بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱
هدف آمریکا از تشدید فشار بر چین صرفا تجاری نیست و به برانگیختگی احساسات ناسیونالیستی در پکن منجر شده است.
کد خبر : ۱۸۵۸۸۰

به گزارش بورس نیوز، آتش بس جنگ تجاری در حاشیه نشست 20 کشور صنعتی جهان در بوینس آیرس به بررسی پیامدهای آن در رسانه‌های جهان پایان نداده است. این بررسی‌ها اثرگذاری جنگ تجاری در رشد اقتصادی دو کشور، مشکلات اقتصادی آمریکا و چین که فراتر از جنگ تجاری است و تحولات اقتصادی جهان در سال 2019 با توجه به این موضوع را شامل می‌شود. یکی از نویسندگان بلومبرگ در یادداشتی از این نوشته که پس از اجرای اولین تعرفه‌ها علیه کالای چینی در آمریکا، واردات چین از آمریکا کاهش یافته اما صادرات چینی‌ها به ایالات متحده آمریکا کمتر نشده است.

آن استیونسون یانگ می‌نویسد دولت ترامپ در آمریکا از دل و جان سخت تر شدن تجارت برای چین را دنبال می‌کند. چین تاکنون به حاشیه سازی‌های آمریکا گوش داده و این فعلا خوب است. اما سوال مهم این است که آمریکایی‌ها واقعا چه هدفی را دنبال می‌کنند؟ پاسخ این است: تخریب کامل چین به عنوان یک رقیب.

هدف آمریکا از تشدید فشار بر چین صرفا تجاری نیست و به برانگیختگی احساسات ناسیونالیستی در پکن منجر شده است. آمریکا توانست کانادا را در مورد دستگیری مدیر مالی و فرزند بنیانگذار شرکت فناورانه هوآوی قانع کند. این دستگیری باعث شد چینی‌ها در سیاست خارجی به استراتژی‌های آشنای ملی گرایی افراطی بازگردند و احتمال بدتر شدن اوضاع هم وجود دارد.

در عین حال، اقتصاد آمریکا از دردی رنج می‌برد که دولت ترامپ تلاش می‌کند با برقراری تسهیلات 12 میلیارد دلاری برای کشاورزان از شدت آن کم کند. البته اگر تنش‌های تجاری افزایش پیدا کند، این درد پایدار خواهد شد. تنها پیامد جنگ تجاری در این مدت، کاهش میزان تجارت و افزایش قیمت کالاهای چینی بوده است یا به عبارت دیگر مالیات بیشتر برای مصرف‌کننده آمریکایی. در چندماه اخیر واردات چین از آمریکا به طرز قابل توجهی کاهش یافته است. در ماه نوامبر چینی‌ها 25 درصد کمتر از آمریکا انواع اجناس و اقلام را وارد کرده‌اند در حالیکه صادارت آن‌ها به ایالات متحده رشد کرده است. 

به گزارش بلومبرگ بیشترین میزان کاهش در ماه جولای آغاز شده یعنی پس از اینکه واشنگتن اولین فهرست از تعرفه‌ها علیه چین را به اجرا گذاشته است. بیشتر شرکت‌های بزرگ آمریکایی که توسط اتاق بازرگانی آمریکا در شانگهای بررسی شده‌اند، گزارش کردند که جنگ تجاری به سود آن‌ها آسیب زده و هزینه‌های تجارت را افزایش داده است.

این تحلیل‌گر به این مسئله اشاره می‌کند که پیشتر چینی‌ها اقتصادشان را بر مبنای روابط مسالمت آمیز با سرمایه‌گذاران خارجی بنا کرده بودند اما اکنون چین از پیشتیبانی تجار خارجی دست کشیده است. یک نمونه از این عدم حمایت دستگیری سه کانادایی برای مقابله با دستگیری مدیر هوآوی است.

آن استیونسون یانگ می‌نویسد: در ابتدا تلاش رییس جمهور آمریکا برای هماورد با رقیبی مثل چین قابل تحسین به نظر می‌رسید اما اکنون تلاش‌های دولت برای حل مشکلات با چین موثر به نظر نمی‌آید. دونالد ترامپ از کاهش میزان مازاد تجارت با چین و کاهش آن به 200 میلیارد دلار گفت و با وضع تعرفه‌ها واردات از چین را تهدید کرد. دفتر نماینده تجاری ایالات متحده آمریکا به بهانه تشویق برای تمرکز بر بازگشت کارخانه‌های آمریکایی بحث مالکیت فکری و سرقت علمی را پیش کشید. وزارت دفاع بر استراتژی‌های سایبری تمرکز کرد، وزارت بازرگانی صادرات را کنترل می‌کند و اف‌بی‌آی بر روش‌های غیرمعمول جاسوسی. به عبارت دیگر مجموعه‌ای از اقدامات در حال انجام است که می‌توان براساس آن گفت، هدف نهایی آمریکا کل نظام اقتصادی و سیاسی چین است.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر