بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲
در نشست با کارگزاران برتر صورت گرفت؛

قدردانی از کارگزاران برتر فرابورس

مدیرعامل فرابورس ایران از دو کارگزاری بانک پارسیان و بانک ملت که موفق به کسب مدال برنز لیگ قهرمانان فیاس شدند، قدردانی کرد.
کد خبر : ۱۸۵۵۰۰

به گزارش بورس نیوز، امیر هامونی در نشست با کارگزاران برتر فرابورس ایران که با کسب حداکثر امتیاز نسبت به سایر کارگزاری‌ها به فدراسیون بورس‌های اروپایی و آسیایی معرفی شده بودند، هدف از این نشست را تشریح معیارهای انتخاب این کارگزاری‌ها برای معرفی به فیاس عنوان کرد و افزود: اینکه کارگزاران نسبت به معیارهای سنجش کارگزار برتر آگاه شوند، موجب هدفمند شدن فعالیت آن‌ها برای رقابت با کارگزاری‌های بورس‌های عضو فیاس در کشورهای مختلف خواهد شد.

هامونی با بیان اینکه در بررسی کارگزاری‌ها بر اساس معیارهای رتبه‌بندی، قضاوت انسانی به حداقل رسیده است، اظهار کرد: به جز بحث بررسی تخلفات در پرونده‌های تخلف، سایر داده‌ها اعم از حجم و تعداد معاملات، تعداد ابزارهای مالی معامله‌شده و ... توسط نرم‌افزارها محاسبه می‌شود و به همین دلیل نگرانی از بابت انتخاب سلیقه‌ای و خطای انسانی وجود ندارد.

وی از برگزاری دور بعدی انتخاب کارگزار برتر توسط فدراسیون بورس‌های آسیایی اروپایی در ژوئن سال 2019 در بخارست خبر داد و افزود: در نظر داریم پیش از برگزاری این رویداد در فیاس، رقابتی داخلی میان کارگزاران کشور برگزار کنیم و فینالیست‌های این رقابت را به فدراسیون بورس‌های آسیایی اروپایی معرفی کنیم.

گفتنی است که در این نشست، مدل ارائه‌شده از سوی بورس نزدک که بر اساس آن معیارهای سنجش رتبه‌بندی کارگزاران برتر عضو فرابورس استخراج شد، برای کارگزاری‌های تشریح و همچنین امتیازها و وزن هرکدام از این امتیازها به تفکیک بیان شد.

آیتم‌های مدنظر در این ارزیابی برای تعیین بهترین اعضا در هر بازار (بدهی و سهام) شامل معاملات در ‏بازارهای اولیه و ثانویه، عدم نقض مقررات، مشارکت در فعالیت‌های توسعه‌ای و ارائه راه‌حل‌های آنلاین به ‏مشتریان بود که در بررسی معاملات بازار اولیه، فاکتورهای مورد بررسی به ترتیب شامل حجم پذیره‌نویسی و ‏حجم عرضه‌های اولیه بود. در بازار ثانویه نیز مواردی همچون حجم معاملات، تعداد معاملات، تعداد روزهای ‏معاملاتی، تعداد ابزارهای مالی معامله‌شده و وضعیت بازارگردان مورد سنجش قرار گرفت.‏

چندی پیش پس از ارزیابی‌های صورت‌گرفته و امتیازاتی که کارگزاران عضو فرابورس ایران برای داده‌های سال ‏‏2017 کسب کردند، در حوزه بازار سهام به ترتیب کارگزاری‌های مفید، تدبیرگران فردا و بانک مسکن و در ‏حوزه بازار بدهی کارگزاری‌های بانک پارسیان، بانک ملت و بانک سپه به عنوان 6 کارگزار برتر عضو فرابورس ‏برای حضور در لیگ قهرمانان به فیاس معرفی شدند.‏

پس از حضور این 6 کارگزار در رقابت کارگزار برتر، فدراسیون بورس‌های اروپایی و آسیایی (‏FEAS‏) دو کارگزاری بانک پارسیان ‏و بانک ملت ‏را به عنوان برترین کارگزاران معرفی‌شده به این فدراسیون در حوزه بازار بدهی انتخاب کرد و این ‏دو کارگزاری فرابورسی موفق ‏به کسب مدال برنز لیگ قهرمانان فیاس شدند.‏


اشتراک گذاری :
ارسال نظر