بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۲
به منظور بررسی مشترک با مرکز آمار صورت می‌گیرد؛

ممنوعیت انتشار نرخ تورم تا اطلاع ثانوی

بانک مرکزی به منظور بررسی های تخصصی و کارشناسی دو جانبه با مرکز آمار در خصوص به حداقل رساندن اختلافات آماري، نرخ تورم را بررسی و منتشر خواهد كرد.
کد خبر : ۱۸۵۷۸۸
به گزارش بورس نیوز، مدیر اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزي و مرکز آمارايران دو نهاد اصلي توليد کننده آمار در کشور هستند گفت: آمارهاي توليد شده توسط اين دو نهاد طيف گسترده اي از موضوعات و متغیرها را پوشش مي دهد و در مواردی هم آمارهاي مشترکی توليد مي شود که به عنوان مثال می‌توان به نرخ تورم شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفی اشاره کرد.

محمود چلویان با اشاره به تفاوت نتایج نرخ تورم بانک مرکزی و مرکز آمار تاکید کرد: در برخي از مقاطع زماني بين نتايج نرخ تورم بانک مرکزي و مرکز آمار اختلاف محسوسی رخ می‌دهد و در بررسي هاي انجام شده عمده دلایل این امر مربوط به تفاوت سال پايه، دوره هاي احصاء هزينه هاي خانوارها، تناسب نظام جمع آوري داده ها به منظور کاهش خطاي غير نمونه گيري و عوامل ديگر  بوده است.

این مقام مسئول بانک مرکزی در خصوص دلیل عدم انتشار نرخ تورم آذرماه توسط بانک مرکزی گفت: اخيرا‍ً نیز بین نتايج شاخص تورم اعلامي بانک مرکزي و مرکز آمار تفاوت هایی رخ داده است که ممکن است برای عموم باعث سردرگمی و سوء تفاهم شود، به همین دلیل و باتوجه به اینکه مرکز آمار ايران نرخ تورم را قبل از بانک مرکزي منتشر مي کند، تصمیم گرفته شده تا نتايج شاخص تورم بانک مرکزي فعلا منتشر نشود تا با انجام بررسی‌های تخصصی و کارشناسی دوجانبه در خصوص اختلافات آمارها، این اختلافات به حداقل ممکن کاهش یابد.

وی افزود: لازم به ذکر است بانک مرکزي کماکان به فرایند تولید آمارهای خود و انتشار ديگر شاخص هاي اقتصادي نظیر شاخص بهاي توليد کننده ادامه خواهد داد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرعامل بیمه البرز خبر داد:

کاهش سرمایه‌گذاری بیمه‌ها در بانک‌ها

چه افرادی بیمه بیکاری می‌گیرند

جزئیات شرایط و میزان بیمه بیکاری

معاون اشتغال و کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

نرخ بیکاری در کشور به ۱۲.۱ رسید

ارسال نظر