بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

کاهش تولید در انتظار پتروشیمی‌ها/ صادراتی‌های بازار در سرازیری فروش

به دلیل مشکلات موجود در زمینه ذخیره سازی موادی مانند متانول میزان تولید محصولات پتروشیمی در سال آینده کاهش می‌یابد بنابراین برای تحلیل سهام پتروشیمی‌ها باید کاهش 20 درصدی در فروش صادراتی آن ها در نظر گرفته شود.
کد خبر : ۱۸۵۳۵۶

محمد خیری کارشناس بازارسرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز گفت: در حال حاضر علاوه بر کاهش نرخ ارز، میزان صادرات شرکت‌های پتروشیمی نیز روند کاهشی را در پیش‌‌گرفته است.

وی افزود: به دلیل اینکه محصولات پتروشیمی براساس دلار سامانه نیما به فروش می‌رسند کاهش نرخ ارز در میزان سودآوری این شرکت‌ها تاثیری نخواهد داشت.

خیری خاطرنشان کرد: آمارهای ماهانه شرکت‌های پتروشیمی مخصوصا اوره سازان نشان‌دهنده کاهش میزان صادرات این شرکت‌ها در آبان ماه است.

وی افزود: کاهش قیمت جهانی محصولاتی همچون اوره نیز در زمینه کاهش سودآوری شرکت‌های پتروشیمی موثر بوده است.

خیری با تاکید براینکه محصولات پتروشیمی براساس دلار سامانه نیما به فروش می‌رسند بنابراین کاهش نرخ ارز در سودآوری آن ها تاثیری نخواهد داشت، افزود: نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نیز تا قبل از نیمه اول سال همچنان در شک و ابهام بود اما براساس آخرین تصمیم گیری‌ها مقرر شد که خوراک پتروشیمی‌ها نیز بر اساس دلار سامانه نیما به فروش برسد.

کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: کاهش صادرات و قیمت‌های جهانی و همچنین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها ازعوامل موثر در کاهش سودآوری پتروشیمی‌ها محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه درآینده شرکت‌های تولیدکننده متانول بیشتر آسیب می بینند، گفت: اگر میزان فروش این شرکت‌ها کاهش یابد به دلیل مشکلات مربوط به ذخیره سازی مواد این شرکت‌ها زیان‌های فراوانی را متحمل خواهند شد.

خیری خاطرنشان کرد: در سال 91 پتروشیمی زاگرس به دلیل اعمال تحریم‌ها و مشکلات مربوط به ذخیره سازی متانول میزان تولید این محصول را کاهش داد که به تبع آن کارخانه به وضعیت نیمه فعال تبدیل شد.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه به دلیل جامد بودن اوره قابلیت ذخیره‌سازی این ماده وجود دارد، افزود: اما ذخیره این ماده نیز در بلندمدت امکان‌پذیر نخواهد بود زیرا اوره خاصیت اصلی خود را از دست می‌دهد.


وی با اشاره به اینکه شاخص بورس پتروشیمی‌های زاگرس و پردیس در چندماه اخیر با رشد مواجه شده بود، گفت: به همین دلیل اکنون پتروشیمی زاگرس روند نزولی را طی می‌کند که این امر نشان‌دهنده واکنش بازار به کاهش فروش این شرکت‌ها در سال آینده خواهد بود.

خیری با بیان اینکه پتروشیمی‌ها معمولا اوره‌ساز، متانول‌ساز یا اتیلن‌ساز محسوب می شوند، افزود: پتروشیمی پارس نصف محصولات خود را صادر می کند بنابراین براساس تخمین‌ها 20 درصد از فروش صادراتی این شرکت کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه برای تحلیل‌ این سهم ها باید کاهش 20 درصدی فروش صادراتی پتروشیمی‌ها در سال آینده در نظر گرفته شود، ادامه داد: باید براساس این فرض سود خودرا تخمین بزنیم اما این امر شامل فولادی‌ها و سنگ آهنی‌ها نیز می‌شود.

وی با اشاره به کاهش قیمت جهانی ورق و بیلت ادامه داد: شرایط حاکم بر پتروشیمی‌ها در آینده ای نه چندان دور گریبان فولادی‌ها را نیز خواهد گرفت که به تبع آن میزان تولید این شرکت‌ها نیز با کاهش مواجه خواهد شد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
دو پتروشیمی توافق کردند؛

آتش‌بس بین «مبین» و «زاگرس»

با افزایش قیمت مواد اولیه صورت گرفت؛

بالا رفتن قیمت‌های پیشنهادی بیلت

با شروع سال نو میلادی بررسی شد؛

مروری بر روند نزولی بازار بیلت سی. آی. اس

رییس سازمان صمت استان فارس گفت:

سنگ معدن مرمریت کرم رنگ بسیار مرغوب در فارس

ارسال نظر