بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶
زعفران با ارزش‌ترین محصول کشاورزی کشور است که می‌تواند ارزش‌افزوده بسیار بالایی را برای ایران ایجاد نماید به شرطی ‏که جلوی تقلب و فروش فله‌ای آن گرفته شود.‏
کد خبر : ۱۸۵۹۴۰

تأثیر مثبت بورس کالا در عرضه زعفران باقیمت واقعی / باید جلوی تقلب و صادرات فله‌ای زعفران گرفته شود

یوسف داودی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان این مطلب گفت: امسال در تولید زعفران وضع خوبی داشتیم و درمجموع طبق اطلاعاتی که به مجلس ارائه‌شده است حدود350میلیون یورو درآمد صادراتی از فروش زعفران در سال 97 عاید کشور می‌شود.

وی با اشاره به افزایش قیمت زعفران در سال 97 نسبت به سال گذشته افزود: تولید زعفران باکیفیت برای داشتن صادرات بهتر و کسب بازارهای جدید بسیار مهم و ضروری است ازاین‌رو نگهداری، طریقه خشک‌کردن و انتقال و بسته‌بندی این محصول باارزش باید با دقت و برنامه‌ریزی سراسر انجام شود.

این نماینده مجلس ضمن اشاره به نیاز کم زعفران به آب و مناسب بودن این خصوصیت برای کشت در اغلب نقاط کشور گفت: ایران با تنش‌های آبی بسیاری روبه‌رو است و جایگزین کردن گیاهانی که کم آب بر هستند با گیاهانی که برای کشت به آب زیادی نیاز دارند می‌تواند بسیار مهم و ضروری باشد ازاین‌رو زعفران با توجه به ارزش بالا و انحصار تقریبی کشورمان در تولید آن، یک انتخاب مناسب است.

وی افزود: در آذربایجان شرقی کشت زعفران استارت خورده و خوشبختانه نتایج حاصله از آن نیز مثبت و امیدوارکننده است. به نظر من کشت زعفران جای توسعه دارد و افزایش قیمت صادراتی این محصول نیز مشوق خوبی برای کشاورزان و تولیدکنندگان داخلی است تا به کشت این محصول روی آورند.

داودی در مورد کمک به بالا رفتن ارزش‌افزوده زعفران صادراتی برای کشور خاطرنشان کرد: بسته‌بندی یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین‌ها اجزا و کارهایی است که باید در این حوزه بیشتر بر روی آن تمرکز شود البته در سال‌های اخیر حرکت‌های خوبی در این زمینه انجام‌شده اما؛ کافی نیست.

وی با انتقاد از تقلب در برخی از زعفران‌های بسته‌بندی‌شده در بازار گفت: افزودنی‌ها و رنگ‌های مصنوعی و افزایش وزن و حجم روی همه اینها آزمایش‌هایی انجام می‌شود تا جلوی تقلب گرفته شود و این مهم باید با حساسیت بیشتری برای زعفران صادراتی انجام شود تا به دلیل زیاده‌خواهی و نادانی برخی افراد، بازارهای صادراتی خود را از دست ندهیم.

این نماینده مجلس در مورد ورود بورس کالا به حوزه عرضه زعفران نیز گفت: این مهم بی‌تأثیر نیست اما به نظر بنده بورس هم تابع شرایط خاصی هست و نمی‌توان از این بازار نیز انتظار زیادی داشت .

وی افزود: اگر در داخل جلوی تقلب‌ها گرفته شود و بسته‌بندی و حمل این کالا با روش‌های مناسب‌تری رخ دهد، به‌خودی‌خود و با توجه به افزایش قیمت زعفران در بازارهای جهانی، ارزش‌افزوده این محصول برای کشور افزایش خواهد یافت.

نماینده مردم سراب در مجلس در موردانتقاد کشاورزان از دیده نشدن زحمت ایشان و دریافت نکردن سود واقعی از تولید طلای سرخ گفت: قیمت‌گذاری در شورای عالی زعفران انجام می‌شود و وزارت کشاورزی یکی از اعضای همین شورا است بنابراین می‌تواند از حق کشاورز دفاع کند البته تقاضا در قیمت نهایی این محصول باارزش بسیار تأثیرگذار است اما؛ به نظر بنده باید از تولیدکننده این گیاه باارزش با این پتانسیل صادراتی حمایت بیشتری صورت پذیرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر