخلی، احتمال افزایش نرخ سوخت و... مواجه هستند. اگر سرمایه گذاران قصد خرید سهمی را دارند باید گزینه هایی را انتخاب کنند که دغدغه کمتری بابت ریسک های داخلی و خارجی به همراه داشته باشند. برای انتخاب چنین گزینه هایی باید جریان نقد حاصل از عملیات و روند سودآوری شرکت ها به درستی تحلیل شود. به عنوان مثال سهم برخی شرکت های سیمانی چشم انداز روشن تری دارند. 
وی اضافه کرد: در دوره هایی که سهم های بزرگ بازار رشد چندانی ندارد، سهم شرکت های کوچک تر برای سرمایه گذاری های کوتاه مدت و نوسان گیری جذاب تر می شود. مهمترین نکته ای که در معاملات کوتاه مدت باید مد نظر قرار گیرد، حجم معاملات سهم و نقدشوندگی سهم خواهد بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر