بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶
عضو هیات مدیره کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران عنوان کرد؛

ثمره بورس کالا برای اقتصاد چیزی جز شفافیت نیست

عضو هیات مدیره کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران معتقد است که نگاهی به فعالیت ۱۱ ساله بورس کالا نشان می دهد این بازار نقش ارزشمندی در توجه و سوق دادن اقتصاد کشور به سمت شفافیت و برقراری مکانیزم عرضه و تقاضا در کشف قیمت کالاها داشته است.
کد خبر : ۱۸۵۶۹۷
به گزارش بورس نیوز، مهدی کاظمی اسفه گفت: در اقتصادهای آزاد که حضور بخش خصوصی بیش از دولت نمایان است، کشف قیمت کالاها و خدمات براساس عرضه و تقاضا صورت می گیرد. بر این اساس اعتقاد به کشف واقعی قیمت کالاها و خدمات، از ملزومات اصلی رشد اقتصادی در هر کشوری است که در این راستا بازار سرمایه به ویژه بورس کالای ایران و استفاده از مکانیزم و ابزارهای آن می تواند موثر باشد.

عضو هیات مدیره کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران افزود: بنابراین باید اینگونه عنوان کرد که اگر می خواهیم همانند سایر کشورها به توسعه اقتصادی برسیم باید از دستوری بودن اقتصاد جلوگیری کرده و اجازه دهیم عرضه و تقاضا به کشف قیمت کالاها و خدمات منجر شود.

وی اضافه کرد: شاید به همین دلیل و برای رسیدن به این منظور است که در کشور ما نیز از سال ها پیش جهت مهیا شدن بسترهای رقابتی در میان صنایع، بازاری متشکل به نام بورس کالا برای پایان دادن به نگرش دستوری بودن اقتصاد راه اندازی شد تا براساس آن تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کالاها در فضایی شفاف و رقابتی به فعالیت بپردازند.

کاظمی اسفه ادامه داد: در این راستا نگاهی به فعالیت بیش از یک دهه گذشته بورس کالا در اقتصاد کشور نشان می دهد این بازار نقش ارزشمندی در توجه و سوق دادن اقتصاد به سمت مکانیزم عرضه و تقاضا برداشته و از همه مهمتر فعالیت این بورس به شفافیت اقتصاد کمک کرده است.

کشف قیمت ها براساس واقعیت های پیرامون تولید


این کارشناس اقتصادی با بیان این مطلب که اقتصاد کشور تا شفافیت آرمانی و نیز حاکم شدن مکانیزم عرضه و تقاضا و دوری از اقتصاد دستوری کماکان فاصله دارد، تصریح کرد: به همین دلیل باید شرایطی فراهم شود تا بسیاری از کالاها و محصولات امکان عرضه در بورس کالای ایران را داشته باشند تا در پی آن شاهد افزایش رقابت و شفافیت در بیشتر فعالیت های اقتصادی کشور باشیم.

وی با اشاره به این که رسیدن به این شرایط به همکاری و همراهی سایر دستگاه ها و ارگان ها به ویژه دولت و مجلس با بازار سرمایه مرتبط است، گفت: باید تلاش کنیم تا کشف قیمت هر کالا و محصولی براساس عرضه و تقاضا صورت گیرد؛ چرا که متقاضیان و عرضه کنندگان کالاها و محصولات، بیش از هر فرد دیگری بر واقعیت های پیرامون تولید آن محصول و کالا واقف هستند و بسته به شرایط تولید و هزینه ها و همچنین منافع خود، بهترین و واقعی ترین نرخ ها را در مکانیزم عرضه و تقاضا برای محصولات و کالاهای مورد معامله تعیین می کنند.

عضو هیات مدیره کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران افزود: این موضوع باعث می شود علاوه بر این که تولیدکنندگان اقدام به تولید محصولات با کیفیت تر کنند، کشف قیمت واقعی تری نیز برای کالاها و محصولات اتفاق بیفتد و علاوه بر تولیدکننده و مصرف کننده، بخش خصوصی نیز فرصت عرض اندام بیشتری را در اقتصاد پیدا کند.

وی با اشاره به این موضوع که نگاهی به وضعیت اقتصاد کشور در طول سالیان گذشته نشان می دهد که اتخاذ روش قیمت گذاری محصولات و کالاها سود و منفعتی برای اقتصاد نداشته است، اذعان داشت: نرخ گذاری به زیان همه اقشار جامعه به ویژه افراد کم درآمد است؛ بنابراین هر چند پرداخت یارانه به صورت نقدی و یا سایر روش ها تا حدودی می تواند شرایط زندگی را برای این دسته از اقشار جامعه تحمل پذیر کند، اما این اقدامات کوتاه مدت بوده و اثراتش نیز جزئی و زودگذر است.

کاظمی اسفه افزود: بنابراین اعتماد به روش کشف قیمت کالا و محصولات و سپردن این امر به مکانیزم بازار و عرضه و تقاضا، شرایط اقتصادی کشور را بهبود بخشیده و در آینده نیز شاهد اثرگذاری مثبت این اتفاق برای اقشار کم درآمد جامعه خواهیم بود.

وی اظهار داشت: همانطور که اشاره شد اقدامات صورت گرفته از زمان راه اندازی بورس کالا توانسته تا حدودی این اصل مهم اقتصادی را محقق ساخته و از همه مهمتر توجه ها را به نقش این بورس در توسعه و بهبود شرایط اقتصادی کشور به خود جلب کند.

عضو هیات مدیره کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران همچنین کاهش واسطه ها و رسیدن سود اصلی ناشی از تولید به دست تولیدکنندگان را از دیگر مزایای عرضه محصولات و کالاها در بازارهای مختلف بورس کالا برشمرد و گفت: افزایش شفافیت در کشف قیمت کالاها و نیز ایجاد فضای عادلانه برای خریدار و فروشنده، از دیگر فواید فعالیت بورس کالا در اقتصاد کشور است.

اهمیت تکنولوژی در سهولت روند معاملات

این کارشناس اقتصادی افزود: البته نباید از رشد تکنولوژی و آی تی و همچنین نقش ارتباطات و وسایل ارتباط جمعی در ایجاد این شفافیت و از سوی دیگر تسهیل معاملات بورس کالا به سادگی گذشت، ضمن این که طی این سال ها بورس کالا توانسته به خوبی از ابزارهای ارتباط جمعی و نیز زیرساخت های ارتباطی برای بهبود و تسهیل و البته شفافیت بیشتر دادوستدها استفاده کند.

کاظمی اسفه گفت: علاوه بر این با گسترش تکنولوژی از یک طرف و نیز ابزارها و وسایل حمل و نقل کالا از طرف دیگر، می توان بدون توجه به بعد مکانی و زمانی مبادلات محصولات و کالاها را در سراسر کشور سامان داد که در این زمینه بهترین سازوکار برای انجام این کار، بورس کالا است.

وی همچنین اظهار داشت: بررسی عملکرد ۱۱ ساله بورس کالا حکایت از این دارد که رفته رفته بازار سرمایه ایران به سمت رسیدن به استانداردهای بین المللی در حال حرکت است. ضمن این که اقداماتی همچون انتشار و شفافیت اطلاعات و کاهش فساد نیز از مهمترین ویژگی های بورس کالا برای کمک به بهبود شرایط اقتصادی کشور است.

عضو هیات مدیره کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران ادامه داد: مواردی چون پوشش ریسک، تأمین مالی، کاهش نقش دولت در اقتصاد و عرض اندام بیشتر بخش خصوصی، ارتقای کیفیت محصولات و کالاها، افزایش انگیزه تولیدکنندگان، ایجاد توازن در عرضه و تقاضای محصولات و ... از دیگر مزایای قابل بیان در راستای تقویت عرضه کالاها در بورس کالای ایران است.

این کارشناس اقتصادی نمونه بارز اثرات مثبت بورس کالا در توسعه اقتصادی کشور را در حوزه کشاورزی اظهار داشت و گفت: اجرای طرح قیمت تضمینی محصولات کشاورزی از بستر بورس کالا، اقدام بسیار مهم و بزرگی است که اگر بیش از این ها حمایت شود علاوه بر این که منفعت بیشتر کشاورزان را در بر خواهد داشت، موجب افزایش کیفیت و کمیت تولید محصولات کشاورزی شده و کشور را به خودکفایی در محصولات مختلف کشاورزی رهنمون خواهد ساخت.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
تحت تاثیر نوسانات قیمتی در بازار ارز؛

عرضه کالاهای اساسی در بورس کالا ضرورت دارد

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تبریز در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

رویه صادراتی زعفران باید اصلاح شود / بورس‌کالا گامی پس از بازاریابی و بسته‌بندی

تاثیر نوسانات بازار ارز در چند ماه گذشته بر فعالیت پتروشیمی‌ها؛

بساط دلالان از بازار مواد اولیه پتروشیمی جمع شد

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

سنگ‌اندازی مشتریان صادراتی با کاهش قیمت/ قوانین دست‌وپاگیر ارزی باید تسهیل شود

ارسال نظر