بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۲
ساعت پنج و نیم امروز نیم‌نگاهی دارد به گزارش‌های 9ماهه‌ای که لعاب نداشت تا گوش به زنگی دارویی‌ها.
کد خبر : ۱۸۵۳۰۴
به گزارش بورس‌نیوز، قرمزی یلدا در نخستین روز زمستان به تابلوهای حافظ سرایت کرد و بازار با سرخی روی خود، باردیگر روند نزولی را در نخستین روز هفته آغاز کرد.

بی‌پولی و نبود امید به سرمایه‌گذاری در بنگاه‌های تولیدی کم‌کم تبدیل به بحرانی شده که بازارسرمایه در درمان آن عاجز مانده و باید هرچه سریعتر نوشدارویی برای آن تجویز شود.
خبرهایی که از گوشه‌وکنار رسیده بویی از جابه‌جایی‌ها داشته و شاید ساختار سرمایه‌گذاری و بازارسرمایه دستخوش تغییراتی شده تا بازار بتواند روزهای خوشی را تجربه کند اما نبود ابزارهایی که سرمایه بتواند روی کاغذ بر آن، حساب ویژه‌ای بازکند نیز به پیکره بازار شیشه‌ای کشور ترک وارد کرده است.

حقیقی‌ها و حقوقی‌ها

امروز نمادهای «وبملت» با 21.7 میلیارد تومان، «ذوب» با 17.1میلیارد تومان و «خساپا» با 10.2 میلیارد تومان بیشترین حجم ورود حقیقی‌ها را به خود دیدند و در مقابل نمادهای همچون «شبندر»، «ومعادن» و «شپنا» به ترتیب با 7.9، 5.8 و 5.7 میلیارد تومان بیشترین ورود حقوقی‌ها را تجربه کردند.

گزارش‌های 9ماهه‌ای که لعاب نداشت

بازارنشینان حافظ در انتظار وعده‌هایی از جنس گزارش‌های 9ماهه بودند اما این گزارش‌ها بیشتر تحت تاثیر تحریم‌هایی قرار گرفت که چاشنی همانند رشد افسارگسیخته قیمت دلار را در کنار خود نداشت تا حداقل با بازی دلاری، سوددهی برخی شرکت‌ها حتی به شکل سوری لبخندی بر سهامداران بنشاند.

با کاهش سود بانکی و البته گزارش‌های از تجدید ارزیابی بانکی، شاید اوضاع گروه بانکی‌ها به نسبت روزهای گذشته این سهم بهتر باشد اما حقیقت ماجرا آنجاست که اگر مُهر این دستور از سوی بانک‌مرکزی زده شود، شاید دیوار این تجدید ارزیابی فرو بریزد و صف خریدی مجددا شکل بگیرد.

داد خودرویی‌های معترض در سازمان حمایت

امروز جمعی از ثبت‌نام کنندگان C3 شرکت خودروسازی سایپا با اعتراض به سازمان حمایت رفته و از آنها خواستار ارائه راه‌حلی برای دریافت خودروهای خود شدند تا شاید این بدعهدی که خودروسازان در پیش گرفته‌اند را بتوانند از سوی یکی از مقام‌های ناظر پیگیری کنند، اما متاسفانه اگر به راه‌پله‌های وزارت صمت هم می‌رفتند، هیچ نهادی به خودروسازان نمی‌گوید بالای چشم‌ خودروسازان ابرو است.
 
دارویی‌ها گوش به زنگ

در اوضاع این‌روزهای تحریم، شنیده شده که در حکمی باید 500 میلیون یورو از صندوق محترم توسعه ملی به تولیدکنندگان و شرکت‌های پخش دارو اعطا شود تا عقب ماندگی‌های این حوزه جبران شود؛ تمامی این مبلغ برای پرداخت مطالبات شرکت‌هایی دارویی و تجهیزات پزشکی صرف خواهد شد و به هیچ بخش دیگری اختصاص داده نخواهد شد.

بازاری که خودرویی‌های سابق برهم زدند

پیشگامان صادرات قیر در اعتراض به اینکه سلطان قیر اعدام شده خواستار آن شدند که پای فعالان قیر را در حوزه پدرخانم و مدیرسابق جوان گروه خودروسازی بازنکنند زیرا این مدیران که با طرح و برنامه به این شرکت‌های تازه خصوصی شده منصوب شده بودند با زد و بند با بعضی از شرکتهای متعلق به باقری درمنه و جزایری ( با شهرام جزایری اشتباه گرفته نشود ) بازار قیر ایران را بهم ریختند، این افراد با ارایه ضمانت نامه قلابی حدود صد میلیارد تومان قیر را تحویل گرفته و معمولا با قیمتی پایین تر از قیمت تمام شده صادر می کردند و تقریبا همه صادرکنندگان خوشنام و قدیمی را از بازار اخراج کردند و رهبری بازار قیر را از ما گرفتند.

اوضاعی که دومینو وار خوب نیست

با اوضاعی که نفت و کامودیتی ها دارند باید بپذیریم فشار فروش منفی در سهام این گروه‌ها خواهیم داشت که نهایتا منجر به افت بیشتر شاخص کل خواهد شد .

مدیران سازمان بهتر از همه میدانند در چه شرایط حساسی هستیم برای همین باید هر چه سریعتر وضعیت تسعیر ارز بانکها و حتی افزایش قیمت خودرویی‌ها مشخص شود تا شرایط را بالانس کنند.در غیر اینصورت کل بازار تحت تاثیر گروههای مرتبط با نفت و فلزات منفی خواهند شد. و در ادامه با فعال شدن حدهای ضرر فشار فروش مضاعفی به بازار تحمیل خواهد.

از همین رو بنده معتقدم شایعه پیگیری شخص رئیس سازمان برای تعیین تکلیف سریعتر نرخ تسعیر بانکها درست باشد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
با حضور مقامات ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شد :

حضور فعال شرکت‌های خودروسازی در سومین نمایشگاه بین‌المللی خودرو

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس خبر داد:

تعیین‌تکلیف وضعیت خریداران بلاتکلیف خودرو

بر اساس بررسی بازار شمش سرب در سال ۲۰۱۸؛

موجودی سُرب انبارهای بورس فلزات لندن کم شد

ارسال نظر