بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۹
وداع کالاها با سال ۲۰۱۸؛

شاخص کالای بلومبرگ سقوط کرد

کالاها با ضررهای قابل توجهی که قیمت‌های انرژی، فلزات پایه و مواد خام متحمل شدند، عملکرد ضعیف دیگری را در سال ۲۰۱۸ به نمایش گذاشتند و در حالی آماده ورود به سال ۲۰۱۹ می‌شوند که سایه نگرانی‌ها پیرامون رشد اقتصاد جهان روی آنها سنگینی می‌کند.
کد خبر : ۱۸۵۸۳۵
به گزارش بورس نیوز، شاخص کالای بلومبرگ که بازده معاملات ۲۲ ماده خام را بررسی می‌کند، ۱۲ درصد در سال ۲۰۱۸ کاهش داشته است. این شاخص اوایل دسامبر به پایین‌ترین حد از آوریل سال ۲۰۱۶ سقوط کرد و در سال ۲۰۱۸ برای هفتمین سال در ۱۱ سال گذشته کاهش پیدا می‌کند.

مواد خام در بحبوحه نشانه‌های کندی روند توسعه اقتصادی در سال آینده و جنگ تجاری آمریکا و چین که ابهامات زیادی را ایجاد کرد، با افت قیمت مواجه شدند. این برخلاف انتظار کسانی بود که روند مثبت را پیش‌بینی کرده بودند از جمله بانک گلدمن ساکس که اعلام کرده بود کالاها عملکرد خوبی خواهند داشت. با این حال آمار جدید که روز دوشنبه منتشر شد و نشان داد فعالیت بخش تولید چین در دسامبر رشد منفی داشته است، بیانگر ریسک‌هایی است که پیش رو قرار دارد.

در میان بزرگترین بازندگان سال ۲۰۱۸، وست تگزاس اینترمدیت با بیش از ۲۰ درصد افت قرار گرفت. این افت شدید قیمت ناشی از نگرانی‌ها نسبت به عرضه بیش از حد بود. در میان فلزات، مس که معیاری برای سنجش سلامت اقتصاد است در بازار کامکس ۱۸ درصد سقوط کرد. شکر نیز با ادامه دادن روند نزولی که در سال ۲۰۱۷ داشت، امسال نیز کاهش پیدا کرد. در مقابل، در میان بزرگترین برندگان سال ۲۰۱۸ گاز طبیعی قرار داشت که با وجود افت چشمگیری که در دسامبر متحمل شد، همچنان رشد قیمتش از ابتدای سال را حفظ کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، شرکت OCBC در گزارشی از دورنمای اقتصادی اعلام کرد روند رشد اقتصاد جهانی باعث شده که دارایی‌های پرریسک با توقف روند صعودی خود مواجه شوند و کندی رشد اقتصادی همچنان در چین دیده می‌شود.

شاخص مدیران خرید بخش تولید چین در دسامبر به ۴۹.۴ واحد سقوط کرد که پایین‌ترین حد از اوایل سال ۲۰۱۶ بود. رقم پایین ۵۰ واحد نشان دهنده رشد منفی است. در میان صنایعی که بیشترین پیامد را برای مواد خام دارند، شاخص مدیران خرید صنعت فولاد به ۴۴.۲ واحد کاهش یافت. چین نیمی از فولاد جهان را تولید می‌کند.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر