بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶
بر اساس آمارهای بانک مرکزی، جمع کل تولید ناخالص داخلی در سال 96 بالغ بر 6940 هزار میلیارد ريال بوده که 5.1 درصد آن سهم صنعت ساختمان بوده که نشان از اهمیت این بخش در اقتصاد کشور دارد. به این ترتیب، به سراغ یکی از شرکت های انبوه ساز که توانسته خود را از دام زیان برهاند، رفتیم.
کد خبر : ۱۸۵۳۸۶

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «سرمايه گذاري مسکن شمالغرب» در حالی که در سال مالی منتهی به شهریور 96 متحمل زیان شده بود، در سال مالی 97 ضمن افزایش درآمد فروش، با کاهش بهای تمام شده، توانست مجددا سودآور شود.

بازی این انبوه‎ساز در زمین خالی / آمادگی بالای «ثغرب» برای بازگشت رونق

تحلیل فاصله ساختار دارایی این شرکت نسبت به 7 شرکت دیگر انبوه ساز نشان می‌دهد که دارایی‌های «ثغرب» تقریبا به صورت برابر در دو بخش جاری و غیرجاری تقسیم شده و در میانگین گروه 81 درصد دارایی‌ها به بخش دارایی‌های جاری تعلق دارد، اما در «ثغرب» دارایی‌های جاری سهم 57 درصدی دارد.

دریافتنی‌های تجاری طی سالیان اخیر روند رو‌به رشدی را طی کرده اما همچنان نسبت به گروه 10 درصد پایین‎تر است.

بازی این انبوه‎ساز در زمین خالی / آمادگی بالای «ثغرب» برای بازگشت رونق

با توجه به ماهیت شرکت‌های انبوه ساز، موجودی مواد و کالا سهم مناسبی دارد و در «ثغرب» 25 درصد دارایی‌ها و در گروه 40 درصد دارایی‌ها را شامل می‌شود. 75درصد موجودی این شرکت انبوه‌ساز مربوط به املاک در جریان ساخت بوده و 24درصد نیز شامل واحدهای آماده برای فروش می‌شود، بنابراین می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که «ثغرب» نسبت به گروه پروژه‌های کمتری در دست ساخت و یا فروش دارد.

سرمایه گذاری‌های بلندمدت یکی از محل‌های درآمدی مهمی تلقی می‌شود که اهتمام بیشتری در این شرکت نسبت به میانگین گروه مشاهده می‌شود؛ این بخش به سرمایه‌گذاری در «شرکت ساختمانی سامان گستران پویا» و «صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان» محدود می‌شود.

28 درصد از کل دارایی‌های «ثغرب» به زمین نگهداری شده برای ساخت املاک تخصیص یافته؛ در شرایطی که این سرفصل برای گروه تنها 3درصد است؛ این شرکت 124 هزار مترمربع زمین آماده ساخت دارد که میزان قابل توجهی است، البته 101 هزار مترمربع از زمین‌های مذکور مربوط به زمین خاوران است. 

بر این اساس می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که با بهبود شرایط ساخت‌و‌ساز و رونق صنعت ساختمان، «ثغرب» آمادگی بالایی برای اجرای پروژه‌های گوناگون دارد.

همانطور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید، سطح زیربنای آماده برای فروش نزدیک به 64هزار مترمربع است که نسبت به سال گذشته حدود 14هزار مترمربع رشد نشان می‌دهد.

بازی این انبوه‎ساز در زمین خالی / آمادگی بالای «ثغرب» برای بازگشت رونق

اما از میزان سطح زیربنای ساخته شده بهتر می‌توان رکود حاکم بر بازار مسکن را مشاهده کرد. سطح زیربنای ساخته شده از 72 هزار مترمربع در سال 94 به 12 هزار مترمربع در سال 97 تقلیل یافته است.

بازی این انبوه‎ساز در زمین خالی / آمادگی بالای «ثغرب» برای بازگشت رونق

به سبب سیطره رکود بر بازار ساخت و ساز، «ثغرب» در جهت کاهش ریسک نقدینگی، سبد دارایی‌های خود را در حوزه مسکن متوازن‎تر کرده و به سمت حوزه‌های کم ریسک‎تر حرکت کرده و در کنار آن، اجرای پروژه‌های مشارکتی را در دستور کار قرار داده است. 

امید می‌رود با بهبود شرایط اقتصاد کشور، با توجه به زمین‌های تحت تملک این شرکت انبوه‌ساز، به سرعت از فضای مثبت ایجاد شده نهایت استفاده را ببرد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر