بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶
در لایحه بودجه سال آینده نرخ 5800 تومان برای فروش هر بشکه نفت تعیین شده که با توجه به اینکه این نرخ منطبق با سامانه نیما یا بازار آزاد نیست شاید زمینه ای را برای چند نرخی شدن دوباره نرخ ارز در کشر فراهم کند.
کد خبر : ۱۸۵۶۳۶

افزایش یا کاهش درآمدهای نفتی سال 98/ فروش طلای سیاه با دلار 5800 تومانی عالی برای چند نرخی شدن ارز

به گزارش بورس نیوز، وابستگی بخش قابل توجه‌ای از درآمدهای کشور به فروش نفت قابل انکار نیست اما تحریم‌های آمریکایی مانع جدی بر سرراه فروش نفت ایران محسوب می‌شوند بنابراین دولت امسال درشرایطی لایحه بودجه سال آینده را تدوین کرد که با محدودیت فروش نفت ناشی از اعمال تحریم های آمریکا و نوسانات نرخ ارز مواجه بود اما براساس لایحه بودجه‌ای که روز سه شنبه 4 دی ماه توسط حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد نرخ دلار در بودجه سال آینده، 5800 تومان ، بهای هر بشکه نفت 58 دلار و میزان صادرات این محصول نیز 1 میلیون و 500هزار بشکه در هر روز درنظر گرفته شده اما بسیاری از کارشناسان معتقدند تصویب این اعداد و ارقام در خصوص درآمدهای نفتی مشکلاتی از جمله چند نرخی شدن ارز را در پی خواهد داشت.

در این خصوص بورس نیوز میزگردی با حضور محمد علی صادقی تحلیل‌گر بازار نفت، نرسی قربان کارشناس حوزه نفت و محمدعلی پارسا عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران برگزار کرد که مشروح آن در ذیل می خوانید.

افزایش قیمت حامل های انرژی مانعی برای وابستگی دولت به درآمدهای طلای سیاه

محمد علی پارسا عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: به دلیل ورود نفت به بخش خصوصی ممکن است در سال آینده میزان درآمدهای نفتی بیشتر از آنچه در بودجه در نظرگرفته شده ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته نیز این اقدام انجام شده بود، افزود: اما نفت تاکنون وارد بورس و فضای رقابتی آن نشده بود و صرفا در اختیار افرادی چون ب.ز قرار گرفته بود که این امر مشکلاتی را در حوزه فروش نفت ایجاد کرد.

پارسا افزود: اکنون نفت در ابعاد کوچک و محدود به بخش‌خصوص واگذار می‌شود اما فعالان این بخش به دلیل اخذ ضمانت‌نامه‌های بانکی به راحتی می‌توانند مطالبات خود را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه تحریم موجبات افزایش هزینه‌ها را فراهم می‌کند، گفت: در این شرایط باید نفت کشور با تخفیف به فروش برسد.

پارسا افزود: با وجود اینکه صنعت نفت با آسیب‌های ناشی از تحریم دست‌و‌پنجه نرم می‌کند اما با صرف هزینه‌های بیشتر می‌توانیم به تبع فروش این محصول ارز بیشتری را وارد کنیم.

وی افزود: به دلیل افتتاح پارس‌جنوبی و بازسازی چاه‌های فرسوده امکان تولید یک میلیون بشکه‌ای نفت جهت صادرات وجود دارد.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه قیمت 5800 دلار برای صادرات هر بشکه نفت واقعی نیست،افزود: این قیمت برای فروش نفت واقعی نیست و برای اقشار دهک‌های پایین نیز بجای تخصیص کالا با ارز 4200 تومانی باید حقوق پایه این قشر افزایش یابد.

پارسا با اشاره به اینکه سیاست دولت واردات محور است، افزود: به همین دلیل قیمت ارز را در سطح پایین و غیرواقعی در نظر می گیرد که این امر به ضرر صادرات محسوب می شود.

وی با تاکید براینکه قیمت ارز واقعی نیست، افزود: قیمت ارز واقعی حدود 10 تا 12 تومان بوده که نزدیک به نرخ بازار آزاد است.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در بودجه سال 98 دو سقف برای درآمدهای نفتی در نظر گرفته شده است، افزود: براساس هر دو سقف تعیین شده متاسفانه در سال آینده نیز سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه باید قیمت حامل‌های انرژی افزایش یابد، تصریح کرد: به تبع افزایش نرخ ارز میزان قاچاق فرآورده‌های نفتی نیز افزایش می‌یابد که اگر در مقابل دولت قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد 100 برابر بودجه فعلی درآمد ایجاد می‌شود.

پارسا با اشاره به اینکه دولت نیازی به صادرات نفتی ندارد،افزود: اگر معادل 5 میلیون و 500 هزار بشکه نفت در ایران به قیمت واقعی فروخته شود مالیات ناشی از آن افزایش 5 برابری بودجه دولت را در پی خواهد داشت که این امر مانعی در مقابل فساد و رانت محسوب می شود و همچنین میزان GDP کشور نیز افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی،توانیر و شرکت گاز باید محصولات خود را به قیمت واقعی به فروش برسانند و مالیات آن را نیز پرداخت کنند، افزود: که به تبع آن این شرکت‌ها نیز می توانند با اجرای طرح‌های توسعه‌ای میزان زیان خود را کاهش دهند.

وی تاکید کرد: با وجود همه تلاطم‌های ناشی از تصمیمات اپک در بازار نفت، ایران از طریق راهکار‌هایی همچون فروش نفت از طریق بخش خصوصی و عرضه این محصول در بورس به صادرات خود ادامه خواهد داد.

عرضه جهانی نفت نیازمند برقراری توازن

محمد علی صادقی تحلیل‌گر بازار نفت نیز در این میزگرد گفت: احتمالا در 6 ماه اول سال آینده نرخ فروش نفت40 دلار خواهد شد اما اگر تغییری در ذخیره‌سازی ایجاد شود شاید در پایان سال این نرخ به 60 دلار افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در نظر گرفتن دلار 5800 تومان برای فروش نفت موجب چند نرخی شدن دلار در سال آینده خواهد شد، افزود: ایران مجاز به فروش نفت به 8 کشور بوده اما باید توازنی در خصوص عرضه جهانی ایجاد شود.

صادقی با اشاره به اینکه ایران به‌عنوان یک تولیدکننده عمده جهانی قابل حذف از بازار جهان نخواهد بود، ادامه داد: آمریکا نیز به طور مستقیم با ایران در تعامل نخواهد بود اما به دلیل سرمایه گذاری در پالایشگاه‌های مختلف مجبور به تعامل با ایران بوده در غیر اینصورت باید از عربستان نفت خود را تامین کند.

وی خاطرنشان کرد: فاجعه زمانی ایجاد می شود که تولیدکننده‌های عمده مانند عربستان و روسیه مجبور باشند برای ایجاد تعادل قیمت نفت خود را کاهش دهند.

تحلیل‌گر نفتی با اشاره به سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی کشور، تصریح کرد: سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی نباید قابل تغییر باشد زیرا درآمدها باید در این صندوق برای روز مبادا پس انداز شوند.

فروش یک میلیون و 500 هزار بشکه ای نفت نیازمند تعامل ایران و اروپا

نرسی قربان کارشناس نفتی نیز در این خصوص گفت: قیمت و میزان تعیین شده برای فروش و صادرات نفت در سال آینده براساس سه معیار متوسط قیمت نفت در سال آینده، تعیین قیمتی برای تبدیل نرخ دلار به ریال و تخمینی برای فروش نفت در نظر گرفته شده که به تبع تغییر در هر کدام از این عامل‌ها تغییراتی در بازار نفت ایران نیز ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه متغیرهای بین‌المللی همچون مقدار فروش و قیمت نفت نیز در این زمینه موثر خواهند بود، افزود: فروش یک میلیون و 500 هزار بشکه‌ای نفت بستگی به تعامل کشورهای اروپایی با ایران دارد.

قربان تصریح کرد: اگر مکانیسمی که کشورهای اروپایی در خصوص تعامل با ایران در دوره تحریم در نظر گرفته اند اجرایی شود موفقیتی در زمینه فروش یک میلیون و 500 هزار بشکه‌ای نفت حاصل می شود اما در غیر اینصورت این امر امکان‌پذیر نخواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر