بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

پرچم بلند احتیاط در بورس/ سهم‌های پیشرو بازار عمر روزانه دارند

بازارسرمایه دیگر پیشرویی ندارد چراکه هر گروه متاثر از موضوعاتی خاص با نوسان مواجه می‌شوند و روزی بانکی‌ها و فردایی پتروشیمی‌ها می‌توانند پیشرو بازار عنوان شوند، بنابراین سهم‌هایی پیشرو بر اساس سلیقه بازار بوده و روند آنها روزانه تغییر می‌کند.
کد خبر : ۱۸۵۷۲۸
محمدرضا سرافزار یزدی////مصاحبه
محمدرضا سرافراز یزدی کارشناس بازارسرمایه با ارزیابی از وضعیت این بازار به خبرنگار بورس‌نیوز اظهارکرد: یکسری از ابهاماتی که از گذشته گریبانگیر بورس شده بود، امروز برطرف شده و بسیاری از ذغدغه‌هایی که سرمایه‌گذاران داشتند نیز با انتشار گزارش‌های 9ماهه را می‌توان حل شده دانست.

وی ادامه داد: در پی انتشار گزارش‌های 9ماهه، عملکرد بسیاری از شرکت‌ها تحت تاثیر عوامل رکودی قرار نگرفت و همین گزارش‌ها نقطه قوتی برای بازار بود تا شاخص‌ها بیش از وضعیت کنونی، با ریزش مواجه نشوند.

این فعال بازار درخصوص عوامل اثرگذار بر ریزش بازار اشاره داشت و گفت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بازار قیمت‌های جهانی بوده که مسئله تنش بین آمریکا و چین و اوج‌گیری جنگ اقتصادی آنها توانسته بود نرخ‌های جهانی از جمله نفت و کامودیتی‌ها را زیر چتر ابهام فرو ببرد که در هفته گذشته از این نگرانی‌های بازار کاسته شد.

سرافراز یزدی درخصوص ریزش قیمت نفت و تاثیر آن بر شاخص‌های بورس ایران نیز اظهارکرد: نیمی از بازارسرمایه تحت تاثیر قیمت نفت و محصولات نفتی بوده بنابراین کاهش نرخ نفت، یکی از عوامل موثر در بازار است.

کارشناس بازارسرمایه در خصوص اینکه اگر فرض کنیم که تمامی مشکلات و دغدغه‌های بازار برطرف شده که اینطور نیست، تصریح کرد: حجم معاملات طی هفته جاری حاکی از آن است که بازار کماکان تابلوی احتیاط را پایین نگذاشته چراکه سرمایه نظاره‌گر مسائل سیاسی، اقتصاد داخلی بوده و از طرف دیگر نیم‌نگاهی به انتهای بازار ارز نیز دارد.

وی اضافه کرد: طی چند روز گذشته که بانکی‌ها جزو پُررونق‌های بورس بودند، مسئله تسعیر نرخ ارز، افزایش دارایی‌ها و البته فعالیت‌های ارزی آنها جزو عوامل جنب‌وجوش سهام آنها بود اما نباید فراموش کرد که این گروه نیز احتیاط را پیش شرط خود گذاشته بود.

سرافراز یزدی درباره اینکه پیشروهای بازار کدام سهم‌ها هستند نیز تاکید کرد: بازارسرمایه دیگر پیشرویی ندارد چراکه هر گروه متاثر از موضوعاتی خاص شده است، برای مثال عوامل بانکی‌ها عنوان شد و در بخش پتروشیمی‌‌ و پالایشگاهی‌ها آنها درگیر استرس شده‌اند زیرا توان صادراتی و البته فروش اوره و نرخ‌گذاری بر اساس فوب توانسته عواملی مهم در این سهم‌ها باشد، بنابراین سهم‌هایی پیشرو بر اساس سلیقه بازار و روند روزانه تغییر می‌کند.

این فعال بازار در ارزیابی آنکه بازار به سمت تک‌سهم‌ها حرکت کرده نیز گفت: مانور بر این نوع سهم‌‌ها عقلانی و درست نیست زیرا بازار با جنب‌وجوش سهم‌های بزرگ نوسان می‌گیرد و تک‌سهم‌ها بیشتر بازی هستند برای نوسان‌گیران و منفعت آنها به بازار نمی‌رسد.

وی درادامه با اشاره به وضعیت پتروشیمی‌ها افزود: پتروشیمی پارس بستگی به توان تولید و افزایش توان صادراتی خود، باید تحلیل و ارزیابی از وضعیت آتی خود داشته باشد ضمن آنکه  صادرات این گروه را باید بر اساس معیارهای واقعی سنجیده شود. 
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بورس‌نیوز برآورد سودخالص 4‌شرکت‌پتروشیمی را بررسی‌کرد؛

اثرات آزادسازی نرخ اوره داخلی بر سودآوری این شرکت‌ها

بازارهای جهانی با ثبات شد؛

روند مثبت فعالیت بازار بیلت سی. آی. اس

در پی مذاکرات تجاری آمریکا و چین اتفاق افتاد؛

ثابت ماندن قیمت نفت

ارسال نظر