بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۲
در گزارشی بررسی شد؛

۲۰۱۸، سال طوفانی بهای نفت

سال ۲۰۱۸ برای قیمت نفت مثل یک سواری با ترن هوایی بود، بالا و پایین را همه انتظار دارند ولی پیچ‌ها و چرخش‌ها در این سال استثنایی بودند.
کد خبر : ۱۸۵۸۴۵
به گزارش بورس نیوز، در ژانویه ۲۰۱۸ قیمت نفت به بالاترین حد خود در چند سال اخیر رسید و عرضه اضافی نفت بالاخره فروکش کرد. این اتفاق پس از چند سال قیمت پایین نفت و یک سال پس از مهار تولید توسط اوپک و متحدانش افتاد. تولید نفت به‌سرعت کاهش می‌یافت. نفت خام برنت به ۷۰ دلار در هر بشکه رسید و به‌نظر می‌رسید بالاتر هم برود.ولی هیچ کسی پیش‌بینی نمی‌کرد در ماههای آینده چه اتفاقی می‌افتد.

آژانس بین‌المللی انرژی انتظار داشت آمریکا ۱.۳میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۸ به تولید خود اضافه کند، در حالی که وزارت اطلاعات انرژی آمریکا رشد یک میلیون بشکه‌ای را پیش‌بینی می‌کرد، در واقعیت آمریکا حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز تولید خود را در ۲۰۱۸ افزایش داد و اطلاعات اولیه نشان می‌دهد تولید آمریکا در دسامبر ۲۰۱۸، ۱.۶ تا ۱.۷ میلیون بشکه بیشتر از همین ماه در سال گذشته باشد.

دولت ترامپ یک جنگ تجاری با چین به‌راه انداخت. تعداد کمی از متخصصان پیش‌بینی می‌کردند که در سه‌ماهه سوم ۲۰۱۸، آمریکا بر بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار از واردات از چین عوارض وضع کند.اتفاقی که بیش از همه به بازار نفت مربوط می‌شد، بیرون رفتن آمریکا از معاهده اتمی برجام بود. در ابتدای ۲۰۱۸ نشانه‌هایی از این رویداد وجود داشت ولی انتظار نمی‌رفت تحریم‌های ایران به یکی از برترین داستان‌های بازار نفت در ۲۰۱۸ تبدیل شود.

در آغاز ۲۰۱۸ اوپک و متحدانش با کاهش تولید و دست یافتن به قیمت بالای نفت اعتماد به نفس خود را به دست آورده بودند. در میانه سال با از دست رفتن تولید ایران نگران شدند و تصمیم گرفتند تولید را افزایش دهند.

نتیجه این کار یک سورپرایز دیگر بود، افزایش قیمت در سپتامبر و اکتبر و سقوط قیمت از نوامبر. اوپک ۲۰۱۸ را در شرایط بدتری نسبت به آغاز سال به پایان رساند: سقوط قیمت نفت، افزایش عرضه آمریکا و تلاش گروه برای کنترل بازار اشباع‌شده.یک سورپرایز دیگر در ۲۰۱۸، پایان رشد جهانی، بازگشت بی‌ثباتی مالی و خطر رکود گسترده اقتصادی بود.

اوپک تولید را در ۲۰۱۹ کاهش داده است. کاهش ۱.۲ میلیون بشکه عرضه نفت از نظر تاجران برای رها شدن از مخمصه کنونی کافی نیست. تحریم‌های ایران همچنان پابرجا هستند ولی معافیت‌ها در ماه می پایان می‌یابند و نمی‌توان حدس زد دولت ترامپ در این مورد چه خواهد کرد.

​بزرگترین علت بی‌ثباتی، وجود شکاف در اقتصاد جهانی است. افزایش نرخ بهره، بی‌ثباتی در سهام و اوراق قرضه، نوسانات ارز و رشد آهسته برای نفت مشکلاتی به‌وجود می‌آورد. جنگ تجاری آمریکا  و چین فعلاً متوقف شده است ولی احتمالاً در مارس دوباره آغاز می‌شود.

دورنمای آغاز ۲۰۱۹ بسیار متفاوت با سال گذشته است. قیمت نفت پایین است. سال گذشته بازار نفت پس از سالها برای اولین بار قدرت گرفته بود. اقتصاد جهان رو به افول است. اوپک قصد دارد کاهش تولید خود را تمدید کند. در همین حین شیل آمریکا احتمالاً رشد خود را آهسته‌تر می‌کند. سال گذشته رشد شیل شتاب گرفته بود.

​شکی نیست که بسیاری پیش‌بینی‌های امروز در پایان ۲۰۱۹ اشتباه خواهند بود و این احتمالاً تنها فرضیه‌ای است که درباره آن مطمئنیم.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ابعاد تخلف احتمالی در ناحیه سروان استان سیستان بلوچستان بررسی می‌شود

اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران

مدیرعامل شرکت امیدان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز:‏

تحریم‌ها را پشت سر خواهیم گذاشت

ارسال نظر