بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴
برای بیش از یک دهه، رهبران سیاسی و اقتصادی چینی جهان را در دست گرفته‌اند. از آسیا به آفریقا، امریکا و امریکا لاتین نتایجی به دست آمده است که نشان می‌دهد دیگر سخت است اگر بخواهیم چین را به عنوان یک قدرت جهانی انکار کنیم.
کد خبر : ۱۸۵۵۸۴

به گزارش بورس نیوز، بلومبرگ در گزارشی مفصل به سرمایه‌گذاری چینی‌ها در اروپا پرداخته است. این گزارش می‌نویسد: برای بیش از یک دهه، رهبران سیاسی و اقتصادی چینی جهان را در دست گرفته‌اند. از آسیا به آفریقا، امریکا و امریکا لاتین نتایجی به دست آمده است که نشان می‌دهد دیگر سخت است اگر بخواهیم چین را به عنوان یک قدرت جهانی انکار کنیم.

شاید مشخص نباشد چین چقدر در دنیا نفوذ کرده است، اما ردپای او در اروپا کاملا مشخص است. بلومبرگ اعداد جمع آوری شده از تاریخ حضور چین در اروپا را جمع‌آوری کرده است.

این اعداد نشان می‌دهد که چین طی ده سال گذشته در اروپا، شرکت‌هایی خریداری یا سرمایه‌گذاری کرده است که ارزش آن به حداقل 318 میلیارد دلار می‌رسد.

فعالیت چینی‌ها در این دوره در اروپا 45 درصد بیشتر از حضور آنها در همین دوره در امریکا بوده است. حجم و ماهیت برخی از این سرمایه‌گذاری‌ها از زیرساخت‌های اساسی در شرق و جنوب اروپا تا شرکت‌های‌های تک در غرب اروپا را شامل می‌شود.

رهبران اروپا از جمله آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه با وجود برخی از مخالفت‌ها، برای یک استراتژی مشترک برای مقابله با پیشرفت بی‌رحمانه چین در اروپا فشار می‌آورند.

بلومبرگ می‌نویسد: ما داده‌ها را از 678 قرارداد تکمیل شده و در حال انتظار در 30 کشور از سال 2008 را آنالیز کردیم و متوجه شدیم که شرکت‌های وابسته دولتی و خصوصی چین در معاملاتی به ارزش 255 میلیارد دلار در سراسر اروپا درگیر شده اند.

تقریبا در 360 شرکت از شرکت تایرسازی ایتالیایی تا شرکت هواپیمایی ایرلندی چینی‌ها حضور دارند یا بخشی از آن را به عهده گرفته اند. نهادهای چینی در بخشی یا حداقل مقداری از چهار فرودگاه، 6 بندر، مزرعه توربین بادی حداقل در 9 کشور و 13 تیم حرفه‌ای فوتبال حضور دارند.

در واقع مهمتر این است که این اعداد، اندازه واقعی حضور و دامنه جاه‌طلبی چینی‌ها در اروپا را کم اهمیت جلوه می‌دهد.

این در حالی است که مقدار زیادی دیگر از سرمایه‌گذاری، ادغام و سرمایه‌گذاری مشترک آنها فاش نشده است. بلومبرگ تخمین می‌زند که ده‌ها مورد از این معاملات با حجم بالا در این میان این گروه، ارزشی به مجموع 13.3 میلیارد دلار داشته باشند.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
از ابتدای سال تا پایان آذر ماه 97 صورت گرفت؛

بازده خوب بازارسرمایه کشور در میان بازارهای بزرگ جهان

انجام مبادلات کالایی از چین و هند

همتی: بانک‌ها نرخ سود را رعایت کنند

بر اساس اعلام بانک مرکزی؛

یورو ارزان شد

ارسال نظر